actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2009, 14:59
Tom.Geens Tom.Geens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Migranten zorgen niet voor problemen in samenleving

Er is in Vlaanderen geen verband tussen het aandeel migranten in een gemeente en het maatschappelijk vertrouwen of de participatie in het verenigingsleven. "Migranten hebben geen negatieve invloed op de kwaliteit van het samenleven". Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven die vadaag wordt voorgesteld op de studiedag 'Sociale Staat van Vlaanderen'. De resultaten van het onderzoek spreken een eerder Amerikaans onderzoek tegen.

Cliché
Het cliché is bekend: de aanwezigheid van migranten zou zorgen voor diverse samenlevingsproblemen, zoals een stijging van de criminaliteit of een daling van het algemeen vertrouwen. Die stelling werd enkele jaren geleden ook bevestigd door een onderzoek onder leiding van de Amerikaanse top-politicoloog Robert Putnam.

Weinig vertrouwen

Uit dat onderzoek bleek dat in meer diverse wijken het vertrouwen tussen de bewoners systematisch lager lag. Zowel blanke als zwarte burgers blijken de neiging te hebben om minder contacten te zoeken met hun buren als die een andere huidskleur hebben. Als een wijk te divers wordt, trekt iedereen zich terug in zijn eigen levenssfeer en gaat de kwaliteit van het samenleven er op achteruit, zo concludeerde Putnam.

Amerikaans onderzoek niet geldig

Het Amerikaanse onderzoek werd sindsdien veel geciteerd en de stelling dat diversiteit zorgt voor samenlevingsproblemen is gaandeweg een eigen leven gaan leiden. De Leuvense onderzoekers Tim Reeskens en Marc Hooghe hebben het Amerikaans onderzoek nu overgedaan in Vlaanderen. Uit de resultaten van het Vlaamse onderzoek blijkt dat de Amerikaanse conclusies niet geldig zijn in Vlaanderen. "Er is geen significant verband tussen de ethnisch-culturele diversiteit van een gemeente en het voorkomen van sociaal kapitaal", zo stellen de onderzoekers. Het vertrouwen en de participatie aan het verenigingsleven worden niet zozeer bepaald door de aanwezigheid van migranten als wel door individuele factoren zoals opleidingsniveau, inkomen, gezinssituatie, beroep en geloof.

Extra studiewerk nodig
Om te achterhalen waarom de resultaten van het Vlaamse onderzoek verschillen van de Amerikaanse resultaten, is volgens de onderzoekers extra studiewerk nodig. Maar Reeskens en Hooghe geven al een aantal mogelijke verklaringen. "In de VS leven blank en zwart vaak gewoon naast elkaar. Je hebt er steden die bijna 100 procent zwart zijn en steden die bijna 100 procent blank zijn. In West-Europa in het algemeen, en Vlaanderen in het bijzonder, is er minder sprake van ghetto-vorming. Ook in een zeer diverse wijk als Borgerhout wonen nog relatief veel autochtone Vlamingen, terwijl je omgekeer relatief veel allochtonen hebt in kleinere steden als Lokeren of Zele".

Sociale zekerheid bepalende factor
Wat volgens Reeskens en Hooghe ook een rol kan spelen is het Europese systeem van sociale zekerheid. "Minderheden in de VS hebben vaak te maken met een opeenstapeling van risicofactoren: armoede, gebrekkige gezondheidszorg, slechte behuizing, werkloosheid, criminaliteit, enzovoort., en uiteraard zorgt dat voor samenlevingsproblemen. Ook in Vlaanderen is er sprake van achteruitstelling bij ethnisch-culturele minderheden, maar de uitsluiting is veel minder sterk dan in de Amerikaanse samenleving", zo besluiten de Leuvense onderzoekers. (belga/vsv)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2009, 11:43
Ruben Buts Ruben Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 73
Economisch standpunt

Naar mijn mening zijn het niet de mensen die voor de problemen zorgen, maar de culturen die botsen. Elke mens is anders, dat geldt voor zowel Belgen onderling als mensen van andere landen.

De problemen ontstaan volgens mij zoals al vermeld door de botsing van culturen en door vooroordelen over die andere culturen natuurlijk, maar deze cultuursverschillen spelen zich tussen Belgen onderling ook af.

Het GELUK van de mensen is hier ook zeer belangrijk, en volgens de economie (en het boek van Paul De Grauwe 'Waar gaat het naartoe met onze economie?') kan dit ook een factor zijn in deze conflicten. De mens wordt gelukkiger door sociale contacten natuurlijk, maar eerst moet de basis van geluk gevormd worden. Hier wordt een minimuminkomen van ongeveer 23000 dollar aan vastgeplakt!

Deze hoeveelheid geld wordt geplakt op de basisbehoeften van de mens, en dus eigenlijk op de basis van geluk. Het verschil tussen mensen qua inkomen kan ook conflicten brengen maar luxe brengt gewenning met zich mee en daarom niet persee geluk. Dus wanneer er geluk is (de basisbehoeften zijn er voor iedereen) dan pas zijn de problemen weg.
LET WEL DIT IS VANUIT DE ECONOMIE BEKEKEN, er zijn ook andere manieren om hier naar te kijken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2009, 13:24
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 94
Ik denk dat dit afhangt van waar je woont. In de stad Antwerpen bijvoorbeeld zou ik namelijk niet graag wonen. Daar wonen veel migranten en hoor je vaker over criminaliteit spreken. Ik vind het niet aangenaam om daar alleen door te wandelen. Ze roepen naar je, komen in groep af etc. Want alleen zul je ze nooit zien.. En om eerlijk te zijn, een Belg zie je zoiets minder vaak doen..

Maar er zijn evengoed ook migranten die niet zo zijn. Daarom is het belangrijk dat je niet iedereen over dezelfde kam scheert. Dit is nochtans niet zo gemakkelijk.. Mensen beginnen al snel te veralgemenen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2009, 20:05
stephanie.engelen stephanie.engelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Nijlen
Posts: 78
Ikzelf heb nog nooit rechtstreeks problemen gehad met vreemdelingen.
Met daarentegen, "Belgen", heb ik om de haverklap problemen.
Het is vaak al de vierde of de vijfde generatie die in België verblijft, waar ik het over heb.
Ze spreken Vlaams, hebben een Belgische identiteit, maar zijn in mijn ogen een grote bron van ergernis bij de modale Vlaming. We moeten ze natuurlijk niet allemaal over dezelfde kam scheren. Maar zoals ik al zei heb ik al meermaals problemen gehad met deze "vreemdelingen".
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.