actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Sociaal-wetenschappelijke achtergronden
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th February 2017, 04:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Lightbulb Het menselijke brein voorziet altijd een plan B

Uw hersenen zijn sneller dan uw schaduw


Welke beweging u ook maakt, uw hersenen hadden ook al een alternatief klaarzitten. Pas nadien kiest u.



Vaak zonder het te beseffen, neemt u voortdurend beslissingen: steek ik hier over of een eind verder op het zebrapad, neem ik die appel of die kiwi, met welk been stap ik eerst die trap op, vang ik die tennisbal met mijn forehand of mijn backhand, wring ik mij nog tussen die liftdeuren? Maar uw hersenen denken sneller dan uw schaduw, en nog voor u de beslissing genomen hebt, hebben uw motorische zenuwcellen het actieplan voor beide keuzes al klaarzitten. Dat melden Canadese, Britse en Amerikaanse onderzoekers in het blad Cell Reports.


IJshockey

‘Uw hersenen vertalen continu de dingen die ze zien in acties die op die dingen uitgevoerd kunnen worden’, zegt neuroloog Jason Gallivan. ‘Uw motorisch systeem draait in de achtergrond continu door en werkt potentiële acties alvast uit. Neem bijvoorbeeld een ijshockeyspeler (Gallivan is de Canadees van de groep, red.) die op doel afgaat. Hij moet tegelijk een verdediger ontwijken en een gat vinden om de puck voorbij de doelman te knallen. Hij kan links én rechts passeren. In een fractie van een seconde beginnen neuronen in zijn hersenschors te vuren, met de spierbevelen voor beide acties. Hij kiest links. Maar plots duikt uit het niets nog een verdediger op, die de opening afdicht. Het sensorimotorisch centrum van de aanvaller schakelt meteen over op plan
B, en zonder ook maar even te haperen gaat hij in één vloeiende beweging over rechts. En knal.’

Door twee alternatieven klaar te zetten, verkort uiteraard uw reactietijd. Waardoor nogal wat van uw voorouders wél op tijd in die boom zaten voor de leeuw kon toehappen, en onze diersoort níét is uitgestorven voor ze aan u toe kwam. Door dat vermogen van onze hersenen kunnen aanvaller en doelman meteen reageren op elkaars be*wegingen, en is ijshockey best spannend om naar te kijken.

Maar hoe bliksemsnel u op die manier ook kunt reageren, het systeem heeft toch zijn grenzen: bij een strafschop in het voetbal moet de doelman al kiezen waarheen hij duikt, nog vóór de bal is vertrokken. Zelfs al heeft hij alles klaarzitten voor twee verschillende sprongen, hij heeft er niets aan, want de bal is sneller bij het doel dan de tijd die zijn zenuwsignalen nodig hebben om bij zijn spieren te raken en de tijd die zijn lijf vervolgens nodig heeft om aan een kant van het doel te raken. Hij moet al kiezen tussen planA en planB nog vóór hij informatie heeft.


Bewegingsplan

Pas nu zijn de wetenschappers zover dat ze kunnen meten of het motorische actieplan klaargemaakt wordt voor of na de beslissing om een kant op te gaan. Zowel het klaarzetten van een reeks spierbevelen als het maken van een keuze gebeurt immers in milliseconden. Ga er maar aan staan om te bepalen wat eerst was. Zeker omdat je wel kunt meten wanneer zenuwcellen vuren, maar niet wat ze daarmee vertellen.

In de scanner zien wetenschappers al langer dat de bewegingscentra van de hersenen meerdere doelwitten tegelijk verwerken, maar gaat dat gewoon om visuele positiebepaling van die doelwitten, of om een bewegingsplan ernaartoe? Zo precies kun je mensen nu ook weer niet zien denken.

Gallivan en collega’s bedachten een experiment om visuele kaart en bewegingsplan van elkaar te scheiden. Ze lieten zestien vrijwilligers (virtuele) voetbaldoelman spelen: ze moesten een cursor op een scherm naar één van twee doelwitten bewegen, en al starten nog vóór ze te horen kregen of ze naar A of B moesten. De proefpersonen bleken dan maar te vertrekken in een richting halverwege beide doelwitten.

Maar zonder dat hun proefkonijnen het wisten, knoeiden de wetenschappers met de muis, zodat bij elke nieuwe poging de cursor een beetje meer afweek van de beweging van de muis. Op het eind zat hij dertig graden uit koers. Dat gebeurde zo geleidelijk, dat de proefpersonen - die hun hand niet konden zien - onbewust compenseerden voor de afwijking en op het eind zelf dertig graden uit koers bewogen. Daardoor waren de visuele richting en de bewegingsrichting voor de doelwitten niet meer dezelfde.

Conclusie: de proefpersonen mikten niet op het punt midden tussen beide doelen, maar voerden een beweging uit halverwege de bewegingen naar beide doelen. Met andere woorden: hun hersenen hadden beide bewegingsplannen klaar zitten. Quod erat demonstrandum.


DS, 15-02-2017 (Pieter Van Dooren)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 19th February 2017 om 04:25.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.