actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Artikels & Boeken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2005, 18:51
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Bijbel Light -zucht-

Bijbel in light-versie

Wie zucht bij de gedachte aan urenlange leessessies in de Bijbel, kan nu zijn heil zoeken in de "100-minuten-Bijbel". Michael Hinton, een Britse Anglicaanse priester, stelde woensdag de "Bijbel die je op 100 minuten gelezen hebt", voor in de kathedraal van Canterbury.

De light-versie is bedoeld voor wie de Bijbel wil ontdekken, maar daarvoor geen tijd heeft. Ook voor wie al gewonnen is voor de bijbelse verhalen, maar het originele boek toch iets te lijvig vindt, vormt de nieuwe variant een waardig alternatief.

Twee jaar had Hinton nodig om de 66 boeken van de Bijbel in te korten. Daarbij focuste hij op de figuur van Jezus omdat die ook de centrale persoon in de Bijbel is. Hinton verzekert de katholieke gemeenschap ervan dat alle bekende verhalen, zoals dat van de Ark van Noë, in de light-Bijbel te vinden zijn. Het grote verschil zit in het feit dat de verhalen rechttoe rechtaan verteld worden, zonder allerlei subplotten die de lezer afleiden.

Volgens uitgever Len Budd moet de "100-minuten-Bijbel" net als zijn dikke broer een bestseller worden.


Worden mensen dan alsmaar gemakzuchtiger? Wat heb je nu aan zulke bijbel die ingekort is? Gevaarlijk om op het niveau te blijven steken van de bijbel als verhaal... De bijbel is méér dan een verhalenboek me dunkt. Aan de andere kant kan je wel even eerst de light versie lezen om een algemaan beeld te krijgen voordat je aan het grote werk wil beginnen...
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2005, 21:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Pieterjan
Aan de andere kant kan je wel even eerst de light versie lezen om een algemaan beeld te krijgen voordat je aan het grote werk wil beginnen...

Ik veronderstel dat dat voor een stuk ook de bedoeling is. Het zal ook mensen die de Bijbel idd een stuk te lijvig vinden (tot mijn teleurstelling zijn er maar genoeg mensen die een boek van +100 pagina's al "te dik" vinden...) aansporen om op de één of andere manier toch iets over de inhoud van de Bijbel te weten te komen. Beter iets dan niets zal de betreffende priester gedacht hebben...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st September 2005, 21:13
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Een instelling waar ik me dan toch totaal niet mee kan vinden. Tegenwoordig is het echt de mode om 'luie' mensen te verwennen met hersenloze, liefst zo makkelijk mogelijk toegangbare literatuur. En niet alleen literatuur ondergaat deze teloorgang, eveneens de film en andere media. Misschien moet er in de cursus RZL nog een kenmerk toegevoegd worden aan het post-modernisme, en wel het anti-intellectualisme. "Hersenen gebruiken? Liever niet!" lijkt wel het motto. Als je toch een boekje wil lezen waar de inhoud makkelijk is, neem dan "Dag Allemaal" ofzo...
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st September 2005, 21:28
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
anti-intellectualisme misschien wel, maar je moet begrijpen dat lang niet iedereen het woord intellectueel nog maar verstaat. Ik wil maar zeggen dat er genoeg ongeschoolde (of laaggeschoolde) mensen zijn voor wie het heel moeilijk is om een boek als de Bijbel volledig en aandachtig te lezen en tegelijkertijd nog eens begrijpen wat ze allemaal gelezen hebben ook. Het is volgens mij niet de bedoeling dat die mensen buitengesloten worden.

Over "Dag allemaal" gesproken, er staat deze week wel een artikel in over NLD (New Learning Disorder) waardoor het toch een beetje stijgt in mijn achting.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st September 2005, 21:31
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Haha ik zou "Dag Allemaal" toch maar niet als referentie gebruiken. In hun "Wie was hitler en wie waren zijn helpers" hebben ze echt grove fouten gemaakt. Het is lang geleden dus ik kan niet meer exact zeggen wat het net was, maar er werden toch de personages Hess en Himmler met elkaar verward... maarja nu zijn we off topic bezig
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st September 2005, 21:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Anderzijds: moet toegeven: ik heb hier ook een Koran liggen; heb daar al wel happen uit gelezen, maar om nu te zeggen dat ik heel de Koran heb doorworsteld??

Mss is zo'n ingekorte versie vnl. een goed idee voor anders- of niet-gelovigen die zich een beeld proberen vormen over de fundamenten van onze traditie. Het hele plaatje krijg je dan idd wel niet, maar de lectuur van zo'n ingekorte versie kan minstens toch al een eerste (drempelverlagende) stap zijn om te komen tot een beter begrip... Let wel: een EERSTE stap, op basaal niveau!

Maar het zijn allicht terug onze snelle marketing boys die er de titel '100-minuten-bijbel' aan gegeven hebben... Provoceert natuurlijk omdat het juist om de Bijbel gaat. Benieuwd of ze ook een '100-minutes-Shakespeare-complete-works' in overweging zouden nemen? Wellicht niet...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st September 2005, 21:43
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Benieuwd of ze ook een '100-minutes-Shakespeare-complete-works' in overweging zouden nemen? Wellicht niet...[/I][/FONT]

Toevallig dat je het daar nu net over hebt. Ik wil al lang enkele werken van Shakespeare lezen en nu blijkt dat we het daar met Engels ook nog over gaan hebben was ik even gaan zien in de bib. Wat bleek? Daar zijn dus echt ingekorte versies van. Net zoals van Homerus' Ilias, wat ik ooit ook nog zeker wil gelezen hebben...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.