actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2012, 11:58
R*xane.van.looveren R*xane.van.looveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herenthout
Posts: 63
Seksisme wordt strafbaar

Seksisme wordt strafbaar

Bron: De Standaard
zaterdag 24 november 2012, 05u00
Auteur: Veerle Beel


Seksisme wordt strafbaar en het wordt een verzwarende omstandigheid bij andere misdrijven. Zo stelt minister Joëlle Milquet (CDH) voor.


Minister van Gelijke Kansen Joëlle Milquet heeft haar wetsontwerp tegen seksisme klaar. Ze dicht daarin de ‘gaten' die ze aantrof in de strafwet. Zo bestrijdt de genderwet van 2007 alleen wie aanzet tot discriminatie, haat of geweld tegen personen van het andere geslacht. De minister wil niet alleen het aanzetten tot seksisme bestraffen, maar ook de act zelf.

Daartoe schuift ze een definitie naar voren. Die luidt: ‘Elk gebaar en elke uitspraak die duidelijk bedoeld is om misprijzen uit te drukken ten aanzien van een of meer personen van een ander geslacht op basis van hun geslacht, of die hen als minderwaardig beschouwt of die hen reduceert tot hun seksuele dimensie en die een ernstige aanslag op hun waardigheid betekent'. Seksisme wordt ook een verzwarende omstandigheid voor andere misdrijven.

Ook zullen slachtoffers van seksuele intimidatie in openbare ruimtes of op straat straks een burgerlijke klacht kunnen indienen, met de steun van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. Voor zo'n burgerlijke procedure is de bewijslast lichter. Seksisme zou ook een gemengde inbreuk worden voor de GAS-boetes. Milquet moet haar ontwerp nog verder doorpraten met de regering. Wat haar betreft kan het uitgebreid worden naar personen van een andere seksuele geaardheid.

Mening:
Ik vind dit een goed idee. Mannen en vrouwen zouden gelijk behandeld moeten worden. Het kan ook een goede zaak zijn voor al diegene die op straat soms lastiggevallen worden. Ik vind het wel moeilijk te zien hoe ze het naar mensen met een andere geaardheid zouden kunnen doortrekken. Is het dan niet gewoon discriminatie in plaats van seksisme?
Hoewel ik het een goede aanpassing zou vinden, vind ik het wel iets moeilijker om in te beelden hoe ze dit precies in praktijk gaan om zetten. Als iemand die je niet kent je ‘s nachts op straat lastig valt hoe kan je dan na de feiten, zonder getuigen en zonder identiteit van je belager een klacht indienen waar echt iets mee gedaan zal worden? Hoe nuttig dat deze aanpassing zou kunnen zijn valt nog af te wachten maar het idee zit naar mijn mening al wel zeker goed.

Laatst aangepast door R*xane.van.looveren : 24th November 2012 om 12:05.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2012, 13:01
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik vind dit op zich wel een goed initiatief. Ik heb enkel mijn twijfels bij de uitwerking ervan.
Vaak zal het aankomen op het ene woord tegen het andere. Hoe zullen ze kunnen controleren wie de waarheid zegt? We mogen ook niet steeds uitgaan van het gelijk van de vrouw (of de gediscrimineerde in het algemeen). In het verleden zijn er immers ook al onnoemelijk veel gevallen geweest waarbij de vrouw bepaalde feiten verzint.
Ik vind wel dat er iets gedaan moet worden aan de seksistische uitspraken die je naar je hoofd geslingerd krijgt bij het lopen op straat. Maar ik stel mij nogmaals de vraag, hoe dit voorstel daarbij zal helpen. Je kent de mensen niet die je deze uitspraken toeroepen. Ga je dan klacht indienen tegen onbekende? Daar wordt denk ik de schuldige niet mee gevat.
Een moeilijke problematiek dus, die denk ik een meer gesofisticeerde aanpak moet krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.