actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th February 2017, 08:43
Jolien v*n Beylen Jolien v*n Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brecht
Posts: 86
‘Zelfde toets voor elk kind’

Dezelfde vragen voor alle leerlingen in alle scholen. In de buurlanden is het de logica zelve. Dat kan ook in Vlaanderen, bepleiten Antwerpse academici.
In de ons omringende landen is het gebruik van gestandaardiseerde toetsen ingeburgerd. Voor noord tot zuid, van stad tot platteland, alle kinderen krijgen om de zoveel jaar dezelfde vragen voorgeschoteld om te bepalen hoe goed ze zijn in bijvoorbeeld Nederlands of rekenen. Dat schetst dan ook een beeld van de kwaliteit van de leraar en de school. In Vlaanderen gebeurt dat veel minder.
‘Gestandaardiseerde toetsen zijn een goed idee’, concludeert een groep academici van de UAntwerpen, ‘als ze goed toegepast worden.’ Ze deden de studie in opdracht van het Departement Onderwijs. ‘Momenteel ligt de evaluatie van leerlingen bijna volledig in handen van de leraar. Dat aanvullen met een zuiver objectieve beoordeling biedt heel wat voordelen’, zegt professor Onderwijskunde Jan Vanhoof, een van de auteurs van het rapport en het bijbehorende boek Zicht op Leerwinst.
Advertentie

Bij het afnemen van standaard-toetsen spelen de vooringenomenheid van de leraar of amateuristisch opgestelde vragen geen rol meer. ‘Zo leggen leerkrachten in Nederland bij het geven van studieadvies hun eigen opinie naast die van de toets. Dan durft al eens te blijken dat de inschatting voor die leerling te laag was’, zegt Vanhoof. ‘En wordt dat advies ook naar boven bijgesteld.’
Nog een pro: ‘Door regelmatig toetsen te organiseren, bijvoorbeeld op het einde van elke graad in het basis- en secundair onderwijs, ontstaat er een betrouwbaar beeld van de vooruitgang die iedere leerling maakt.’ Ook voor leerkrachten en scholen zijn er voordelen: ze kunnen zien hoe ze zich verhouden tot het gemiddelde.
Het openbaar maken van de resultaten van scholen lijkt Vanhoof geen goed idee. ‘Amerikaanse toestanden waarbij er ranglijsten van scholen verschijnen, daar zit niemand op te wachten.’
Interdiocesane
Het onderwijsnet OVSG organiseert momenteel al standaardtoetsen in het zesde studiejaar. Ook gemeenschapsscholen maken daar gebruik van. Scholen bewaken er intern hun kwaliteit mee, en leerlingen krijgen feedback over hun resultaten. Het katholieke net heeft de interdiocesane proeven in het vierde en zesde studiejaar, maar die zijn beperkter van opzet en gelden maar voor een paar vakken.
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) laat nu onderzoeken hoe valide en betrouwbaar die bestaande toetsen zijn. Op het einde van volgend schooljaar moet elke lagere school zo’n gevalideerde toets over minstens twee vakken afnemen in het zesde studiejaar.

Datum: 20/2/2017
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170219_02739623

Eigen mening:
Het lijkt mij een goed idee om meer van deze gestandaardiseerde toetsen te gebruiken. Ik denk dat het een goede kwaliteitscontrole is voor zowel leerkrachten als scholen.
Leerkrachten kunnen beter reflecteren over hun eigen didactisch handelen en scholen krijgen meer inzicht in de kwaliteit die ze bieden door de school te vergelijken met andere scholen.

In het artikel staat ook dat amateuristisch opgestelde vragen geen rol meer spelen bij het afnemen van standaard - toetsen. Dit vind ik een redelijk scherp geformuleerde uitspraak. Ik denk dat er in onze opleiding toch voldoende aandacht gaat naar het 'evalueren' en dat het dus een foute veronderstelling is dat we onze vragen amateuristisch zouden opstellen.
Waar ik de academici van de UAntwerpen wel in volg, is dat een objectieve beoordeling veel voordelen kan bieden.
Elke leerkracht verbetert immers anders en het is dus nog niet zo een slecht idee om daar een vaste lijn in te trekken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th February 2017, 19:09
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Ik denk dat het heel moeilijk is om standaard-toetsen af te nemen omdat alle leerkrachten hun eigen accenten leggen. Sommige leerkrachten vinden het belangrijk dat je de theorie onder de knie hebt terwijl anderen liever toepassingsvragen stellen. Voor leerkrachten geeft dit extra druk omdat ze op tijd hun leerstof gezien moeten hebben. Dit is niet altijd evident voor kleinere vakken of in scholen waarbij niet alle leerlingen Nederlandstalig zijn. Wanneer uren wegvallen door een sportdag of andere activiteiten op school komen kleinere vakken sneller in de problemen door dit systeem. Voor leerlingen is het ook moeilijk om zich voor te bereiden op deze toetsen omdat ze niet gemaakt zijn door hun eigen leerkracht. Hierdoor weten ze niet goed welke details ze moeten kennen. Ik ben van mening dat het heel veel tijd en energie kost om gestandaardiseerde toetsen te organiseren en dat er geen garantie is dat de kwaliteit van ons onderwijs gaat verbeteren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st February 2017, 13:33
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
algemene toetsen

Ik ben helemaal pro voor het inlassen van deze toetsen. Ik merk zelf tijdens de stages dat sommige leerlingen van een bepaald begrip nog nooit hebben gehoord en anderen het hierover al hebben gehad in de lagere school.
Het is belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen plaatsen in de maatschappij. Kan ik het ASO-niveau aan of niet? Ik weet vanuit mijn vorige schooljaren dat er zo'n groot verschil was in de klas op cognitief niveau, zeker in het begin van het schooljaar.
Daarnaast bieden deze algemene toetsen ook de kans om problemen te detecteren en hier meteen, vanaf de lagere school, aan te werken.
Natuurlijk heeft elke leerkracht zijn eigenheid maar wordt dit echt tegengehouden als men algemene toetsen inlast? Ik denk dat het leerkrachten net een voordeel biedt. Je weet wat je zeker moet zien in de lessen en dan kan je uitbreiden als nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.