actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th February 2013, 20:58
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Vlaamse steden eisen overleg rond Antwerpse inschrijvingstaks

De radicale verhoging van het inschrijvingsgeld voor vreemdelingen die zich in Antwerpen willen vestigen, zorgt voor ongenoegen in andere Vlaamse steden. Zij eisen dringend overleg.

Geen 17, maar 250 euro moet een buitenlandse nieuwkomer straks neertellen als hij zich voor de eerste keer inschrijft aan het vreemdelingenloket van Antwerpen. Veel andere grote steden zijn daar niet mee gediend. “Die eenzijdige beslissing zal ongetwijfeld een migratiestroom veroorzaken en is discriminerend tegenover één bevolkingsgroep”, zegt de Gentse schepen van Burgerzaken Sofie Bracke (Open Vld). “Ik nodig de dertien collega’s van de Vlaamse centrumsteden uit voor overleg. Migratie is een thema dat je oplost door samen te werken, niet door de hete aardappel door te schuiven.”

"Overleg dringend nodig"

“Overleg is dringend nodig”, vindt ook Renaat Landuyt (sp.a, foto links), burgemeester van Brugge. Zijn Turnhoutse collega Erwin Brentjens (N-VA, foto rechts) sluit zich daarbij aan. “Turnhout krijgt nu al een instroom van migranten uit Antwerpen. Met deze – weliswaar begrijpelijke – maatregel zal die nog vergroten.”

Leuvens burgemeester Louis Tobback (sp.a) vindt dat deze materie op federaal niveau moet worden besproken. Schepen Marc Hendrickx (N-VA) wil bekijken of de maatregel ook in zijn stad Mechelen kan worden ingevoerd.

Antwerps schepen Liesbeth Homans (N-VA) voelt zich niet aangesproken door alle commotie. “We hebben in het verleden al proberen te overleggen, en toen werd gezegd dat elke stad maar zelf moest beslissen. Dat hebben we nu gedaan.”

Bron:

www.GVA.be


Mening:

Ik vind het niet opmerkelijk dat in het ganse artikel amper een woord gerept wordt over de kwaliteit van deze maatregel. De maatregel is begrijpelijk, en misschien zelfs noodzakelijk, maar ze is niet efficient wanneer er geen onderlinge afspraken worden gemaakt met de andere Vlaamse steden. Je lost het probleem niet op, maar je verschuift het gewoon van de ene naar de andere plaats.

Ondertussen heeft Janek Nowak van het instituut voor Europees Recht al laten weten dat de maatregel deels in strijd zou zijn met de Europese regels. EU-burgers zouden hun verblijfsdocumenten kosteloos moeten krijgen, of het mag toch zeker niet meer kosten dan wat de eigen onderdanen ervoor moeten betalen.

Ook wordt er gediscutiërd over het discriminerende karakter van de maatregel. Naar mijn mening heeft het daar weinig mee te maken. Het beter verspreiden van de migranten over de verschillende steden biedt meer perspectief.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th February 2013, 07:57
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Milquet hekelt duur vreemdelingenloket

Milquet hekelt duur vreemdelingenloket

Nationale spelregels moeten opbod voorkomen

maandag 11 februari 2013, 03u00Auteur: Van onze redacteur Johan Rasking

BRUSSEL - Is er sprake van discriminatie als buitenlanders 250 euro moeten betalen om zich als inwoner in Antwerpen te laten inschrijven, en Belgen niet? Minister Milquet laat het onderzoeken.
De aankondiging van het Antwerpse stadsbestuur om een gevoelige prijsverhoging door te voeren aan het ‘vreemdelingenloket' lokte gisteren een boze reactie uit van de federale minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet (CDH). Zij is verantwoordelijk voor het Rijksregister, en de bevolkingsgegevens van de gemeenten en steden behoren daartoe.

Maximumprijzen?

Milquet zegt te wachten op een officiële beslissing door de Antwerpse gemeenteraad vooraleer een analyse ten gronde te kunnen maken, maar gisteren wilde ze toch alvast kwijt dat ze de prijsverhoging afkeurt. ‘In welke mate is er juridisch sprake van discriminatie? En kan ik vanuit mijn bevoegdheid maximumprijzen vastleggen die aan buitenlanders gevraagd kunnen worden bij hun inschrijving? Dat ga ik laten onderzoeken.'

De prijsvorming voor dienstverlening aan een gemeenteloket is evenwel een bevoegdheid voor haar Vlaamse collega van Binnenlands Bestuur, Geert Bourgeois (N-VA).

Die heeft in juli 2011 naar alle lokale besturen in Vlaanderen een omzendbrief gestuurd over lokale fiscaliteit met daarin de bepaling dat het opleggen van een retributie aan burgers, in ruil voor administratieve dienstverlening, autonoom door de gemeenten kan worden beslist. ‘Maar de hoogte van de retributie moet steeds in verhouding staan tot de werkelijke kosten voor de overheid.'

Minister Bourgeois wil geen commentaar kwijt over het Antwerpse dossier. Maar zijn kabinet laat weten dat er in de voorbije jaren geen sancties zijn geweest vanuit de Vlaamse voogdijoverheid tegen lokale besturen die te hoge retributies zouden vragen aan hun inwoners.

Ook de federale staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maggie De Block (Open VLD), komt in dit dossier niet tussenbeide. ‘Het gaat hier om de inschrijving van buitenlanders met een geldige verblijfsvergunning', luidt het, ‘en dat is niet onze bevoegdheid'.

Spelregels

De Antwerpse maatregel stuit alvast op heel wat kritiek bij andere lokale bestuurders. Zoals bij de Gentse schepen van Burgerzaken Sofie Bracke (Open VLD). Zij is vooral beducht voor een opbod tussen de 13 Vlaamse centrumsteden, waar de meeste buitenlanders wonen. Bracke vindt het beter om nationale spelregels af te spreken over de kostprijs van de dienstverlening aan het vreemdelingenloket.

N-VA-Kamerlid Theo Francken steunt dat idee. ‘Blij om te horen dat Open VLD gewonnen is voor een nationale aanpak van het aanrekenen van een kostprijs aan buitenlanders die naar ons land komen. Dat is een stuk beter dan dit vraagstuk louter aan de lokale besturen over te laten.'

Maar Francken twijfelt aan de oprechtheid van Open VLD. ‘Tot nu toe hebben de Vlaamse meerderheidspartijen mij niet gesteund in pogingen om zo'n uniforme kostprijsregeling bij wet uit te werken voor bijvoorbeeld dossiers van gezinshereniging of regularisatie. Hopelijk komt het standpunt van de liberalen en de andere partijen nu wel in beweging.'

Zijn partijgenoot in de Vlaamse regering, Geert Bourgeois, zegt dan weer niet gekant te zijn tegen een georganiseerd overleg in dit dossier tussen de centrumsteden. Maar zelf neemt Bourgeois voorlopig geen initiatief om dat overleg op gang te trekken.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...opbod+voorkomen

Mening: Ik begrijp waarom het Antwerpse bestuur kiest voor deze maatregel, maar er zijn volgens mij toch nog wel veel dingen die moeten worden aangepast. Onder buitenlander versta ik ook Nederlanders, Britten enzo. Het gevolg van deze maatregel gaat zijn dat een Nederlander veel gemakkelijker dit bedrag kan betalen dan een Iraniër bijvoorbeeld. Ze zeggen wel 't Stad is ook van de nieuwkomers... maar hier komt het er toch op neer dat het alleen voor zij die het kunnen betalen is. Ook maakt men van deze administratie kost een duur toegangsticket voor wat een basisrecht zou moeten zijn nl. recht op een woonplaatskeuze.
Een belangrijk aspect dat men niet mag vergeten is dat het tussen steden en onze buurlanden het gewoon zal uitdraaien op een immigratieoorlog. Wie het hoogste bied, krijgt de minste buitenlanders. Zou men dit niet beter op Europees vlak moeten bepalen?
Ik denk dat de politici rond dit onderwerp nog veel zullen debatteren en dat hoop ik ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.