actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2017, 15:29
Jan.D*mmen Jan.D*mmen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Beerse
Posts: 70
Je Facebookprofiel is voor niemand veilig: deze scanner geeft alles bloot

Checken welke foto's van vrouwelijk schoon je lief heeft geliket op Facebook? Op zoek gaan naar de meest gênante beelden en statussen op het profiel van bekende politici? Of controleren wie alle jonge vrijgezellen in je buurt zijn? Wie dacht dat zijn Facebookprofiel er netjes voor beveiligd is, heeft het grondig fout. Met Facebookscanner.com, de nieuwe tool van ethisch hacker Inti De Ceukelaire, haal je de grootste stalker in jezelf naar boven.

Ik vond bijvoorbeeld grappige foto's van politici nog van voor ze bekend waren. Beelden die ze wellicht al lang verborgen hadden voor iedereen
Inti De Ceukelaire
Het principe is simpel. Té simpel eigenlijk. Wie op Facebookscanner.com iemands profiel invoert - dat van jezelf, van je lief, je ex of zelfs bekende politici of bekende Vlamingen - krijgt onmiddellijk een waslijst aan mogelijkheden. Foto's zien waarin die persoon getagd is - ook al is die niet eens je vriend op het sociale netwerk? Dat kan. Statussen, tot ver in het verleden? Ook mogelijk. Likes, reacties op foto's van anderen, plaatsen waar je bent geweest, noem maar op.

"En het meest 'creepy' van allemaal: ook foto's, filmpjes, statussen... die je eerder verborgen had op je tijdslijn omdat je niet wilde dat anderen die te zien kregen, zijn in een handomdraai te bekijken. Zelfs geheime groepen waar je lid van bent, worden zomaar zichtbaar voor iedereen", vertelt ethisch hacker Inti De Ceukelaire. "Ik vond bijvoorbeeld grappige foto's van politici nog van voor ze bekend waren. Beelden die ze wellicht al lang verborgen hadden voor iedereen."
Dashboard voor stalkers

Helemaal leuk wordt het als je de extra filters inzet. Wie voor Valentijn nog snel op zoek wil naar een date, kan een kant en klaar lijstje met Facebookprofielen van pakweg alle single mannen onder de 30 te pakken krijgen. "Facebook is gewoon een datingsite, wie heeft nog Tinder nodig?", grapt Inti.

En jaloerse vriendinnen die hun lief willen controleren, kunnen nagaan welke foto's van vrijgezelle vrouwen die de afgelopen maand heeft geliket. "Of je kan perfect zien wat je ex, waarmee je bijvoorbeeld al lang niet meer bevriend bent op het sociale netwerk, allemaal post en waar die uithangt. "Noem Facebookscanner.com gerust een dashboard voor stalkers, want dat is het echt."
Slechte bedoelingen heeft De Ceukelaire allerminst. Integendeel. "Ik wil aantonen hoe gemakkelijk het is om aan de hand van data dingen te achterhalen. Hoe makkelijk 'likes' tegen je gebruikt kunnen worden. Mensen staan er niet bij stil hoeveel info ze met één muisklik online te grabbel gooien."
"Zuckerberg kan niets tegen mij ondernemen"
De ethische hacker baseert zich voor zijn website op Graph Search, een tool die Facebook in 2013 aanvankelijk voor iedereen lanceerde, maar al snel weer inperkte omwille van privacyproblemen. "Nu blijkt eigenlijk dat die functie nooit verwijderd werd, maar gewoon goed verstopt zit. Niet bereikbaar voor gewone gebruikers weliswaar, wél door mensen die er wat van af weten. Mijn tool genereert voor elke situatie de juiste link en stuurt de gebruikers vervolgens door naar het juiste verborgen stukje Facebook. En dat is perfect legaal, Mark Zuckerberg kan niets tegen mij ondernemen."
Voor wie er écht zeker van wil zijn dat zijn Facebookprofiel op slot en grendel zit voor mensen met slechte bedoelingen, is er maar één oplossing: effectief verwijderen wat het daglicht niet mag zien. "De optie 'verbergen op tijdlijn' aanklikken bij een foto is niet voldoende. Je moet hem ook echt verwijderen. Hetzelfde met tags. Verwijder je tag in een foto of vraag aan anderen om foute foto's van jou te wissen. En zet je vriendenlijst op privé, ook dat helpt. Kortom: alles wat er niet moet opstaan, gooi je er best meteen af."

Bron: HLN - 14/02/2017 http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...les-bloot.dhtml

Mening: Dit artikel gaat erover dat eender wie alles kan zien wat je ooit op je Facebook gezet hebt. In deze tijd waarop iedereen toch zeer erg gesteld is op zijn privacy, vind ik dit toch zeer zorgwekkend om te lezen. Vertrouwde zaken, waarvan je denkt dat niemand ze meer kan zien, kunnen zomaar opeens door iedereen gezien worden door gewoon één simpele klik? Dit gaat toch zwaar in tegen de privacy rechten denk ik dan? Het enige wat je kan doen, is je profiel verwijderen. Facebook is, denk ik, een van de meest gebruikte communicatiemiddelen bij jongeren. Ik gebruik het meer dan sms om met anderen te praten. Daarom zie ik ook niemand zijn Facebook verwijderen om zeker te zijn dat je privacy gegarandeerd wordt. Ik hoop dan ook dat er toch iets anders tegen gedaan kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.