actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2017, 14:28
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Belgische bioscopen minder populair

De Belgische bioscopen hebben een moeilijk jaar achter de rug. Er gingen 8 procent minder mensen naar de cinema. Dat is het slechtste resultaat in tien jaar.

Belgische bioscopen hebben in 2016 meer dan 19,4 miljoen bezoekers over de vloer gekregen. Dat zijn ruim 8 procent bezoekers minder dan het jaar voordien – meteen de grootste daling in tien jaar. Ook de omzet daalde met bijna 6 procent. Dat blijkt uit cijfers van Cinedata, die de marktcijfers beheert, de FCB (de Federatie van Cinema’s) en de VFDB (de Vereniging van Filmdistributeurs).

Het dalende bioscoopbezoek is volgens hen te wijten aan de sterke sportzomer, de late kerstvakantie en het tegenvallende succes van lokale en internationale films. Maar mogelijk hebben ook de terreurdreiging na de aanslagen van 22 maart bezoekers afgeschrikt.

De meest bezochte bioscoopfilm van het jaar was Finding Dory. De top drie wordt vervolledigd door de animatiefilm The secret life of pets en de Harry Potter-spin-off Fantastic beasts and where to find them. Zij trokken elk meer dan een half miljoen Belgische bioscoopbezoekers.

De top drie van best bezochte Belgische films bestond dan weer uit De Premier (390.355 bezoekers), Safety First (228.421 bezoekers) en De Buurtpolitie (152.379 bezoekers). De Premier speelt nog steeds in de zalen en kan dus nog groeien.

Bron: De Standaard - 21/02/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170221_02742695

Motivering: Ik schrik er niet van dat er 8 procent minder mensen naar de cinema gaan ten opzichte van de vorige jaren. In dit artikel denken ze dat dit komt door de sterkte sportzomer, de late kerstvakantie, het tegenvallende succes van lokale en internationale films en door de terreurdreiging. Ik denk eerder dat dit komt door het feit dat je tegenwoordig films kan zien waar en wanneer wil. Op Netflix bijvoorbeeld, maar ook op het internet kan je vele films (il)legaal downloaden. De cinema is de laatste tijd ook erg duur geworden vind ik. Wanneer ik met mijn gezin (5 personen) naar de cinema ga, zijn we al gemakkelijk 60-70 euro kwijt. Voor dit geld vind ik dat er leukere uitstappen gepland kunnen worden dan een avondje naar de cinema. Ik ga tegenwoordig nog amper naar de cinema, ik vind het veel comfortabeler om in mijn eigen zetel met een zak chips in de hand naar Netflix te kijken. Je hoeft je niet te verplaatsen, hebt geen last van andere mensen én het is pakken goedkoper dan de cinema.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 21st February 2017 om 14:35.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.