actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2010, 13:28
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Meer keuze maakt consument niet gelukkiger

Meer keuzes zorgen voor meer vrijheid en dat maakt consumenten gelukkiger'. Niet helemaal waar, beweert Barry Schwartz. De psychologieprofessor aan het Swarthmore College in Pennsylvania (VS) opende het 29ste congres van Stichting Marketing in Gent.

Meer dan 285 soorten koekjes, 230 soepvariëteiten of 40 verschillende tandpasta's vullen de rekken in de supermarkt. In een gsm-winkel is het lang zoeken naar een toestel waar je enkel mee kan telefoneren. Is die explosie aan keuzemogelijkheden voor de consument een goede of slechte evolutie, vraagt Schwartz zich af.

Te veel keuzes verlammen de consument, meent hij. Uit onderzoek blijkt dat consumenten die uit slechts zes soorten confituur konden kiezen, veel meer kochten dan wanneer ze 24 varianten kregen voorgeschoteld. Consumenten stellen hun keuze vaker uit als ze meer opties aangeboden krijgen. Hoe eenvoudiger de keuze, hoe minder kans op een slechte beslissing, redeneert die onbewust. Zelfs als je objectief gezien de beste keuze maakt, blijft de consument achter met het gevoel dat een andere alternatief misschien wel beter was geweest. De enige manier om geen spijt te hebben van je aankoop, is die uit te stellen of helemaal niet te doen.

Realiteit haalt nooit de verwachtingen

Een overvloed aan keuzes verhoogt bovendien de verwachtingen. Als je kan kiezen uit 36 verschillende soorten jeansbroeken, ga je sneller hopen dat dé perfecte broek daar wel moet tussenzitten. Natuurlijk is de ontgoocheling des te groter als dat toch niet zo blijkt te zijn.

Een nietjesfabrikant reduceerde zijn aanbod fors en realiseerde zo een kwart meer omzetgroei dan zijn rechtstreekse concurrent, vertelt Schwartz. Klanten kochten niet alleen meer, ook de productiekosten namen zo af. Geen keuze is niet goed, teveel keuze ook niet. Maar hoeveel opties moet een producent dan precies aanbieden?

Een deluxe-versie als refentiepunt

Probeer de rol te spelen van expert die met kennis van zaken een beperkt aantal opties kan selecteren voor zijn klanten, raadt Schwartz de marketeers in de zaal aan. 'Voorzie de consument van referentiepunten.' Een Amerikaanse elektronicafirma bracht een broodmachine op de markt voor 280 dollar. Enkele maanden later introduceerde die ook een deluxe-versie van de machine voor 480 dollar, waardoor de verkoop van de basisversie plots toenam. De lancering van een luxeversie overtuigde potentiële kopers ervan dat 280 dollar een normale prijs is voor een broodmachine en bezorgt hen een referentiepunt, een houvast, zegt Schwartz.

Tot slot benadrukt de psycologieprofessor het belang van standaardkeuzes. Zo ligt het aantal orgaandonoren opvallend hoger in landen waar je uitdrukkelijk moet verklaren dat je geen donor wenst te zijn. Een opt-out of een opt-in als standaardkeuze maakt dus een groot verschil.

Keuze is goed, maar teveel keuzes zijn een nachtmerrie, besluit Barry Schwartz.

www.standaard.be

Eigen mening:
Ik ben akkoord met wat hier gezegd wordt. Je ziet het ook bij kinderen en tieners, als je geen kledij draagt van dit of dat merk krijg je meteen een stempel als seut. Ook met eten en drinken zo, je moet echte cola hebben en je moet chips hebben van het juiste merk. Ik denk zeker dat daar stress van komt en dat er veel minder keuze moet zijn. Mij maakt het echt niet uit van welk merk ik choco eet maar ik denk dat sommige mensen hier echt mee bezig zijn en dus stress krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2010, 09:49
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Net zoals Jolien al zei, ben ik het ook volledig eens met wat gezegd wordt in het artikel.
Het is inderdaad zo dat wij altijd maar uit heel veel willen kiezen en dan eens we thuiskomen we niet meer tevreden zijn met wat we gekocht hebben: 'Ik had toch beter dat andere truitje gekocht!' Als het dan over kleren gaat is het leuk om zoveel dingen te kunnen passen, maar uiteindelijk heb ik niet het gevoel dat ik echt DAT gevonden heb wat ik nu precies zocht. Dit zou volgens mij wel het geval zijn als je maar uit drie dingen kan kiezen.
Net hetzelfde komt dan weer terug in de supermarkt. Als er geen côte d'or choco was geweest hadden de mensen wel voor iets anders gekozen wat ze ook lekker vinden. Maar de producent blijft maar nieuwe dingen uitvinden en ontdekken, waardoor de gewone burger moeite krijgt met het maken van keuzes.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th December 2010, 00:49
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
kwaliteit boven kwantiteit.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th December 2010, 17:49
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Het artikel bevat inderdaad heel veel waarheid.
De laatste tijd is het aanbod in alles veel groter geworden. Gisteren was het Sinterklaas en dat betekent dat mensen de afgelopen weken enorm veel reclameboekjes hebben aangekregen. Ik verschiet elke keer opnieuw als ik zo'n reclameboekje over speelgoed bekijk. Kinderen hebben de dag van vandaag massa's mogelijkheden. Toen ik klein was, waren mijn poppen nog gewoon simpele, plastic poppen. Tegenwoordig zijn het bijna echte baby's. Ze kunnen eten, wenen, plassen, praten,...

Uiteraard heeft het grote aanbod in alles ook zijn voordelen, want consumenten krijgen meer mogelijkheden. Toch moet men oppassen met dit overaanbod, want mensen worden volgens mij steeds 'hebberiger.' Steeds merkkledij willen dragen, merkproducten eten,... zijn hier bekende voorbeelden van.
Eerlijk gezegd begrijp ik mensen die zo'n instelling hebben niet zo goed. Ik hecht totaal geen belang aan merken e.d. De goedkopere producten/kledij zijn in de meeste gevallen niet slechter (in tegendeel) dan de duurdere.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 7th December 2010, 18:12
Isabel.Nys Isabel.Nys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2010
Locatie: Schilde
Posts: 20
Er is inderdaad veel te veel keuze tegenwoordig. Maar ik denk dat het ook wel een deel van de evolutie is. Als we nu allemaal hetzelfde zouden moeten kopen zouden we daarmee niet akkoord gaan. We zijn een beetje verwend geraakt in dat opzicht, we gebruiken de "producten" om onszelf te individualiseren. Dus ook al vind ik dat er te veel keuze is, denk ik ook niet dat het goed zou zijn om die keuze heel hard te beperken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.