actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2015, 21:48
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
WHO: Misbruik van ouderen toenemend probleem

WHO: Misbruik van ouderen toenemend probleem

Volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) krijgt 1 op 10 ouderen elke maand te maken met een vorm van misbruik. De WHO spreekt van een belangrijk gezondheidsprobleem dat nog zal toenemen omdat de vergrijzing zal verdubbelen tegen 2050.

Misbruik van ouderen wordt gedefinieerd als een eenmalige of herhaaldelijke handeling, of net een gebrek aan gepaste handelingen, binnen een relatie die gebouwd zou moeten zijn op vertrouwen. Het resultaat is dat de oudere persoon ongemak, lichamelijke of geestelijke schade ondervindt.

Meer in instellingen

Misbruik van ouderen is een type van geweld dat algemeen wordt beschouwd als een misbruik van de mensenrechten. Het creëert volgens de WHO een belangrijk gezondheidsprobleem.

Ondanks het feit dat er weinig informatie is over de draagwijdte van oudermisbruik, met name in ontwikkelingslanden, gaat de WHO er na onderzoek van uit dat wereldwijd 1 op 10 ouderen elke maand te maken krijgt met misbruik, en noemt het cijfer waarschijnlijk zelfs een onderschatting.

Misbruik zou volgens de WHO meer voorkomen bij mensen die in instellingen leven, dan ouderen die worden opgenomen in de gemeenschap.

De meest voorkomende vormen van misbruik in hoge- en middeninkomenslanden zijn financieel misbruik en psychologisch misbruik, gevolgd door (emotionele) verwaarlozing en fysiek misbruik zoals het onvoldoende toedienen van de juiste verzorging of medicatie, en geweld.

Verwacht wordt dat het aantal ouderen die te maken krijgen met verwaarlozing en misbruik nog zal stijgen gezien de algemene trend van de vergrijzing in veel landen. Het totaal aantal mensen van 60 jaar of ouder zal meer dan verdubbelen van 900 miljoen in 2015 naar 2 miljard in 2050. (IPS)

Bron: Knack, 2/10/15
http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-614081.html

Eigen mening: Ik vind het schrijnend om te lezen dat steeds meer ouderen misbruikt worden. Dit misbruik neemt volgens het artikel verschillende vormen aan, gaande van financieel misbruik tot fysiek misbruik. Ik heb mijn twijfels over de wereldwijde dimensie van het onderzoek, aangezien hiervan niet voor elk land cijfers van beschikbaar zijn. Bovendien zal niet elke oudere deze mishandeling aangeven. Het artikel geeft zelf dan ook al aan dat dit cijfer (1 op 10) waarschijnlijk nog een onderschatting is. Onlangs kwam er in België nog een geval van oudermishandeling aan het licht. In een bejaardentehuis in België werden insulinespuiten toegediend aan ouderen die dit niet nodig hadden. Naar mijn mening is het van belang dat ouderen zich op hun gemak kunnen voelen op hun oude dag, en dat ze zich absoluut geen zorgen moeten maken over misbruik door degenen die geacht worden voor hen te zorgen. Hiertoe denk ik dat er meer en diepgaandere controles nodig zijn binnen instellingen waar ouderen worden opgevangen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2015, 00:09
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Het is inderdaad zeer slecht nieuws om te horen en wellicht zal het niet verbeteren in de toekomst. Toch heb ik een dubbel gevoel bij het artikel. Ik wil uitdrukkelijk melden dat ik oudermishandeling niet begrijp of goedkeur, maar ik vraag me af hoe het probleem aangepakt moet worden. Ouderen in een instelling worden verzorgd door professionele werknemers. Probleem 1 stelt zich hier meteen. Er is geen emotionele band die het misbruik kan voorkomen. Normaal zou het professionele aspect hier moeten overnemen maar: daarnaast zijn ouderen in een instelling vaak niet in staat om nog alleen te wonen en dus ook niet ondersteund te worden door bijvoorbeeld familiehulp. Ik denk dan vooral aan mensen met alzheimer. Sommigen zijn 'onhandelbaar', vaak brutaal, enzovoort. Ik begrijp dat dit voor sommige verzorgers te veel kan worden. Dat leidt tot onvriendelijke behandelingen. Nogmaals, dit is onaanvaardbaar. Ik ga akkoord met Shanice dat er meer controles moeten gebeuren, maar ik denk dat het minstens even belangrijk is om de werknemers en hun emotionele gesteldheid evenzeer te controleren. Werknemers in deze instellingen zouden in staat moeten zijn om ten allen tijden hun professionalisme boven hun emoties te stellen wanneer dit zou kunnen leiden tot het ruw behandelen van patiënten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.