actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2013, 13:50
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 84
Waarom je beter nog even in bed was blijven liggen

Het nieuwsblad op zondag 20 oktober 2013
Een goede nachtrust biedt voordelen, ook voor het brein. Slapen zorgt er immers voor dat ‘afval’ uit onze hersenen worden verwijderd. Dat schrijft het wetenschappelijke tijdschrift Science.
In onze hersenen ontstaat afval. Daar horen onder meer stoffen bij die – als ze zich opstapelen – tot Alzheimer kunnen leiden. Maar ons brein ruimt ook op. Dat hebben onderzoekers aan de universiteit van Rochester ontdekt. Meer nog: ze vermoeden dat ons lichaam slaap nodig heeft om schoon te maken. De vorsers stelden vast dat hersencellen tijdens onze slaap tot zestig procent kunnen krimpen. Daardoor kan het brein makkelijk afval verwijderen.
‘Als we slapen hebben onze hersenen een beperkte hoeveelheid energie ter beschikking. Het is alsof ze moeten kiezen tussen twee zaken: wakker en oplettend zijn of slapen en opruimen’, zegt een van de onderzoeksters Maiken Nedergaard in Science. ‘Je kan het vergelijken met een feestje bij je thuis. Je kan kiezen om je gasten te entertainen of om de boel netjes te houden. De twee combineren lukt echter niet.'
De wetenschappers hebben dit verschijnsel enkel in het muizenbrein vastgesteld en zeggen dat mensenhersenen op dezelfde manier werken. Verder onderzoek is nodig om op termijn nieuwe behandelingen voor onder meer Alzheimerpatiënten te creëren.

Mening:
Ik heb altijd al geweten dat slaap goed was voor je lichaam, maar de precieze werking van je hersenen tijdens je slaap wist ik nog niet. Het blijkt dus als je in je jeugd genoeg slaapt het later kan helpen tegen het krijgen van Alzheimer. Aangezien de wetenschappers dit hebben getest op muizen, vraag ik me af of dit wel van toepassing is op mensen. Zo ja, dan denk ik dat dit van enorm wetenschappelijk belang is en zo ook een grote doorbraak is in het voorkomen van Alzheimer.
Ik heb in elk geval weer een extra excuus om wat langer uit te slapen in het weekend.

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...131018_00797813
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2013, 16:22
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Slapen is gezond

Eens lang in bed blijven liggen tijdens een vrije dag kan fijn zijn. Nu blijkt dit nog gezond te zijn ook! Als dat geen goed nieuws is! Zelfs nog beter, wie veel slaapt heeft minder kans op Alzheimer. Ons DNA lijkt sterk op het DNA van een muis, dus muizenproeven zijn in mijn ogen zeker betrouwbaar.
Het klinkt natuurlijk allemaal heel mooi, maar niet iedereen kan lang slapen. Er zijn mensen die steeds vroeg opstaan zonder reden, omdat hun lichaam het niet toelaat lang te slapen. Voor deze mensen is het dus moeilijk om lang te slapen. Wat deze mensen wel kunnen doen is zichzelf verplichten om tot een bepaald uur in bed te blijven liggen, ook al slapen ze niet. Ik denk dat het lichaam zich dan langzaam maar zeker gaat aanpassen zodat ook deze mensen een beetje langer kunnen slapen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.