actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd May 2014, 14:06
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Child Focus lanceert spel over privacy online

Child Focus lanceert spel over privacy online

02/05/2014

Child Focus heeft vrijdag in Brussel een onlinespel gelanceerd om jongeren bewust te maken van het belang van hun privacy op het internet. Bijna de helft van de (Vlaamse) jongeren legt op sociale media contact met volslagen onbekenden. Ook het delen van contactgegevens gebeurt dikwijls ondoordacht.

Zo geeft de helft van de jongeren vlotjes hun e-mailadres prijs, een kwart deelt zijn of haar mobiel telefoonnummer en een zesde hun thuisadres. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het kader van een commerciële wedstrijd, maar ook in andere contexten geven jongeren al te gemakkelijk persoonlijke gegevens prijs. Child Focus haalt de cijfers uit de sensibiliseringsgids 'Mediawijs online' van twee professoren aan de Universiteit Antwerpen.

Om jongeren bewust te maken van het belang van hun onlineprivacy en hen te overtuigen hun gedrag overeenkomstig aan te passen, ontwikkelde Child Focus het online spel Master F.I.N.D. De doelgroep zijn jongeren tussen twaalf en zestien jaar, een aantal jongeren werd nauw bij de creatie van het spel betrokken.

'Door te spelen, kruip je in de huid van een webdetective. Je ervaart aan den lijve hoe makkelijk het is de volledige identiteit en allerlei intieme details te achterhalen van iemand die zich teveel blootgeeft', legt Child Focus uit.

Master F.I.N.D. is gratis beschikbaar via de preventiesite www.clicksafe.be van Child Focus, op Google Play, in de app store van iTunes en op Facebook.

BRON: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140502_023

Mening: Het internet en sociale netwerken zijn al lang niet meer weg te denken uit onze maatschappij, maar ook niet uit de leefwereld van de jongeren. Ze spenderen vaak de nodige tijd op het internet en op sociale netwerken. Het is dan ook belangrijk dat zij stilstaan bij het feit dat hier een heleboel gevaren aan verbonden zijn (o.a privacy).

De school speelt een belangrijke rol in de mediaopvoeding. Mediawijsheid is tevens een vakoverschrijdende eindterm. Vorig schooljaar maakte onze groep een paper in verband met dit onderwerp. Toen kwamen we te weten dat jongeren die op school hebben kennisgemaakt met de gevaren, veiliger omspringen met hun persoonlijke informatie (onderzoek Ugent). Toch gaven een heleboel leerlingen in onze enquête aan dat er op school niet veel aandacht word besteed aan verantwoord internetgebruik. Een heleboel leerkracht weten zelfs niet dat er ook lessenpakketten in verband met dit onderwerp bestaan. Ik denk dus wel dat er nog wat werk aan de winkel is.

Ik kan dit initiatief dus enkel maar toejuichen. Daarnaast vind ik het ook positief dat men dit aan de hand van een spel doet, zo leert men op een speelse manier hoe het er op het internet aan toe gaat. Dit kan volgens mij ook in de lessen gebruikt worden.

Ik denk dat het belangrijk is dat je een principe goed in je achterhoofd moet houden: 'Doe niets op het internet dat je in het echte leven ook niet zou doen'. Het is dus belangrijk dat je je gezond verstand gebruikt.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 2nd May 2014 om 14:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd May 2014, 16:57
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
De jongeren van vandaag zijn opgegroeid in een wereld met heel wat technische snufjes en gadgets; een wereld waarvan een kwade medemens wat graag misbruik van maakt. Gegevens worden uit handen van niet-wegwijze ouderen gegraaid, maar jongeren ontkomen hier ook niet aan.

De cijfers die het artikel aanhaalt vind ik niet meteen verrassend. Bedrijven kunnen heel creatief zijn in verband met het verkrijgen van e-mailadressen en mobiele telefoonnummers. Een schijnbaar gemakkelijk te verkrijgen prijs en wat aanlokkelijke tekst kunnen hen al in de val lokken - de truken van de foor!

Het was sterker dan mezelf - ik heb het spel zelf ook eens uitgeprobeerd! Het past mooi in het hedendaags kader van videospelletjes waarin spelsessies kunt opslaan, je avatar tot op zekere hoogte kunt aanpassen en personaliseren en jezelf een (schuil)naam kunt toewijzen.
Het spel zelf bevat elementen van IM-chatservices, Facebook en dergelijke. Zo lijkt er een opdracht te zijn waarin je een kleine zoekactie moet verrichten om de verjaardag van een persoon te kunnen vinden. Ik neem aan dat men dit doet om te bewijzen hoe gemakkelijk je tegenwoordig aan informatie kan geraken van een individu!

Al bij al is het een heel mooi initiatief van Child Focus. Zoals j*nthe hierbij vermeldt lijkt het geen slecht idee om de scholen er meer tijd en moeite (ook al zijn er genoemde lespakketten) in te laten investeren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.