actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2017, 11:50
jenne.h*lsen jenne.h*lsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Olen
Posts: 29
'De Krokodil’ is nu ook officieel Zimbabwaans president

De 75-jarige Emmerson Mnangagwa heeft zonet de eed afgelegd als president van Zimbabwe. Hij volgt Robert Mugabe op, die onder grote druk van leger en politiek vorige week gedwongen moest aftreden.

Zowat 60.000 Zimbabwanen kwamen vrijdagochtend samen in het nationaal sportstadion in de hoofdstad Harare om de eedaflegging van hun nieuwe president bij te wonen. Daarmee komt een einde aan de 37 jaar lange regeerperiode van Robert Mugabe.

De 93-jarige Mugabe nam vorige week ontslag, al werd hij eigenlijk afgezet door het leger in een vreedzame coup. Het ontslag van voormalig vicepresident Mnangagwa was daar de rechtstreekse aanleiding van. Mnangagwa werd door Mugabe uit de regering gezet en vluchtte daarop naar Zuid-Afrika. Afgelopen woensdag keerde hij terug naar eigen land.

Mnangagwa, bijgenaamd de ‘Krokodil’, is het tweede staatshoofd sinds het land in 1980 onafhankelijk werd. In zijn speech beloofde hij om de grondwet van het land te handhaven en de rechten van alle zestien miljoen inwoners van Zimbabwe te beschermen.

De nieuwe president had donderdag al verklaard dat hij Mugabe en zijn familie 'totale veiligheid' belooft. Mugabe zelf was niet aanwezig bij de eedaflegging van zijn opvolger.

'Getraind om te doden'

Hoewel de meeste Zimbabwanen tevreden zijn met het aftreden van Mugabe, zijn sommigen bezorgd over hun nieuwe president, die ooit over zichzelf zei dat hij ‘getraind is om te doden’.

De inlichtingendienst commanderen, opstanden neerslaan met in Noord-Korea getrainde troepen, verkiezingen in ‘regeringsvriendelijke’ banen leiden: hij deed het allemaal. Daarom kondigden de EU en de VS ook een aantal sancties af tegen hem. In 2011 kwam Mnangagwa’s grootste rivaal om in een brand die wellicht geen ongeluk was.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171124_03205123

Menig: Langs de ene kant ben ik blij dat er eens een machtswissel komt in Zimbabwe, zodat er een nieuw beleid kan gevormd worden en niet steeds dezelfde man aan de macht is. Toch ben ik ook ongerust en hoop ik dat de nieuwe president van Zimbabwe het beter zal doen dan zijn voorganger en niet in dezelfde valkuilen zal vallen. Ik hoop dat deze keer de president niet even lang aan de macht zal blijven als zijn voorganger en dat de democratie meer gerespecteerd en geïntrigeerd zal zijn. Ik hoop dat er met de noiuwe president ook een nieuwe wind door het land zal waaien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.