actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2015, 08:36
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Rutte ziet jihadisten liever sterven dan terugkeren

Rutte ziet jihadisten liever sterven dan terugkeren

Nederlands premier Mark Rutte (VVD) heeft gisteravond in een televisiedebat een opmerkelijke stelling verdedigd. Op de vraag of Syriëstrijders beter sneuvelden dan dat ze terugkeerden naar Nederland, antwoordde Rutte positief.

De Nederlandse zender RTL organiseerde gisteravond een verkiezingsdebat met de kopstukken van alle grote partijen. Rutte kreeg samen met Alexander Pechtold (D66), Diederik Samsom (PvdA) als Sybrand Buma (CDA) en Emile Roemer (SP) een aantal stellingen voorgelegd.

Toen de vraag kwam over de jihadisten, was Rutte de enige die de stelling beaamde. 'Het is niet het beleid van de regering om landgenoten daar om te brengen, maar ze (de jihadisten, red.) weten waar ze naartoe gaan en wat ze daar gaan doen.' Volgens Rutte steunt de Nederlandse bevolking hem in dezen. 'Ik heb als premier de taak Nederland te beschermen en dat zal ik tot de laatste snik doen.'

‘Een premier onwaardig’, reageerde Pechtold, die stelde dat Rutte de stem van de omstreden Geert Wilders (PVV) vertolkte. ‘Ik vind het echt niet kunnen dat je zegt: ga maar dood in de woestijn.’

Voor wie het interesseert: D66'er Pechtold won het eerste verkiezingsdebat volgens de kijkers van RTL met lichte voorsprong. Hij kreeg de voorkeur van 29,7 procent van de deelnemers. Rutte werd pas derde met 22,9 procent van de stemmen. Op 26 mei vinden de Eerste Kamerverkiezingen plaats bij onze noorderburen.

Bron: De Standaard, 06/03/15
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150306_01565149

Eigen mening: Enerzijds begrijp ik de reactie van premier Rutte. De jihadisten kiezen er zelf voor om naar Syrië te gaan, ze nemen het risico zelf terwijl ze weten welke gevaren er daar zijn. Bovendien denk ik dat mensen die zulke extreme gedachten kunnen ondersteunen ook voor onze maatschappij een gevaar zijn. Moest ik premier zijn zou ik het beleid zelfs op volgende manier aanpassen: Wie ervoor kiest om in Syrië te gaan vechten mag vertrekken, maar verliest zijn/haar Belgische nationaliteit en mag dus niet zomaar weer terugkomen. Anderzijds is het voor een premier misschien ongepast om zulke uitspraken te doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.