actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2017, 12:35
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
De weg van de minste weerstand: je bent niet lui, je brein werkt gewoon goed

bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/d...-goed-b8040e3d/, 23/02/2017

De inspanning die nodig is om iets te doen, beïnvloedt wat we denken te zien. Een stevige uitdaging ziet er dus niet minder aantrekkelijk uit omdat we lui zijn, het is gewoon de schuld van onze hersenen.

"Ons brein fopt ons door ons te doen geloven dat het fruit dat aan de laagste takken hangt, het rijpste is", zegt onderzoeker Nobuhiro Hagura. "We ontdekten dat het vooruitzicht op inspanning niet enkel het gedrag van mensen beïnvloedt, het verandert zelfs wat we denken dat we zien."

Verandering in de perceptie
Voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd door wetenschappers van de University College London (UCL), werden 52 participanten getest. Ze moesten onder meer beoordelen of stippen op een scherm naar links of naar rechts bewegen. Daarvoor moesten ze respectievelijk een hendel met hun linker- of rechterhand in beweging brengen. Als de onderzoekers gewicht aan een van de hendels toevoegden zodat die moeilijker te bedienen werd, zagen ze dat de proefpersonen de neiging hadden om partijdig te worden en vooral te kiezen voor de hendel met weinig weerstand.

Cruciaal is dat de participanten zich niet bewust waren van het feit dat een van de hendels zwaarder werd om te bedienen. Hun motorisch systeem (gecommandeerd door de hersenen) paste zich automatisch aan en veroorzaakte een verandering in hun perceptie.

"De trend om de beslissing die meer moeite kost te vermijden, bleef zelfs gehandhaafd toen we vroegen om hun beslissing mondeling uit te drukken, in plaats van de hendel in te drukken", zegt Hagura. "De geleidelijke verandering van de inspanning veroorzaakte een verandering in hoe het brein de visuele input interpreteerde. Belangrijk is dat dit volledig automatisch gebeurde, zonder enig bewustzijn of strategie."
Koekjes op het hoge schap

SHARE
'Onze resultaten suggereren dat je de wereld er ook min of meer anders kan laten uitzien door een inspanning zwaarder te maken'
PATRICK HAGGARD (UCL)
"Wetenschappers hebben tot nog toe aangenomen dat het visueel systeem ons informatie geeft waar de motoriek dan op inspeelt, gebaseerd op wat we hebben gezien. Onze experimenten suggereren eerder dat de motoriek onze beslissingen kan beïnvloeden over wat we hebben gezien", zegt Hagura.
"Gedragsverandering focust meestal op het promoten van gewenst gedrag", zegt Patrick Haggard van UCL. "Onze resultaten suggereren dat je de wereld er ook min of meer anders kan laten uitzien door een inspanning zwaarder te maken. Misschien is het zo dat de ouder die de koekjes op het hoogste schap zet, ze er zo eigenlijk minder smakelijk laat uitzien voor de kleuter die op de grond aan het spelen is."

Mijn mening:
Dit artikel is een goede aanvulling bij 'Uw hersenen zijn sneller dan uw schaduw'.
Ik schrik telkens van het ongelofelijk ontwikkelde brein. Dat op zo'n korte tijd bepaalde acties kunnen worden gestuurd en dat deze ook doordacht worden, het maakt me erg leergierig.
Ik vind het al geweldig dat op enkele seconden het lichaam gestuurd kan worden d.m.v. hormonen. De snelheid die hier wordt vermeld in het artikel is nog merkwaardiger dan die bij hormonen. Onze hersenen zijn constant aan het berekenen, herrekenen,... zonder je het zelf beseft.
Dit artikel is bruikbaar in mijn lessen omdat men in het derde jaar de verschillende hersenonderdelen leert. Deze onderdelen hebben elk hun eigen taak. Ik kan dit artikel dus plaatsen bij het correcte onderdeel en hen zo een extra weetje meegeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.