actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2015, 11:08
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Luchtvervuiling maakt meer slachtoffers dan aids en malaria samen

Elk jaar sterven 3 miljoen mensen voortijdig door luchtvervuiling, en dat aantal kan nog verdubbelen tegen 2050. Verrassend genoeg is de landbouw bij de belangrijkste oorzaken.

Elk jaar sterven wereldwijd 3,3 miljoen mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling, dat zijn meer sterfgevallen dan de slachtoffers van aids en malaria samen.

De meeste slachtoffers van luchtvervuiling vallen door fijnstof, kleine partikels die diep in de longen doordringen en er onder meer longkanker, hartaandoeningen en beroertes veroorzaken. Er is ook niet meteen beterschap in zicht: als er niet wordt ingegrepen, zal het aantal vroegtijdige overlijdens door luchtvervuiling tegen 2050 verdubbelen, voorspelt een studie door het Duitse Max Planck-Instituut.

Bovendien hielden de wetenschappers geen rekening met luchtvervuiling binnenskamers, naar schatting nog eens goed voor 3,4 miljoen slachtoffers per jaar. De resultaten van de studie werden gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Bij luchtvervuiling wordt spontaan gedacht aan industrie en transport, maar de vervuiling blijkt afkomstig uit erg uiteenlopende bronnen, afhankelijk van de regio in de wereld. Zo is het gebruik van vervuilende energie door gezinnen goed voor minstens de helft van de slachtoffers in China en India.

De grootste verrassing is echter de uitstoot van de landbouw in het Westen, met name ammoniak afkomstig uit meststoffen en de veeteelt. Het reageert met partikels uit verkeer en industrie tot ammoniumsulfaat en ammoniumnitraat en is zo goed voor een vijfde van alle slachtoffers uit luchtvervuiling. In de VS, Rusland, Japan en Europa is het zelfs de belangrijkste oorzaak van luchtvervuiling.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-606135.html
Datum: 17/09/2015

Mening:
Het is jammer om zo'n artikel te lezen. Het ergste, vind ik, is dat het door de landbouw komt. Er vallen veel doden door de luchtvervuiling van de landbouw. Helaas moeten we ook wel beseffen dat we zonder landbouw ook doden kunnen gaan. Persoonlijk vind ik dat er iets gedaan moet worden aan de luchtvervuiling. Ik denk dat we al een beetje bezig zijn met hierop te letten, door een norm op te leggen voor de uitstoot van auto's. Maar dan hoor ik op het nieuws dat Volkswagen de testen beïnvloedden. Dat vind ik erg. Die testen zijn er voor een reden en als we ons daar niet aan houden, zullen we niet verder kunnen streven naar lucht zonder vervuiling. We blijven maar zoeken naar medicijnen tegen aids en malaria, maar misschien moeten we eerst naar een oplossing zoeken voor de landbouw.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.