actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 08:59
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Mensen klonen: het kan, maar het is niet langer nuttig

Amerikaanse en Japanse stamcelonderzoekers hebben een mijlpaal bereikt - op een weg die medici allang hebben verlaten. De wetenschappers slaagden erin menselijke embryocellen te kweken met de techniek die de wereld in 1996 het gekloonde schaap Dolly bezorgde.

Voor veel onderzoekers is dit de afsluiting van een hoofdstuk. We weten nu waarom het niet lukte.

Hoogleraar ontwikkelingsbiologie Christine Mummery
Destijds wilden wetenschappers niets liever dan de truc herhalen bij mensen, omdat je er in theorie cellen mee kunt kweken die ziek of beschadigd weefsel kunnen vervangen, zonder afstotingsverschijnselen bij de patiënt. Dat viel echter tegen. Jarenlang mislukte de ene na de andere poging en het onderzoek werd in diverse landen verboden.

Bij de techniek injecteert men het erfelijk materiaal van een patiënt in het eitje van een donorvrouw waaruit men de kern heeft weggehaald. Zo ontstaat een klompje zichzelf delende cellen, dat in theorie kan uitgroeien tot een baby. Zover komt het echter niet: artsen gebruiken het cellenklompje om er 'stamcellen' uit te halen, cellen die nog tot alle weefseltypes kunnen uitgroeien.

Reserveweefsel
Nu is het eindelijk bij mensen gelukt, schrijft het Japans-Amerikaanse team in het vakblad Cell. Maar de wetenschap heeft al sinds 2006 een goedkopere, gemakkelijkere manier om aan reserveweefsel te komen. Daarbij maakt men de stamcellen door gewone lichaamscellen met biochemische trucs te 'herprogrammeren'. Zo omzeilt men de twee grote nadelen van klonen: het geknoei met embryo's en de lastige verkrijgbaarheid van donor-eicellen.

"Belangrijk voor de wetenschap, maar niet direct voor patiënten", zegt de Nederlandse hoogleraar ontwikkelingsbiologie Christine Mummery. "We kunnen deze cellen nu genetisch vergelijken met cellen die zijn geherprogrammeerd. Maar het betekent geen snellere genezing of zoiets."

Wel is nu duidelijk wat er steeds misging: een gekloonde menselijke eicel moet langer rijpen. Mummery: "Voor veel onderzoekers is dit de afsluiting van een hoofdstuk. We weten nu waarom het niet lukte."

Bron:
De Morgen
17/05/2013

Mening:
Knap werk van de Amerikaanse en Japanse stamcelonderzoekers om een techniek, die voor het eerst in 1996 gebruikt werd, nu ook met succes toe te passen op menselijke embryocellen. Toen ik de kop van het artikel las, stelde ik mezelf de vraag waar deze wereld naartoe gaat aangezien men mensen zou gaan klonen. Naar gelang ik het artikel verder las, herzag ik mijn mening doordat ik las dat dit enkel in functie van de wetenschap gedaan werd en niet in het belang van de patiënten.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 17th May 2013 om 10:30.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 09:20
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik denk dat de wetenschappers het hier inderdaad beter bij kunnen laten. Het doel van de mensheid is namelijk om diversiteit te creëren, niet om ze te klonen. Als we mensen gaan klonen dan klopt heel ons systeem niet meer. Gaan we nu écht werkelijk mensen manipuleren om een kloon van een bepaalde persoon te maken? Dit kan toch niet waar zijn. We maken van mensen toch geen robots zeker! Bovendien zou dit wel eens misbruikt kunnen worden. Stel dat iedereen zou kunnen kiezen hou zijn/haar kind eruit zou zien. Dit is toch niet meer natuurlijk. We gaan dan in onze maatschappij alleen maar mooie, intelligente en capabele mensen creëren. Dit is bijna zoals Hitler het zich ook inbeelde: de Übermensch. Ik vind dit niet kunnen. Neem iedereen zoals hij/zij is en behoud de diversiteit!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 14:40
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Ik vind het wel grappig om te zien hoe snel mensen op hun paard zitten als ze nog maar het woord klonen horen. Het onderwerp is onze maatschappij nog steeds een gevoelig onderwerp. Veel mensen hebben echt schrik tot wat de wetenschappers allemaal in staat zijn. Om dan maar alles van de tafel te gooien is ook niet de oplossing.

Men spreekt hier niet van hele mensen te klonen. Men wil gewoon cellen kunnen kopiëren met jouw unieke code. Men wil hier niet die code gaan wijzigen om tot de perfecte mens te komen!

Als de wetenschappers het kopiëren zouden verbeteren zou de geneeskunde er enorm op vooruitgaan. Men zou zelf donors kunnen kweken, de mensen sneller laten genezen, misschien zelfs ledematen vervangen. Ik vind dit zeker het proberen waard.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 14:49
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Ik volg je wel deels in je mening Cedric. Het klonen van cellen zou inderdaad een grote vooruitgang voor de geneeskunde betekenen, maar zo was kernenergie eerst ook enkel bedoeld als energiebron en als geneeskundige toepassing. Echter heeft men hiermee wel een zeer gevaarlijk wapen gecreëerd. Ik verwacht nu niet meteen een leger supermensen die de wereld gaan overnemen, maar ik denk dat men de gevaren die er rond bestaan nog niet allemaal gekend zijn. Zo was dit ook met de ontdekking van radioactiviteit, om hier weer op terug te komen. Hier zag men in het begin ook enkel het positieve van in, alle onderzoekers (zoals Marie Curie) die in de beginjaren hiermee bezig waren zijn eraan gestorven. Hiermee wil ik dus duidelijk maken dat men moet uitkijken meet wat men doet en zich grondig moet voorbereiden op mogelijke complicaties en problemen. Het is altijd heel mooi om enkel de positieve kant te bekijken, maar kijk ook uit voor de negatieve kant.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th May 2013, 15:07
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Ik begrijp je bezorgdheid Daan, en het spreekt voor zichzelf dat de betrokkenen voorzichtig moeten zijn. Maar we kunnen dit onderzoek toch niet gewoon verlaten om dat we bang zijn voor de dingen die kunnen misgaan. Volgens mij is dit onderzoek gewoon te waardevol om zomaar van de baan te ruimen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th May 2013, 15:26
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Ik weet niet of dit wel zo waardevol is, Ik vrees ervoor dat je toestanden gaat krijgen waarbij de rijken op een duur een oneindig lang leven kunnen leiden ten kosten van de armen. Of stel dat we nog allemaal langer gaan leven? Waar hebben wij daar plaats voor op deze wereld? De aarde is nu al overbevolkt. We hebben nu al een probleem om alle mensen op de wereld te kunnen voeden, laat staan als we met 10 miljard zijn. Zo is het dus goed dat mensen sterven en dat we niet te ver gaan in het onderzoek om steeds langer te kunnen leven. Want dat is uiteindelijk nog steeds het doel van de gezondheidszorg. Iedereen wil natuurlijk zo lang mogelijk leven, maar als we met teveel zijn en dit wordt te lang, maken we uiteindelijk onze eigen soort kapot.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th May 2013, 15:33
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Dus Daan volgens jou is het dan beter om heel de gezondheidszorg af te schaffen? Al die jaren van onderzoek en investering zijn dus alleen maar tijdsverspilling geweest en de oorzaak van het probleem overpopulatie. Ik denk je hier fout zit en dat de oorzaak eerder ergens anders ligt.

Onze huidige levenstandaard is momenteel te uitputtend voor deze wereld. We moeten onze 'way of life' aanpassen en niet de levensduur van de mensen!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th May 2013, 15:52
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Ik heb nooit beweerd dat we de gezondheidszorg moeten afschaffen, enkel dat we hierin niet te ver mogen gaan. Onsterfelijkheid mag gewoon nooit bestaan bij de mens. Nu zijn we al met oncontroleerbaar veel mensen, wanneer er geen mensen meer afvallen en enkel bij komen gaat dit binnen de kortste keren de spuigaten uitlopen. En ik denk dat dit enorm aanlokkelijk gaat worden wanneer klonen mogelijk wordt. Men zal hier mee moeten stoppen voor het te laat is. Verder zijn er misschien ook nog andere gevaren die we niet kennen. Misschien het ontstaan van onbekende genetische ziekten.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th May 2013, 16:58
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Ik blijf er bij dat nieuw onderzoek zoveel mogelijkheden bied dat het gewoon een gigantische zonde zou zijn om het stop te zetten. Ik snap waar je naar toe wilt met je bezorgdheid maar ik denk dat je je antwoorden op de verkeerde plaatsen zoekt. Met elk onderzoek worden er een paar risico's genomen, dat is waar. Maar men bereidt zich daar zo goed mogelijk op voor. En de winst is zoals eerder vermeld zoveel groter als de risico's.

En op het vlak van overpopulatie denk ik niet dat het stopzetten van deze technologie een oplossing gaat bieden. Daarbij zoek je beter je heil in de ecologie. In plaats van de geneeskunde banden op te leggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.