actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd February 2017, 07:59
Cédric V*rtommen Cédric V*rtommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 73
Een op de tien groenten te lelijk voor winkelrek

Vlaamse boeren krijgen 10 procent van hun groenten en fruit niet verkocht omdat die niet voldoen aan de strenge visuele eisen. Ze zijn te krom, te klein of te bultig.
Elk jaar gaan in Vlaanderen meer dan 120.000 ton eetbare groenten en fruit verloren omdat ze er niet uitzien zoals zou moeten. Dat blijkt uit een studie van het departement Landbouw en Visserij van de Vlaamse overheid.

Van de ruim 300 ondervraagde land- en tuinbouwers geeft 66 procent aan een deel van de oogst niet verkocht te krijgen om esthetische redenen.

Europese normen
De Europese Unie legt strenge normen op over hoe sommige groenten en fruit eruit moeten zien om verkocht te worden. Appels in één verpakking moeten even groot zijn, minstens 90 gram wegen en een diameter van minimaal 6 centimeter hebben. Een tros kerstomaten moet minstens zes vruchten tellen en een langwerpige paprika mag maximaal 2 centimeter breed zijn.
Door die normen valt een groot deel van de groenten en fruit uit de boot.

Vooral andijvie voldoet niet
Alles samen krijgen boeren 10 procent van de productie niet verkocht via de gebruikelijke weg van de veiling of de industriële verwerkers en distributeurs.
Telers van andijvie botsen het vaakst op de visuele eisen. 22 procent van de andijvie voldoet niet aan de normen en ook appeltelers raken gemiddeld één op de vijf appels niet kwijt.
Van de bloemkolen wordt 13 procent afgekeurd, telers van courgettes krijgen 11,5 procent niet zomaar verkocht.
Voor andijvie, bloemkool, appels en spruiten geeft ruim 5 procent van de telers aan met een uitval van meer dan 40 procent te kampen.

Veevoeder
Niet alle afgewezen groenten en fruit belanden in de vuilbak.
Een deel wordt door de voedingsindustrie alsnog verwerkt, een deel dient als veevoeder, wordt gecomposteerd of uitgedeeld aan liefdadigheidsinstellingen.
Eén op de drie boeren doet niet eens de moeite lelijke groenten te oogsten of gooit de gewassen weer op het veld. De Vlaamse regering plant tussen 2015 en 2020 het voedselverlies met 15 procent te verminderen.

21 februari 2017 20u43
Bron: De Tijd
http://www.tijd.be/ondernemen/voedi...1&ts=1487746080

Eigen mening
Er zijn zoveel eisen en normen waaraan groenten moeten doen opdat ze verkocht mogen worden. Ik weet niet hoeveel normen er zijn en hoe zwaar ze doorwegen maar als 20% van de appels niet verkocht geraakt, weet ik niet of ze dan wel zo goed zijn. Veel mensen zijn wel kieskeurig als ze appels gaan kiezen; de ene is niet rond genoeg en de andere is niet rood genoeg. Daarom wordt het moeilijk voor de boeren om alle appels te kunnen verkopen. We kunnen de meningen van de mensen niet veranderen, ze blijven kieskeurig over wat ze willen kopen en wat niet. Wat we volgens mij wel kunnen veranderen, is wat we doen met het fruit en de groenten die niet voldoen aan de normen. Door ze inderdaad te verwerken tot veevoeder of te verwerken in andere producten, hoeven we ze niet allemaal weg te gooien. De beste oplossing, die ook vermeldt word in het artikel, is het schenken aan liefdadigheidsinstellingen. Veel mensen leven met een kleine portemonnee of hebben het moeilijk om rond te komen en die zijn maar al te blij met een lange appel of een kromme komkommer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2017, 23:01
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Ik ben het helemaal eens met Cédric. Wanneer ik zelf in de winkel sta, kies ik de mooiste groenten of stukken fruit er uit al ben ik ervan overtuigd dat ze niet anders smaken dan de andere groenten/stukken fruit die er blijven liggen. Dit doe ik absoluut niet bewust, maar zoals Cédric zei 'mensen zijn kieskeurig'. Ik vind het ook goed dat ze het 'verloren fruit' en de 'verloren groenten' wegschenken aan liefdadigheidsinstellingen. Door dit artikel ben ik me er ook van bewust geworden dat ik eigenlijk veel te veel fruit weggooi of niet meer opeet wanneer dit stuk fruit er niet lekker meer uitziet. In het algemeen wordt er al genoeg voedsel weggegooid of verspilt in de wereld... Wat heel erg is. Ik ga me dus voornemen om minder groenten/fruit/eten te verspillen of weg te gooien!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.