actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th April 2016, 20:34
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Nieuwe studie: "Fossiele brandstoffen wereldwijd bannen, kan in 10 jaar tijd"

Afscheid nemen van fossiele brandstoffen: volgens een Britse denktank kan het in amper tien jaar. Dat stelt ze op basis van een analyse van vroegere energierevoluties in het vakblad Energy Research & Social Science.

Op het vlak van energiebronnen schetst de geschiedenis vaak een somber beeld. De overstap van hout op steenkool duurde in Europa bijvoorbeeld 96 tot 160 jaar. Later kostte het 47 tot 69 jaar voor elektriciteit algemeen goed werd.

Maar een volgende grote energierevolutie kan volgens professor Benjamin Sovacool in slechts een fractie van die tijd plaatsvinden. Sovacool is voorzitter van de Sussex Energy Group van de universiteit van Sussex en analyseerde de energietransities doorheen de geschiedenis. Zijn besluit: afstappen van het verbranden van fossiele brandstoffen voor energie, is mogelijk in amper een decennium.

Razendsnelle innovaties

In de geschiedenis zijn tal van voorbeelden te vinden van snellere energietransities. Zo stapte Ontario in elf jaar volledig af van steenkool
Het verschil, zo stelt hij, is dat we nu geconfronteerd worden met schaarste en de klimaatverandering. Daarnaast kunnen verbeterde technologieën en razendsnelle innovaties de overgang naar meer duurzame energiebronnen aanzienlijk versnellen.

Bovendien zijn er in het verleden tal van voorbeelden te vinden van snellere overgangen; alleen laten onderzoekers die vaak buiten beschouwing. Zo stapte de Canadese provincie Ontario tussen 2003 en 2014 volledig af van steenkool. In Indonesië kostte het amper drie jaar om twee derde van de bevolking te doen overschakelen van kerosine- op LPG-fornuizen. En in Frankrijk piekte het aandeel van kernenergie van 4 procent in 1970 naar 40 procent in 1982.

Overheidsinterventie

Als we op onze lauweren rusten - zoals dat in het verleden vaak het geval was - zal het inderdaad vele decennia duren om over te schakelen op duurzame technologieën, waarschuwt Sovacool. Wat alle voorgaande voorbeelden echter gemeen hebben, zijn een ingrijpende overheidsinterventie en veranderingen in het consumentengedrag, vaak gemotiveerd door stimulerende maatregelen.

"Overgaan op een nieuw, proper energiesysteem vereist belangrijke evoluties in de technologie, politieke regelgeving, tarieven en het consumentengedrag", zegt Sovacool. "Maar het algemene beeld dat we hebben van langdurige energietransities, die decennia of zelfs eeuwen aanslepen, wordt niet altijd ondersteund door het bewijs."

Bron: De Morgen
http://www.demorgen.be/wetenschap/n...-tijd-b29135bc/

Mening:
Ik ben graag in de natuur en probeer zoveel mogelijk buiten te zijn. Ik vind het dan ook eng wanneer ik van verschillende kanalen hoor dat onze wereld kapot gaat. Ook wanneer ik naar tv kijk, zie ik niet anders dan beelden over afval in onze zee, etc. Eng vind ik het, om te zien hoe onze wereld ten onder gaat en daar zorgen wij allemaal voor. Ik vind het positief om te horen dat mensen verschillende oplossingen proberen te zoeken. Toch wordt het altijd heel zwart wit benaderd. Er zijn nieuwe technologieën, MAAR die kosten te veel geld of dat duurt te lang. Ik vind het goed dat wetenschappers kunnen aantonen dat het 10 jaar zou duren. Want wat is 10 jaar nu in een mensenleven? En zeker wanneer je weet dat je de wereld er mee vooruit helpt. Niet alleen je kinderen of klein kinderen, maar ook voor iedereen in de wereld. En iedereen kan het verschil maken!

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 18th April 2016 om 20:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.