actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 15:46
laura.v*nlommel laura.v*nlommel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Noorderwijk
Posts: 31
Meer dan 300 dode walvissen aangetroffen in Patagonië

Meer dan 300 dode walvissen aangetroffen in Patagonië

In een afgelegen fjord in Patagonië, in het uiterste zuiden van Chili, zijn maar liefst 337 dode walvissen aangetroffen die samen zouden zijn gestrand. Het gaat waarschijnlijk om het grootste ongeluk in zijn soort, menen onderzoekers.

De walvissen werden al in juni ontdekt, maar dinsdag kregen Chileense media lucht van het onderzoek dat gaande is. De onderzoekers aan het wetenschappelijk instituut Huinay bevestigen de ontdekking. ‘Het was een apocalyptisch zicht, ik heb nooit eerder zoiets gezien’, verklaarde directrice Vreni Häussermann.

De ontdekking kwam er pas nadat een expeditie was opgezet, nadat twintig dode walvissen in het gebied waren aangetroffen. De regio ligt op zo’n 2.000 kilometer ten zuiden van hoofdstad Santiago en is erg moeilijk toegankelijk. Met een klein vliegtuigje werden de honderden dode dieren teruggevonden. Van enkele walvissen was enkel nog een skelet over.

Het gaat waarschijnlijk om de Noordse vinvis, die tot 16 meter lang kan worden en 25 ton kan wegen. Deze dieren zwemmen traditioneel samen, onder meer om zich te verdedigen. En dus gebeurt het dat een hele groep zich op het strand werpt, ook gezonde dieren. Maar wat er precies is gebeurd, blijft nog onduidelijk.

De onderzoekers willen het onherbergzame gebied nu verder uitkammen, op zoek naar mogelijk nog meer dode walvissen.

Bron : 02/12/15 ; DS http://www.standaard.be/cnt/dmf20151202_02000262

Eigen mening : Ik vind dit een verschrikkelijke ontdekking. Hoe is het zelfs mogelijk dat er een zo groot aantal walvissen tegelijk dood worden teruggevonden? Men zou meer onderzoek moeten doen naar de oorzaak van deze walvissen hun dood, en minder naar het verder zoeken van nog meer dode walvissen. Een mogelijke oorzaak zou het klimaat kunnen zijn, denk ik. Ik hoop dat men in de toekomst hier meer aandacht aan schenkt en ondanks het moeilijk bereiken van het gebied, men hier toch meer gaat onderzoeken naar oorzaken van het uitsterven van dit dier.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.