actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2016, 11:20
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Vlaamse regering gebuisd voor diversiteit

De Vlaamse regering scoort slecht op vlak van diversiteit. Zo heeft amper 3 procent van de medewerkers een migratieachtergrond, heeft nog geen 1 procent een handicap of chronische ziekte en is het aantal vrouwen in managementfuncties veel te laag.

Het kabinet van minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) scoort het slechtst. Daar werkt namelijk niemand uit bovengenoemde categorieën.

Tegen 2020 moeten een tiende van de Vlaamse personeelsleden van buitenlandse herkomst zijn, 3 procent werknemers met een handicap of een chronische ziekte zijn en vier op de tien van de managementfuncties moeten door een vrouw worden ingevuld. Momenteel heeft slechts 3,3 procent van de kabinetsmedewerkers een migratieachtergrond. Amper 0,99 procent heeft een handicap of chronische ziekte en slechts 27 procent van het management is een vrouw.

"Die cijfers zijn ronduit beschamend", stelt Koen De Loor (sp.a), die de cijfers opvroeg.

Bron: De Morgen, 22/11/16 (http://www.demorgen.be/politiek/vla...iteit-b4c8bb85/)

Mening: Na het lezen van dit artikel vraag ik me wel af wat de oorzaak is van deze slechte score. Is dit omwille van een vorm van racisme tegenover medewerkers met een migratieachtergrond? Of denken ze dat personen met een handicap toch maar enkel extra last bezorgen? Als dit effectief redenen zijn, al dan niet onbewust, om die personen niet aan te nemen, snap ik dat Koen De Loor van sp.a streeft naar een minimumaantal. Dan zou ik ook voorstander zijn van zijn standpunt.

Enkel vermoed ik dat deze cijfers vooral louter toeval zijn. Als we daarvan uitgaan begrijp ik niet waarom tegen 2020 er minstens één tiende een buitenlandse herkomst nodig heeft of vier tiende een vrouw moet zijn. Naar mijn mening mogen we ons daar niet op baseren. Het gaat hier over belangrijke functies binnenin de Vlaamse regering. Dan vind ik toch dat we die functies moeten doen laten vervullen door de meest kwalitatieve personen. Ik zeg niet dat een gehandicapte, een migrant of een vrouw dit niet kan, begrijp me niet verkeerd. Ik wil enkel zeggen wanneer bijvoorbeeld een Vlaamse man die beter gepast is voor een bepaalde functie, niet uitbesteed mag worden aan een man met een migratieachtergrond die minder capaciteiten heeft. Dit dan met de reden omdat ze anders niet aan hun minimumaantal migranten komen. Dit zou uiteindelijk enkel nadelig zijn voor de Vlaamse regering en dus ook voor ons.

Laatst aangepast door yannick.v*ndenkieboom : 22nd November 2016 om 11:48.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.