actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th March 2010, 13:10
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Exclamation Plaatstekort dreigt in het onderwijs.

Plaatstekort dreigt in onderwijs

dinsdag 09 maart 2010

Eén op de vier ouders in Antwerpen vond via het nieuwe online aanmeldingssysteem geen school voor zijn kleuter (DS 6 maart). Schepen van Onderwijs Robert Voorhamme (SP.A) trok aan de alarmbel: het probleem is niet dat systeem, wel het tekort aan scholen in een aantal wijken.

Zijn partijgenoot en minister van Onderwijs Pascal Smet bekent kleur en belooft beterschap. Zo wil hij komaf maken met de ‘kilometerregel', die voorschrijft dat er in een straal van 2 kilometer rond een school van een bepaald net, geen school van datzelfde net opgericht mag worden. Ten tweede wil hij scholenbouw beter koppelen aan stadsgroei: als er bijvoorbeeld een nieuwe wijk gepland wordt, moet er meteen ruimte ingecalculeerd worden voor een school, iets wat nog niet gebeurt. Ten derde wil Smet nagaan of subsidies voor scholen die extra ruimte willen huren, haalbaar zijn.

Die maatregelen moeten soelaas brengen in Antwerpen en andere grootsteden. De onderwijsnetten reageren positief. Maar hoe nijpend zijn de tekorten eigenlijk? De ene stad heeft er een duidelijk zicht op, de andere totaal niet, zo blijkt.

www.destandaard.be

Mijn mening:

Ik vind de maatregelen die ze zullen treffen gepast. Maar ik heb wel mijn bedenkingen bij het feit dat kinderen die thuis geen nederlands spreken of kinderen waarvan de moeder geen middelbaar onderwijs heeft gevolgd voorrang krijgen. Dit vind ik absoluut niet correct.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2010, 21:31
Gitte Leenaerts Gitte Leenaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Loenhout
Posts: 112
Het standpunt van het Vlaams Belang

Plaatstekort in Belgische scholen, maar de regering belooft beterschap. Als deze maatregelen haalbaar zijn, denk ik dat we al een hele stap vooruit komen. Want nu worden kinderen en ouders van (Vlaamse) kinderen volgens het Vlaams belang achteruit gesteld door de integratie in het onderwijs van verschillende culturen. Hieronder kunt u een artikel lezen, dat ik vond op de site van het Vlaams Belang, rond plaatstekort in Belgische scholen.

Plaatstekort in scholen:
vorige en huidige Vlaamse regering pleegden schuldig verzuimgepubliceerd op
Laks immigratiebeleid grote schuldige plaatstekort in scholen

Vlaams Belang roept ouders op tot burgerlijke ongehoorzaamheid: “Boycot gelijke onderwijskansendecreet”

Er zijn heel wat plaatsen tekort in het basisonderwijs, vooral in de grote steden. In Antwerpen alleen al zouden 2.500 plaatsen tekort zijn. De traditionele partijen wassen hun handen in onschuld en leggen grootse verklaringen af in de pers in verband met te nemen maatregelen. De problemen waren echter al jaren bekend en jarenlang hebben de traditionele partijen geweigerd om bijkomende capaciteit te voorzien en de situatie laten verrotten. Volgens het Vlaams Belang pleegden de partijen van de vorige en huidige Vlaamse regering – CD&V, Open VLD, SP.A en N-VA – daarmee schuldig verzuim.

Het Vlaams Belang wijst er tevens op dat het plaatstekort in de scholen in de eerste plaats het gevolg is van de door de federale regering in de hand gewerkte immigratietoevloed, waarvan de gevolgen zich vooral doen gevoelen in de steden. De federale regering heeft tot op heden nagelaten de wetgeving met betrekking tot gezinshereniging en migratiehuwelijken aan te scherpen en door het lakse asielbeleid en de collectieve regularisatiecampagne is het aantal asielzoekers tegenover vorig jaar meer dan verdubbeld. Al de kinderen van deze immigranten hebben recht op onderwijs.

Het Vlaams Belang wijst bovendien op negatieve gevolgen van het gelijke onderwijskansendecreet dat in de praktijk neerkomt op een ‘ander volk eerst’-beleid. Het zijn immers vooral de kinderen van goed opgeleide Nederlandstalige ouders die niet terecht kunnen in de school van de keuze van hun ouders omdat ze voor kwaliteitsscholen vaak lager geklasseerd worden dan een allochtoon GOK-kind. Het Vlaams Belang oordeelt dat het onaanvaardbaar is dat allochtone kinderen op basis van het gelijke onderwijskansendecreet voor kwaliteitsscholen voorgetrokken worden boven autochtone Vlaamse kinderen en dat scholen met veel GOK-leerlingen qua ondersteuning structureel bevoordeligd worden tegenover scholen met in meerderheid autochtone Vlaamse leerlingen.

Het Vlaams Belang roept de Vlaamse ouders dan ook op om over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid en een boycot tegenover het gelijke onderwijskansendecreet. Het Vlaams Belang roept de Vlaamse ouders op om bij aanvang van het schooljaar 2010-2011 op de gelijke onderwijskansenformulieren in te vullen dat thuis een andere taal dan het Nederlands wordt gesproken. Op deze wijze kunnen ze voorkomen dat allochtone kinderen voorrang krijgen op hun kind. Deze ouders bewijzen de school van hun kind er tevens een dienst mee, omdat de kwaliteit zonder twijfel zal toenemen met meer Vlaamse kinderen in de klas. Op deze manier kunnen de Vlaamse ouders er tevens samen in slagen om het onrechtvaardige GOK-decreet onderuit te halen.
10 maart 2010 om 16:23
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th March 2010, 21:54
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Plaatstekort dreigt in onderwijs

Ik vind dat er niemand voorrang mag krijgen omdat er thuis geen Nederlands gesproken wordt. Dat vind ik echt een belachelijke reden. Wel vind ik dat kinderen met een oudere broer of zus op die school wel voorrang mogen krijgen. Het is voor ouders anders bijna niet te regelen om hun kinderen naar school te brengen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.