actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 08:33
Lucas.V*nkerckhoven Lucas.V*nkerckhoven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herenthout
Posts: 48
1.460 euro voor een ziekenhuiskamer

Zo veel betaal je gemiddeld voor een ziekenhuisopname in een eenpersoonskamer. Dat meldt Het Nieuwsblad en blijkt uit de analyse van 1,4 miljoen ziekenhuisfacturen door de Christelijke Mutualiteit. De voorzitter van het ziekenfonds wijst op problemen met de ziekenhuisfinanciering.

Patiënten in eenpersoonskamers betaalden in 2015 samen zo'n 643 miljoen euro bovenop de standaardprijs voor hun verzorging. Vooral ereloonsupplementen veroorzaken een meerkost voor de patiënten.

Meer dan 60 procent of 900 euro van de factuur bestaat uit zo'n ereloonsupplementen. Die bedragen mogen artsen extra aanrekenen bovenop de vaste tarieven wanneer patiënten ervoor kiezen alleen op een kamer te verblijven. Vijf jaar geleden was dat nog maar 56 procent van de factuur.

"Vroeger rekenden alleen de artsen die rechtstreeks contact hadden met de patiënten supplementen aan. Nu gebeurt dat meer en meer voor scans of onderzoeken in het labo", zegt CM-voorzitter Luc Van Gorp. De Christelijke Mutualiteit vraagt om een verbod op dergelijke supplementen.

"We horen verhalen van patiënten die worden gepusht om voor een eenpersoonskamer te kiezen", meent Van Gorp. "Het alternatief is: langer wachten of een andere arts kiezen."

Ziekenhuizen in het rood

Van Gorp pleit voor een herziening van de ziekenhuisfinanciering. "Men vraagt ereloonsupplementen, omdat ziekenhuizen vandaag in het rood gaan. Door die supplementen kunnen ze een deel van de rekening bijpassen. Daar is de patiënt de dupe van."

Patiënten die over een hospitalisatieverzekering beschikken, hebben recht op de terugbetaling van minstens een deel van de supplementen. "Maar twee miljoen Belgen hebben geen hospitalisatieverzekering", aldus Van Gorp.

Eind vorig jaar hadden de Belgische ziekenhuizen al voor 49 miljoen euro aan onbetaalde facturen liggen.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2824109

Het is toch even schrikken als ik deze cijfers zie.1460 Euro voor een een ziekenhuis kamer is verschrikkelijk veel. Het is een volledig maandloon. Ik snap dat sommige mensen het moeilijk hebben om dit te betalen. De patiënt mag niet de dupe zijn van de kosten die de ziekenhuizen hebben. Dus is het inderdaad best dat er een herziening komt van de ziekenhuisfinanciering, want voor de 2 miljoen Belgen die geen hospitalisatieverzekering hebben is een ziekenhuis onbetaalbaar.

Laatst aangepast door Lucas.V*nkerckhoven : 21st November 2016 om 08:41.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2016, 23:36
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Het is inderdaad zo dat 1460 euro ongeveer een maandloon is voor de gemiddelde belg. Dat er dan 2 miljoen mensen ook geen hospitalisatieverzekering hebben, dat begrijp ik niet. Maar wat me het meeste zorgen maakt, is dat dit elk jaar opnieuw hoger en hoger wordt. De supplementen die de patiënten moeten betalen, zijn meestal zelf niet wat zij willen. Enerzijds hebben ze deze supplementen (sommigen) nodig. Vaak wordt hen aangeraden, zoals ook aangekaart in het artikel, om deze supplementen te nemen. Dat men de patiënt dan nog maar voor de keuze durft stellen om een andere arts te zoeken wanneer hij/zij dit weigert, dat is voor mij een brug te ver. Artsen moeten er zijn om de patiënten zo goed mogelijk te helpen. Wanneer een arts vindt dat een patiënt een eenpersoonskamer nodig heeft, en hiervoor een gegronde reden aanhaalt, dan lijkt het me niet meer dan normaal dat men ook naar de arts in kwestie zal luisteren. Wanneer de arts echter dreigt met het feit dat je op zoek moet gaan naar iemand anders, dan vind ik dit ronduit schandalig. Dit noem ik geldroof. Zeker wanneer iemand geen hospitalisatieverzekering heeft, zal dit niet te betalen zijn. Maar ook deze mensen moeten geholpen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.