actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2017, 12:44
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
‘Bottinekes’ en zorgverleners ook in beroep veroordeeld voor dood Jonathan Jacob

Zowel de psychiatrie als het interventieteam van de Antwerpse lokale politie (BBT) betalen het gelag voor de dood van Johathan Jacob in 2010. Het Antwerpse hof van beroep bevestigt de veroordeling door de rechtbank van eerste aanleg. Ondertussen zijn de betrokken 'bottinekes' nog steeds aan de slag.

Zeven leden van het BBT, beter bekend als ‘de bottinekes’ zijn veroordeeld wegens onopzettelijke doding. De leider van de BBT, bekend onder de codenaam Scotia, krijgt negen maanden cel met uitstel. Zes andere 'bottinekes' krijgen zes maanden cel met uitstel. Een lid van de BBT en de commissaris van de lokale politie Mortsel werden vrijgesproken 'Er is geen twijfel dat de dood van Jonathan Jacob veroorzaakt werd door het geheel aan handelingen van het Bijzondere Bijstandsteam', aldus het hof.

De oud-directeur en de hoofdpsychiater van de Broeders Alexianen in Boechout zijn net als in eerste aanleg veroordeeld voor schuldig verzuim. 'Het gedrag van de directeur en psychiater strookt niet met dat van een normaal en zorgvuldig handelende arts en directeur', oordeelde het hof van beroep. Ze krijgen een straf van zes maanden cel met uitstel.

Net als zijn collega’s in eerste aanleg tot twee keer toe deden in 2015 en 2016 , oordeelden ook de rechters van het hof van beroep dat zowel de psychiatrie als de Antwerpse ‘bottinekes’ schuld hebben aan de dood van Jonathan Jacob. De 'bottinekes' hebben zwaardere straffen gekregen voor het hof van beroep (zes maanden in plaats van vier maanden). De psychiater en de directeur kregen dezelfde straf.

Eigen mening: Ik denk dat heel veel mensen een verschillende mening hebben over wat er is gebeurd. Er is iemand gestorven, maar ik weet niet of degene die aangeduid zijn de schuldige, of misschien de enige schuldige zijn. Ik denk dat er dringend moet ingegrepen worden in de zorgsector. Er zijn gewoon te weinig plaatsen waardoor mensen niet geplaatst kunnen worden wanneer ze het nodig hebben. Ik begrijp dat er straffen worden uitgedeeld, maar ik denk dat sommige mensen eerst zelf eens in de spiegel moeten kijken. Zo kunnen ze denken 'wat kan ik veranderen om dit te voorkomen?'. Hopelijk leert iedereen hier uit en zullen er positieve gevolgen zijn, ook al heeft dat iemand zijn leven gekost.

Bron: De standaard, 22/02/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170222_02744536
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.