actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2014, 11:10
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Zwarte economie goed voor 61 miljard euro

Zwarte economie goed voor 61 miljard euro
Vandaag om 09:52 | Bron: BELGA

Mail
Print
De zwarte economie in België is goed voor liefst 61 miljard euro. Dat komt overeen met 16,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Of de totale economische activiteit. Dat blijkt uit een rapport van Friedrich Schneider met als titel'Shadow economy and tax evasion in the EU” waarover Het Laatste Nieuws vrijdag bericht.
Met zwarte economie of schaduweconomie wordt de economische activiteit bedoeld die niet of slechts gedeeltelijk aan de fiscus worden opgegeven. Het aandeel van de zwarte economie in België is hoog tegenover onze buurlanden. In Nederland bedraagt het bijvoorbeeld maar 9,1 procent van het bbp, in Duitsland 13,3 procent van het bbpen in Frankrijk 10,8 procent van het bbp. Maar de nieuwe cijfers tonen tegelijk aan dat België de jongste jaren succes boekte in de strijd tegen de zwarte economie. Vorig jaar bedroeg die 16,4 procent van de economie. In 2012 was het aandeel nog 16,8 procent en in 2009 nog 17,8 procent.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01326511
Mijn mening: 61 miljard euro : daar schrik ik toch wel even van! Dat wil zeggen dat de fiscus ongeveer 6 miljard misloopt, terwijl de regering op zoek moet naar zoveel geld om de begroting in evenwicht te krijgen. Ik neem aan dat er al wel allerlei studies zijn gevoerd naar de oorzaak. Waarschijnlijk is er te weinig controle en zijn de straffen te klein, of kan men ze te gemakkelijk ontlopen. Ik vind wel dat men daar meer mag in investeren , want die kosten haalt men er gemakkelijk uit. De daling van van het zwart geld in de laatste jaren is ook niet spectaculair, vandaar dat men hierin flink mag investeren!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.