actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 10:11
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Premie doet dikke mensen sneller vermageren

Dikke mensen verliezen makkelijker gewicht als hen daarvoor een geldpremie wordt beloofd. Dat blijkt uit een Duits onderzoek. Daarom stelt een politieke partij nu voor om obese Duitsers die met succes vermageren, als beloning een ‘korting’ te geven op hun bijdrage aan de ziekteverzekering.

Dat financiële prikkels mensen daadwerkelijk kunnen aansporen om gewicht te verliezen, blijkt uit een studie van het Rijnse Instituut voor Economisch Onderzoek Essen (RWI) die deze week werd voorgesteld.

Uit het onderzoek bleek dat zwaarlijvigen aan wie een premie in het vooruitzicht werd gesteld, dubbel zo veel gewicht verloren als zij die niks beloofd werd. Aan het onderzoek deden 700 obese mensen tussen 18 en 75 jaar mee. Die werden in drie groepen verdeeld.

Vrouwen premiegevoeliger

Een groep zou een premie krijgen tussen 150 en 300 euro als ze 6 tot 8 procent van hun lichaamsgewicht verloren. Die groep verloor gemiddeld iets meer dan 5 procent van zijn lichaamsgewicht, dat geldt als de drempel waarna de gezondheid gevoelig verbetert.

Er bleek ook een verschil tussen de seksen: een verdubbeling van de premie had bij mannen geen aantoonbaar effect, bij vrouwen was er wel duidelijk meer succes als hen meer beloofd werd.

Nog goed nieuws: de premie zorgde niet alleen voor meer gewichtsverlies, mensen uit de premiegroep namen ook vaker de trap dan de lift en aten minder snacks. De vrouwen in de hogere premiegroep sportten ook meer. Het RWI zal nu de komende jaren bestuderen of het gewichtsverlies duurzaam is, of dat deze mensen toch onderhevig zijn aan het jojo-effect en weer bijkomen.

In een ander recent onderzoek bekeek het RWI of preventie loonde, en dat deed het blijkbaar. Mensen die zich regelmatig lieten opvolgen door een dokter en deelnamen aan sportprogramma’s, hadden minder vaak gezondheidsproblemen en deden minder vaak een beroep op hun ziekteverzekering.

Die twee onderzoeken maken nu dat de CSU – de zusterpartij van Angela Merkels CDU die enkel actief is in de Duitse deelstaat Beieren – voorstelt om een ‘afslankpremie’ voor zwaarlijvige mensen in te voeren. Dat schrijft de Duitse krant Die Welt . Het zou erop neerkomen dat als mensen succesvol gewicht verliezen, hun bijdrage aan de ziektekostenverzekering daalt.

Duitsland is het dikste land in Europa en het vierde dikste land ter wereld. Twee op de drie mannen tussen 18 en 80 jaar lijden aan overgewicht, net als ongeveer de helft van de vrouwen in die leeftijdsgroep. De overheid zoekt daarom constant naar manieren om de obesitasepidemie aan te pakken.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121104_00357634

Eigen mening: Persoonlijk vind ik het absurd om zware mensen die vermageren een premie te geven. Ik vind wel dat je deze mensen waar het kan moet aanmoedigen en moet steunen om af te vallen.
Is het feit dat je gezondheid op het spel staat, geen goede reden om te vermageren?
Als men deze premie wel zou geven als stimulans voor deze mensen, stel ik me de vraag of dit geen tijdelijke stimulans zal zijn. Zullen ze later, wanneer ze de premie al ontvangen hebben, nog steeds aan de verleiding kunnen weerstaan? Het is goed dat het RWI hier onderzoek naar doet. Moest uit het onderzoek blijken dat het gewichtsverlies blijvend is, dan heb ik hier nog steeds mijn vragen bij. Volgens mij zal het afslanken dan niet langer gebeuren omwille van de premie, maar door het doorzettingsvermogen en het karakter van deze mensen.

Laatst aangepast door Charlotte Cooreman : 6th November 2012 om 10:18.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2012, 20:36
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Premie doet dikke mensen sneller vermageren

Ik vind het ook een vreemd initiatief om mensen met overgewicht te stimuleren om af te vallen door hen een premie te beloven. Ik begrijp dat geld kan stimuleren, maar ik vind dit absoluut niet de beste maatregel die er genomen kan worden. Als er toch geld uitgegeven wordt aan zware mensen, dan kan dit geld beter besteed worden aan mensen die de zwaarlijvigen kunnen helpen in hun afslankingsproces. Een premie krijgen kan toch absoluut niet de juiste motivatie zijn om af te vallen? Het is belangrijk dat de mensen met overgewicht zelf motivatie vinden door hen bewust te maken van de gezondheidsrisico’s en door hen te ondersteunen. Deze mensen moeten zelf gezond willen worden om de juiste redenen, anders is dit vermageringseffect volgens mij maar tijdelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.