actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st August 2013, 20:19
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Wielertoeristen moeten zich aan hoop nieuwe regels houden

Negen verenigingen, waaronder de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond en de Fietsersbond, hebben donderdag een hoffelijkheidscode voor fietsers ondertekend. De code komt er op initiatief van Vlaams minister-president Kris Peeters en minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits.
Na de commotie rond de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Oudenaarde, die te snel rijdende (amateur)wielrenners moeten afremmen, werd de vraag gesteld hoe zo’n jaagpad door iedereen op een comfortabele en veilige manier kan worden gebruikt, zonder andere gebruikers te hinderen. Peeters en Crevits sleutelden daarom aan een hoffelijkheidscode.

Vijftien aandachtspunten

De code bevat vijftien aandachtspunten. Die gaan van het volgen van de verkeersregels en het respecteren van de voorrangsregels tot het aanpassen van de fietssnelheid aan de omstandigheden. Speciaal voor wielertoeristen staat er: 'Als getraind fietser vermijd ik zo veel mogelijk de tijdstippen waarop tragere weggebruikers op het jaagpad of fietspad onderweg zijn'. Het is ook niet de bedoeling dat wielertoeristen de volledige breedte van het pad innemen of 'in al te grote groep' rijden.

De hoffelijkheidscode werd ondertekend door de Wielerbond Vlaanderen, de Vlaamse Wielrijdersbond, de Fietsersbond, de waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal en De Scheepvaart, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, de Verenigingen voor Verkeersveiligheid, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten.

Hoffelijke rit

Op www.ikfietshoffelijk.be worden alle lokale fiets- en wielerclubs uitgenodigd de code mee te ondertekenen. In aanwezigheid van Peeters en Crevits voegden Concordia Bornem en WIK70 Puurs donderdag als eersten de daad bij het woord. Nadien reden ze met de vertegenwoordigers van alle ondertekenaars een 'hoffelijke rit' op de jaagpaden langs de Schelde.

In de lente van 2014 volgt er een sensibilisatiecampagne langs jaagpaden. 'Alle weggebruikers zullen ludiek aangespoord worden om het jaagpad hoffelijk en met respect voor anderen te gebruiken', zeggen Peeters en Crevits.

De vijftien geboden van de wielertoerist:

1. Ik fiets hoffelijk.
2. Ik heb respect voor andere weggebruikers.
3. Ik volg de verkeersregels.
4. Ik respecteer de voorrangsregels.
5. Ik breng andere weggebruikers niet in gevaar.
6. Als ik andere fietsers, voetgangers, skeelers, joggers, dienstwagens van de waterwegbeheerder,… tegenkom, snij ik hen de weg niet af, maar wacht ik rustig tot ik voorbij kan.
7. Ik laat weten dat ik er aan kom door gebruik te maken van mijn fietsbel.
8. Ik kijk goed en ver voor me uit, zodat ik kan anticiperen op mogelijke hindernissen.
9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
10. Ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan en verhoog het tempo maar wanneer dat veilig kan.
11. Als getraind fietser vermijd ik zoveel mogelijk de tijdstippen waarop tragere weggebruikers op het jaagpad of fietspad onderweg zijn.
12. Ik vertraag en stop als dat nodig is voor de veiligheid van mezelf en van anderen.
13. Ik rij niet in een al te grote groep om andere weggebruikers niet te storen.
14. Ik gebruik in groep nooit de volledige breedte van het jaagpad of fietspad, zodat er altijd voldoende ruimte overblijft voor andere weggebruikers. Met twee naast elkaar rijden is het uitgangspunt.
15. Ik neem de rechterkant van het jaagpad of fietspad, ook in de bochten.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...130801_00677967
Eigen mening :
Ik vind het niet meer dan normaal dat wielertoeristen zich aan een aantal regels moeten houden. Ook al zijn sommige regels van toepassing voor elke weggebruiker en niet specifiek voor een wielertoerist (Ik hou me aan de maximale snelheid, Ik kijk goed en ver voor me uit, zodat ik kan anticiperen op mogelijke hindernissen). Zelf merk ik ook dat wielertoeristen zich vaak in grote groep verplaatsen en dat is niet altijd een goede zaak voor de ander weggebruikers. Ik stel me wel de vraag of elke fietser een fietsbel op zijn fiets heeft en die effectief gebruikt? Moest iedereen zich houden aan de geldende verkeersregels en zich hoffelijk zouden gedragen, zouden er volgens mij veel minder ongevallen en verkeersagressie gebeuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.