actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2016, 10:49
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Bisdom excuseert zich na 77 jaar voor seksueel misbruik

77 jaar nadat West-Vlaming Louis Vanden Berghe mishandeld en misbruikt werd in het Klein Seminarie in Roeselare, heeft het bisdom van Brugge zijn excuses aangeboden. De Kerk wil echter geen schadevergoeding geven, om precedenten te vermijden.

Het was broer Henri die naar het bisdom stapte, nadat Louis op zijn sterfbed voor het eerst vertelde over het misbruik. ‘Ik schreef een brief naar het bisdom en ben er hartelijk ontvangen’, zegt Louis. ‘Ik heb ook excuses gekregen, zoveel jaar na de feiten.’

Een schadevergoeding wilde de Kerk niet betalen. ‘Het bisdom Brugge neemt uitdrukkelijk afstand van dat verwerpelijk gedrag’, zegt kanunnik Koen Vanhoutte. ‘Maar hoezeer we de feiten ook betreuren, we hebben besloten geen financiële vergoeding te geven voor de pedagogische fouten uit het verleden. We wilden namelijk geen precedent scheppen.’

Het bisdom schonk wel geld aan een instelling waar de zoon van Henri verblijft.

10/11/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161110_02565385

Eigen mening:
Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurt is, verkrachten is op zich al een mens onwaardige misdaad. Als je dat nog eens met kinderen gaat doen is voor mij een brug te ver. En aan de basis van dit probleem ligt volgens mij het celibaat waar priesters en andere mensen van de kerk zich aan moeten houden. Maar dan nog is dit geen reden om dit te doen, ze pakken kinderen omdat zij hun mond niet durven open trekken. Kijk maar naar het voorbeeld van Herni. Gelukkig word er tegenwoordig veel aan gedaan om dit te voorkomen en om nu nog straffen te geven heeft geen nut volgens mij. Toch vind ik het positief dat de kerk geld heeft gegeven aan de instelling waar de zoon van Herni verblijft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.