actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2017, 18:58
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 72
Hongersnood in Zuid-Soedan: 100.000 mensen in acuut levensgevaar

Voor het eerst in zes jaar roept een land de hongersnood uit
In twee provincies van de Zuid-Soedanese staat Unity, in het noorden van het land, is door de regering en de Verenigde Naties de hongersnood uitgeroepen. Meer dan 100.000 mensen dreigen van honger te sterven als ze niet snel worden geholpen.*De VN vrezen dat de noodsituatie zich snel zal uitbreiden in het land, veroorzaakt door extreme droogte en een oplaaiende burgeroorlog.
De humanitaire crisis in het Centraal-Afrikaanse land is het gevolg van de burgeroorlog die drie jaar geleden uitbrak toen het olierijke Zuid-Soedan zich afscheidde van Soedan. Gecombineerd met een extreme droogteperiode heeft het oorlogsgeweld geleid tot een diepe economische crisis.*
Daarnaast blokkeert de regering van Salva Kiir volgens de VN voedseltransporten uit angst dat de hulp in handen komt van het rebellenleger van Riek Machar.*

*5,5 miljoen mensen mogelijk in levensgevaar
De VN vrezen dat de noodsituatie zich snel zal uitbreiden in het land, veroorzaakt door extreme droogte en een oplaaiende burgeroorlog. Daarom zou volgens de organisatie*zo'n 5,5 miljoen mensen, ongeveer de helft van de inwoners van Zuid-Soedan, van honger kunnen sterven als hulporganisaties niet snel toegang krijgen tot de belegerde gebieden. Ook in de rest van het land is de situatie nijpend.
De voedselprijzen in het land zijn vertienvoudigd. "Mensen zeggen hier: ik verdien 30 of 35 dollar per maand, maar het is niets meer waard", zegt*George Fominyen, woordvoerder van het aan de VN verbonden Wereldvoedselprogramma (WFP) in Zuid-Soedan. "Ze kunnen niet aan de producten komen waar behoefte aan is. Melk bijvoorbeeld is onbetaalbaar geworden."
Wereld niet verplicht te reageren
De internationale gemeenschap is niet verplicht in te grijpen in een land waar officieel hongersnood heerst. Toch zal de noodkreet wel helpen, denkt Fominyen. "Het is een signaal aan de wereld dat er iets moet gebeuren, en wel nu. We moeten voorkomen dat de hongersnood zich verder verspreidt."

Bron: www.demorgen.be ; 20-02-17, 17.46u bron: de Volkskrant.
Eigen mening:
De laatste alinea van dit artikel heeft mij persoonlijk een beetje geschokt.
Dat men in een krantenartikel specifiek vermeld dat de internationale gemeenschap niet verplicht moet reageren vind ik persoonlijk een goed voorbeeld van hoe de westerse wereld kijkt naar de problematiek rond hongersnood. Het is ver van mijn bed en wat kan ik er aan veranderen?
Deze gedachten hebben de meeste mensen als ze dit artikel lezen direct om dan direct door te klikken naar een artikel over de zoveelste frats die een bekend persoon heeft uitgehaald. Het artikel schrijft deze laatste alinea hopelijk om mensen net zoals ik even wakker te schudden en te doen beseffen dat ze wel degelijk een verschil kunnen maken. Al is het maar om je stem te laten horen en anderen aan te spreken in de strijd tegen hongersnood.
Ik vind niet dat organisaties de verplichting moeten opgelegd krijgen om andere te helpen, ik vind het een evidentie dat ieder van ons zichzelf verplicht een verschil te maken daar waar hij het kan.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 20th February 2017 om 19:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.