actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2015, 09:23
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Eerste 3D-geprinte ribben en borstbeen ingeplant

Een Spaanse kankerpatiënt kreeg als eerste ter wereld een 3D-geprint titanium borstbeen en ribben ingeplant. De patiënt had een tumor in en rond de ribbenkast waardoor een deel daarvan moest worden vervangen. Omdat geen enkel menselijk lichaam anatomisch exact hetzelfde is, moest het implantaat aangepast worden aan de patiënt. En omdat dat op de traditionele manier heel moeilijk te maken was, besloten de behandelende chirurgen voor een 3D geprint exemplaar te gaan, waarvan het ontwerp gebaseerd was op scans van de patiënt. (ev)

Bron: EOS, 9/10/2015, http://eoswetenschap.eu/video/eerst...tbeen-ingeplant

Mijn mening:
Dit is een grote stap vooruit voor de medische sector. Vaak als de kankercellen zich aan de ribben bevinden worden deze ribben mee weggenomen. Ik denk dat dit voor de chirurgen de keuze ook makkelijker maakt om ribben te verwijderen.
Of deze ingreep betaalbaar is voor elke klasse mensen is nog niet duidelijk maar daar vrees ik voor. Vaak is een medische ingreep niet zo evident voor arme mensen vanwege de kostprijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.