actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2017, 21:04
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Zo ziet het nieuwe rijexamen er vanaf 1 juni uit

Vanaf 1 maart treedt het nieuwe autorijexamen cat. B stapsgewijs in voege. Een volgende fase treedt in op 1 juni. Bedoeling van de wijzigingen is, volgens Verkeersminister Ben Weyts, het aantal verkeersdoden op de weg een halt toe te roepen.

De eerste stap is weinig ingrijpend. De kandidaat, die het Nederlands niet machtig is, kan het theorie- en het praktijkexamen afleggen, bijgestaan door een beëdigde tolk. Vanaf 1 maart kan dit enkel nog voor de talen Frans, Duits of Engels.

De zware overtreding telt mee in het theorie-examen
Vanaf 1 juni zal in het theorie-examen een onderscheid worden gemaakt tussen zware overtredingen en lichte fouten. Een zware overtreding is bijvoorbeeld het negeren van een rood verkeerslicht, het overschrijden van een witte doorlopende streep of een snelheidsovertreding.Het theorie-examen zal nog steeds bestaan uit 50 vragen, waarbij je minimum 41/50 moet behalen. Bij een zware overtreding worden 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout één punt. De kandidaat mag dus maximum 9 lichte fouten of maximum 1 zware én 4 lichte fouten maken.

Zes mogelijke manoeuvres op het praktijkexamen
De kandidaat moet vandaag twee manoeuvres uitvoeren tijdens het praktijkexamen: parkeren achter een voertuig en keren in een smalle straat. Vanaf 1 juni moet je zes mogelijke manoeuvres kunnen uitvoeren. Naargelang het manoeuvre, zal dit op de openbare weg of op een openbare plaats, zoals een parkeerterrein, moeten worden uitgevoerd. Je zal door loting twee van de drie onderstaande manoeuvres moeten uitvoeren:
1. Keren in een smalle straat
2. In rechte lijn achteruitrijden
3. Parkeren: na loting één van de volgende parkeermanoeuvres:
- evenwijdig ten opzichte van de weg rechts parkeren tussen 2 voertuigen
- evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen 2 voertuigen
- loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren
- loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren

Twee vaardigheden als bijkomende evaluatiecriteria
De vaardigheid van de kandidaat om zelfstandig te rijden zal worden beoordeeld tijdens de proef op de openbare weg. Zo zal je worden gevraagd een op voorhand aangegeven bestemming te bereiken zonder aanwijzingen van de examinator. De kandidaat mag kiezen of hij de instructies van een GPS of de richting van verkeersborden zal volgen.

De proef op de openbare weg wordt aangevuld met de GOCA-Risk Perception Test. De computertest, ontwikkeld door GOCA - de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs - zal nagaan of de kandidaat de verschillende potentiële gevaren op de weg tijdig kan herkennen en correct kan inschatten. De reactietijd, noch de kennis van de wegcode worden beoordeeld.

Bron:
De morgen (14/02/2017 om 11:10u) http://www.demorgen.be/binnenland/z...i-uit-b8c199fd/

Eigen mening
Ik ben het niet eens met de vernieuwing van het rijexamen. Ik denk niet dat dit examen ervoor gaat zorgen dat er de komende jaren minder verkeersdoden gaan vallen. De twee belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen zijn dronken bestuurders en overdreven snelheid. Dit probleem ga je niet oplossen door het examen te hervormen en moeilijker te maken. Het rijbewijs dat je behaalt, geeft aan dat je de basis kent maar het is geen bewijs dat je een ervaren bestuurder bent. Rijervaring doe je je hele leven lang op vanaf dat je je rijbewijs hebt. Sommige maneuvers leveren geen extra bijdrage tot het bekomen van betere chauffeurs zoals het rijden met een GPS. Ten eerste heeft niet iedereen een GPS en ten tweede heeft dit er niets mee te maken of een bestuurder bekwaam kan rijden of niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2017, 21:26
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Ik denk dat een strenger rijexamen nooit kwaad kan. De mensen zullen wel een bredere basis hebben, want in een rechte lijn achteruit rijden, lijkt mij wel belangrijk om te kunnen. Stel dat je opeens in een straat rijdt waarbij je denkt "Hola pola! Ik zit hier totaal verkeerd en hopla ik kan hier niet weg!" Dan moeten we in een rechte lijn achteruit liefst zonder autospiegels mee te pakken, overstekende mensen, stakende mensen met vlaggen enzovoort.
Het kan alleen maar het verkeer ten goede komen. Mensen zullen alerter zijn, meer kennis hebben van het verkeer en bewuster zijn van de gevaren. En, België heeft al een van de makkelijkste rijexamens van Europa. Een rijbewijs halen in pakweg Frankrijk is veel moeilijker. Wat die gps betreft, velen vinden met een gps rijden moeilijk (zoals ikzelf, mijn mama en vele lotgenoten) omdat er een Hollandse vrouwenstem is waar je naar moet luisteren terwijl er op de weg ook nog vanalles gebeurt. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Dus conclusie: Het examen verstrengen kan alleen maar voordelen opleveren. Dat heeft de N-VA weer super geregeld.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2017, 09:16
simon.s*olders simon.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: kasterlee
Posts: 94
Een onderscheid maken tussen zware en lichte fouten tijdens het theorie-examen zal eindigen in een veel kleinere doorstroom van geslaagden. Ik denk ook dat de theorietest op computer niet optimaal is, het is onnatuurlijk. Als je verkeerssituaties moet inschatten op een computerscherm heb je geen dieptezicht, het zijn kleine, tweedimensionale foto's waar de situaties op afgebeeld zijn. Ikzelf heb daar veel moeite mee gehad.
Ook denk ik dat je de verkeersregels pas echt onder de knie krijgt wanneer je actief in het verkeer aanwezig bent.

De GOCA-risk perception test. Net zoals bij de tweedimensionale foto's hebben we hier een gewoon filmfragment dat tevens te vinden is op volgend adres: https://youtu.be/nprriw-Fuak.

Ik heb de test gedaan en kwam tot de conclusie dat dit niet makkelijk was. Als je deze test gaat vergelijken met de praktijk: Je kijkt naar het filmpje, zonder zelf handelingen te moeten uitvoeren zoals dat in een echte auto wel het geval is. Je rijdt bij wijze van spreken dus mee als een passagier. En als passagier concentreer je je niet zo hard op het verkeer. Je hebt zelf geen zeg op de route van de auto en kan zo ook niet inschatten wat het videofragment zal gaan doen.

Een 'strenger' rijexamen mag normaal geen probleem zijn voor diegene die een poging wagen om te slagen. Als je deelneemt aan een rijexamen dan verwacht ik dat je jezelf goed voelt in de auto en dat je volledig in staat bent om een auto te besturen en er dus elk gevraagd manoeuvre mee kunt uitvoeren. Als je de vaardigheid van het autorijden rijk bent, dan kan dit geen enkel probleem zijn.

Mijn persoonlijke mening is dat men zich niet te veel zorgen moet maken over het veranderen van het rijexamen. Autorijden blijft autorijden en wat er ook gebeurt, men moet altijd zeer goed opletten in het verkeer en zich aan de verkeersregels houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.