actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2007, 17:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Ecorijders verbruiken acht procent minder brandstof

Ecorijders verbruiken acht procent minder brandstof


BRUSSEL - De tips van een cursus zuinig rijden toepassen loont, leert een tussenbalans van e-Positief. 8,1 procent minder brandstofverbruik en dus uitstoot van het broeikasgas CO2. Dat is de tussentijdse balans van e-Positief, het project zuinig rijden van de federatie van de auto-industrie Febiac en Drivolution.



Aan e-Positief nemen sinds mei 170 mensen deel, van alle leeftijden en met allerlei wagentypes. Zij volgden een cursus zuinig rijden en rapporteren sindsdien via sms over hun tankbeurten. e-Positief berekent de vorderingen, die via mail en een website verspreid worden.

Zo leerden de deelnemers dat ze gemiddeld 6,72 liter per 100 km verbruikten voor de cursus en 6,17erna. Ze legden 362.789 km af en bespaarden op die afstand 1.896 liter. Goed voor een uitgespaard bedrag van ongeveer 2.275euro. Op jaarbasis zou dat in de portemonnee 120 tot 200 euro schelen per deelnemer.

En de mythe dat zuinig rijden traag rijden betekent, mag de wereld uit. De rit die ze vlak na de cursus aflegden, klokte af met een snelheid die 1,2 km per uur hoger lag dan dezelfde rit ervoor. De komende weken volgen de e-Positivisten een tweede opleiding met een camera die hun rijgedrag registreert voor een nog betere feedback.

Jan De Strooper van Drivolution is tevreden met het resultaat. 'Ik denk dat dit project meer kans op slagen heeft omdat de mensen lange tijd gevolgd worden, veel feedback krijgen en zo aangespoord worden vol te houden', aldus De Strooper.

'Het leeft sterk', vult Rein Casters van Drivolution aan. 'Mensen zeggen ons dat ze hun wagen niet meer willen uitlenen uit vrees dat dat hun zuinigheidscijfers negatief beïnvloedt. Of ze excuseren zich ervoor dat ze met de caravan op reis zijn gegaan en minder goed gepresteerd hebben.'

Bijna tachtig procent van de deelnemers rijdt met een diesel, de helft heeft een boordcomputer. De onmiddellijke verbruiksweergave van die laatste is handig voor dit experiment. Soms doen mensen mee in gezinsverband en schreef pa vanwege de dochter in, of vice versa.

Uw verslaggever doet zelf ook mee aan e-Positief en ik bericht er geregeld over in de weekendkrant (zie DS 22 september voor de jongste aflevering). Bij mijn eerste balans haalde ik een besparing van 4,96 procent, minder dan het klasgemiddelde dus. De laatste berekening toonde dan weer een spectaculaire winst van 25 procent maar dat is een vertekend beeld omdat er één tankbeurt niet meegeteld werd.

Het is het eerste dergelijke project voor particulieren. Op het autosalon van januari 2008 wordt het afgerond, maar het slotmoment kan een opstap zijn naar een nog breder publiek.

Automobilistenorganisatie Touring steunt het project en vraagt dat het in de rijopleiding en het rijexamen opgenomen wordt. Intussen stappen ook bedrijven mee in e-Positief: Belgacom, verzekeraar AXA, brandstoffenleverancier Octa+, DHL en Meyland. Bij bouwbedrijf Besix is het de directie die meedoet.

Ook leasemaatschappij ALD laat het ecorijden ingang vinden in zijn vloot van 40.000 voertuigen in ons land. Ze werkt ook aan innovatieve leaseformules zoals de combinatie wagen-driewielerscooter. 'Soms is zo'n scooter een mobieler, veiliger en milieuvriendelijker alternatief', zegt Matthys Hoffmann. 'De formule is een succes in Madrid en Milaan. In België wachten we op een regeling met de overheid opdat de twee voertuigen niet ook tweemaal als voordeel in natura belast worden.'

www.standaard.be/ecorijder


DS, 04-10-2007 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2007, 17:04
Stefan's Avatar
Stefan Stefan is offline
Usager enregistré
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Oevel City
Posts: 76
On The Road

Ik heb gewacht om op dit artikel een antwoord te geven tot ik zelf een cursus gevolgd had : On The Road. Dit is een cursus betreffende preventief rijgedrag, economisch rijden, e.d.

Vandaag moest ik om half negen in de Turnhoutse rijschool zijn voor de aanvang van de cursus. Eerst effe theorie, daarna op het oefenterrein en nog later de openbare weg op. Heb ik iets onthouden van deze cursus ? Welja.

Ten eerste : ABS is nuttig. Na op het oefenterrein alle remmen dichtgegooid te hebben op ongeveer 70km/u kan ik u zeggen : ABS is nuttig en dat voel je ook wel.
Ten tweede : is preventief rijgedrag belangrijk ? Welja. Vele ongevallen kunnen hierdoor vermeden worden. Verkeersinzicht is belangrijk. Je moet vooruit kijken. Aan een kruispunt met rode lichten moet je bevoorbeeld niet gas geven tot op het moment dat je voor het rode licht staat om vervolgens alle remmen dicht te gooien. Dan kan je je ABS wel testen, maar het is niet bevorderlijk voor de staat van de banden.

Ten derde, en nu komen we in de buurt van het onderstaande artikel : Economisch rijden, jawel, is haalbaar. Om goed te zijn, schakel je met een dieselmotor op 2000 toeren, met een benzinemotor op 2500 toeren. Ik heb dat uitgetest op de openbare weg met de auto van de rijschool, een Peugeot 307. Daar zat een boordcomputer in die weergaf hoeveel je verbruikte. Ik heb gereden zoals de theorie het zegt, tot ongeveer 2000 toeren per versnelling. Het verbaast je hoe weinig zo'n wagen dan verbruikt, hoe stil het is binnenin de wagen en welk een antistresserende werking zo'n rijstijl heeft. Akkoord, het gaat wat trager, maar op 45 kilometer scheelt dat amper 1 minuut (uitgetest door de rijschool), en die tijd hebben we toch wel ?

Wist je bovendien dat elk elektrisch toestel (lichten, airco, ruitenwissers, ... )dat ingeschakeld is terwijl je rijdt ook brandstof verbruikt ? Dat is ook de reden waarom men hier in Europa niet met lichten aan rijdt. In de Scandinavische landen doet men dat wel en daar heb je minder ongevallen. In Europa wou men dat ook zo doen maar heeft men deze wet uiteindelijk niet doorgevoerd wegens meer brandstofverbruik en dus meer milieuvervuiling.

Het komt er dus op neer dat iedereen zijn steentje kan bijdragen aan een gezondere leefwereld. Je portefeuille zal daar bovendien ook tevreden mee zijn.

Boodschap is dus: niet te haastig rijden, niet te snel optrekken, hou het toerental beperkt. Keep it cool.

Voor geïnteresseerde de site van On The Road : www.otr.be
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.