actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2008, 20:30
Laurianne Laurianne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Schilde
Posts: 93
Leer kinderen omgaan met geld en voor jongeren is 25 euri niets

Vanaf het schooljaar 2010 - 2011 zullen alle Vlaamse scholen hun leerlingen ook moeten leren omgaan met geld.
Het is een goed initiatief om de kinderen bewuster te leren omgaan met geld.

Eigenlijk zouden de ouders zich bewuster moeten zijn van hun voorbeeldfunctie in plaats van zelf verschillende leningen af te sluiten en op afbetaling te kopen.

Leer een kind sparen om een doel te bereiken, hoe langer ze ernaar uitkijken, hoe meer plezier ze eraan zullen beleven.

Ik denk ook wel dat onze wegwerpmaatschappij schuld treft. Het herstellen van een toestel is tegenwoordig duurder dan een nieuw te kopen.

Bron: De Nieuwe Gazet
Datum 21 oktober 2008
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2008, 14:06
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Ik vind dit ook een heel goed initiatief, want we merken dat de jongeren zomaar even spenderen aan onnutige zaken.
Ze krijgen zakgeld om eens een snoepje te kopen of iets anders, maar jongeren willen steeds meer en meer dus gaan ze snel hun geld geven kleding, ect...
Nadien verschieten ze er zelf van hoe het komt dat hun geld zo snel op is, ze worden ook geconfronteerd met de mode. Ze zien iemand met die specifieke schoenen die ze mooi vinden dus willen zij die peperdure schoenen natuurlijk ook.
Het is inderdaad waar dat herstelling meer kost dan de aankoop van de goederen, dit moet anders gebeuren vind ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2008, 16:44
Inne.Vets Inne.Vets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: tielen
Posts: 103
Ik vind het ook een goed ideetje om zoiets te doen. Maar ik vindt niet dat dit op het school moet worden geschoven. Het kan wel dat het school hier een aanbreng in heeft of dit is aanhaalt.
Het is vooral aan de ouders om dit in goede banen te leiden. Ze kunnen bijvoorbeeld tegen hun kinderen zeggen dat het zakgeld is om iets mee te doen maar ook dat ze dit kunnen sparen. Om iets groters mee te doen of voor later. Maar ook dat de ouders niet alles goed keuren met wat hun kind met al dat geld doet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2008, 11:10
Bram Jacobs Bram Jacobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 110
Niet alle ouders kunnen hun kinderen leren sparen!

Het is niet zo evident dat ouders hun kinderen hun geld leren beheren. Als de ouders zelf al geen geld kunnen beheren en zelf alles door deuren en ramen naar buiten gooien, hoe verwacht je dan dat ze de juiste manier aan hun kinderen aanleren.
Ik vind juist wel dat de school kinderen en jongeren moet helpen om hun geld te beheren. Scholen weten hoe je moet sparen en hoe ze de principes van het bankwezen het beste aanbrengen bij de jeugd. Sommigen onder ons hebben niet het geluk om van thuis uit de juiste principes mee te krijgen en vind ik het een goed initiatief dat de scholen daarin bijdragen. Zo worden kinderen van elke sociale klasse uit onze maatschappij verder geholpen en zou men de kloof arm - rijk bij ons in België al een stuk kleiner kunnen maken.

Dus ik vind dat men de school met deze problematiek mag opzadelen omdat het de maatschappij ten goede komt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2008, 11:26
Silke De Roover Silke De Roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Pulderbos
Posts: 49
Ik vind dit een goed initiatief. Het is belangrijk dat ze van jongs af al beseffen wat geld juist is. Zeker in deze economische krisis is het belangrijk om goed met uw geld om te gaan. Kinderen krijgen zakgeld en geven dit uit aan nutteloze spelletjes, snoep, drank enzovoort. Je mag al die dingen wel aankopen maar in mate.. Ook wanneer ze in een winkel zijn, willen ze alles.. mama ik wil dat, papa ik wil dat.. Maar ze moeten de waarde van geld inzien. Daarom vind ik het wel goed dat ze dat in alle richtingen naar voor brengen. Ook moeten ouders erop toekijken wat de jongeren met hun zakgeld doen, maar natuurlijk kunnen ze niet alles controleren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th November 2008, 13:24
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Ik vind dit niet de verantwoordelijkheid van de scholen maar wel van de ouders. Kinderen en jongeren zien ook hoe hun ouders omgaan met geld en nemen daar ongetwijfeld veel van over. Ik weet niet of de kinderen zich via school hiervan bewust gaan worden, volgens mij blijft dit de verantwoordelijkheid van de ouders. Het "leren omgaan met geld" is iets dat gedurende hele jeugd van het kind is opgegroeid en valt volgens mij met een paar lessen niet te veranderen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 6th November 2008, 14:37
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Ik vind dit een heel goed idee want als ik bv nog maar gewoon rondkijk dan zie je al dat kinderen tegenwoordig verwend worden en niet meer met geld overweg kunnen en ook de waarde ervan niet meer zien: vb als je kijk hoeveel kinderen uitgeven aan kledij alleen al in de maand dan vind ik dat ze dringend kinderen met geld moeten leren omgaan.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th November 2008, 14:25
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Ik vind dit een goed initiatief. Door de verandering van de Belgische frank naar de Euro lijkt alles goedkoper omdat de bedragen kleiner zijn. Vooral kinderen laten zich hier aan vangen. Ze geven al snel 5 euro aan een prul, hoewel 5 euro niet weinig is. Ik ken veel mensen die heel veel geld uit kunnen geven aan bv. kleren, gewoon omdat het lijkt dat ze niet duur zijn omdat het een klein bedrag lijkt, zoals 25 euro, maar als je dat dan omzet naar Belgische frank, schrikken veel mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.