actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2017, 15:25
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
Rijverbod is geen uitzondering meer

Belgische politierechters spraken vorig jaar 133.005 keer een rijverbod uit, goed voor 363 verboden per dag. Een vijfde van deze veroordeelden moest een medische en psychologische test ondergaan en hun theoretisch en praktisch rijexamen opnieuw afleggen.

‘Dit getal verbaast mij niet echt’, reageert Kathleen Stinckens, politierechter in Leuven. ‘Onder hardleerse chauffeurs is er een hoog recidivisme. Daarbij komt ook dat politierechters sinds de nieuwe wetgeving verplicht zijn minstens drie maanden rijverbod te geven en de vier testen op te leggen.”


Dat recidivisme zien ze ook bij de instituten waar die psychologische en medische testen worden afgenomen. “Ja, er zijn hardleerse automobilisten. Personen met een rijverbod worden in België amper gecontroleerd en die bestuurders zijn zelf vaak nalatig. Ze vergeten waarom ze een rijverbod kregen en brengen zo anderen en zichzelf in gevaar”, zegt Carine Lavaert, coördinator van het Instituut voor Psychomedische Testing (IMPT).

Die chauffeurs strenger straffen lukt niet altijd. ‘Wie binnen de drie jaar een tweede zware fout begaat, wordt sowieso tot drie maanden rijverbod veroordeeld”, zegt Stinckens. ‘Drie zware fouten levert zes maanden rijverbod op, alle veroordelingen nadien negen maanden.’

Iemand een levenslang rijverbod geven, lukt dus niet zomaar. ‘Wij blijven gebonden aan de wetgeving. In dat opzicht kan een persoon veroordelingen tot in het oneindige opstapelen’, aldus Stinckens.

Bron: De Standaard, 25/02/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170225_02750769

Mijn mening:
Het lijkt me enigszins een goed idee om steeds zwaardere straffen uit te delen, om zo hardleerse chauffeurs tot inzicht te dwingen. Aan de andere kant denk ik dan weer dat deze maatregel alleen het probleem niet uit de wereld zal helpen. Zoals ook in het artikel wordt vermeld, is het van belang dat er meer controles op een geldig rijbewijs worden uitgevoerd.
Ik ben ook van mening dat een levenslang rijverbod zeker en vast moet worden ingevoerd. Als een automobilist meerdere keren het rijbewijs is ontnomen en zware fouten heeft begaan, is het in mijn ogen niet verantwoord om hem zijn rijbewijs terug te geven.
Volgens mij is het niet slecht om de wegpiraten naast een geldboete en een inbeslagname van hun rijbewijs, ook een alternatieve straf op te leggen. Hiermee bedoel ik dan een werkstraf waardoor ze in confrontatie komen met verkeersslachtoffers.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 25th February 2017 om 15:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.