actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2016, 12:22
lena.g*rardts lena.g*rardts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Sp.a: "Geef gezinnen in armoede een fast lane naar werk"

Bart Van Malderen (sp.a) vindt dat de Vlaamse regering te weinig doet tegen armoede en komt met tien concrete voorstellen. Zo moeten gezinnen in armoede voorrang krijgen in hun zoektocht naar werk. Wie in de fast lane staat, krijgt prioritair hulp bij alle obstakels naar een job. "Dat kan gaan van kinderopvang of een rijbewijs tot psychosociale begeleiding."
Oppositiepartij sp.a neemt geen genoegen met de beleidsbrief armoedebestrijding die minister Liesbeth Homans (N-VA) vandaag voorlegt in de bevoegde commissie. "Hiermee zet ze haar lopend beleid voort, maar het armoedecijfer is de afgelopen jaren verder toegenomen", aldus Bart Van Malderen (sp.a). "In haar beleidsbrief zit geen enkele hefboom. Als minister Homans de kinderarmoede echt wil halveren, zal ze het roer moeten omgooien."
Van Malderen heeft een conceptnota opgesteld met tien concrete maatregelen. De fast lane naar werk is de meest opvallende. Gezinnen in armoede zouden daarbij voorrang moeten krijgen op een aantal fronten.

Barrières
"De zoektocht naar werk voor mensen in armoede is bemoeilijkt door een aantal barrières, bijvoorbeeld omdat ze geen kinderopvang in de buurt vinden, of omdat ze een bepaalde opleiding missen, of psychosociale begeleiding. België is het land van de wachtlijsten, maar als werk voor hen de uitweg is uit armoede, dan moeten we zorgen dat ze niet moeten aanschuiven."
Van Malderen pleit ervoor om op maat te kijken wat de kortste weg naar werk is. Die fast lane dient in eerste instantie voor gezinnen met lage arbeidsintensiteit, bijvoorbeeld waarin beide ouders zonder job zitten.
"Een gezin waarin niemand werkt, heeft 76% op armoede", aldus Van Malderen. "Dat is de meest precaire doelgroep." Van Malderen wil nu zijn conceptnota verder uitwerken met armoedeorganisaties en experten en een dialoog opstarten.

"Geen voorkeursbehandeling"
Minister Homans (N-VA) is het idee alvast niet genegen. "Een fast lane houdt per definitie een voorkeursbehandeling in en ik geloof niet in een categoriale aanpak. Ik wil al die diensten wel beschikbaar maken, met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, bijvoorbeeld door informatie te geven, begeleiding en ondersteuning, maar dus geen voorkeursbehandeling."
Ook Nahima Lanjri, armoede-expert bij CD&V, is geen voorstander. "Een aanpak op maat vind ik belangrijk, maar een voorrangsbeleid niet. Je moet iemand helpen die een opleiding nodig heeft of al lang werkloos is, maar daar moet je niet iemand anders voor naar achteren schuiven. Dan dreig je een verkeerd idee te geven."

Bron: De Morgen, 24/11/2016, http://www.demorgen.be/politiek/sp-...-werk-b71da85d/


Eigen mening:
Ik ben het ermee akkoord dat ze gezinnen die in armoede leven moeten helpen bij het vinden van werk. Zolang ze zich maar niet enkel op hun richten, want gezinnen in de middenklas kunnen het ook moeilijk hebben en komen misschien ook maar net aan het eind van de maand rond met hun loon. Zeker nu de economie duurder wordt, gaan mensen moeten oppassen met wat ze uitgeven. Sommige rijke gezinnen moeten zelfs geen belastingen betalen, dat vind ik een beetje raar, misschien dat ze daar iets aan kunnen doen. Iedereen gelijk voor de wet, vind ik.
Maar ik vind het zeker goed dat ze de arme gezinnen willen helpen, want zij verdienen het uiteraard niet zo te leven. Het kan frustrerend werken voor een ouder, te weten dat ze hun kind niet alles kunnen geven wat een andere ouder misschien wel kan. Ze willen dan wel uit de put geraken, maar ze zitten er al zo diep in dat dit soms echt moeilijk kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.