actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th February 2017, 08:41
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Jonge asielzoekers kunnen snel naar pleeggezin

Niet-begeleide minderjarigen jonger dan 13 jaar kunnen voortaan veel sneller naar een pleeggezin. De Oost-Vlaamse pleegzorgdienst geeft het voorbeeld.
Farid (*) is net 14 geworden en is tien dagen geleden ingetrokken in het gezin van Magali Frankl en Dries Declercq in Sint-Amandsberg. De niet-begeleide minderjarige asielzoeker verbleef op de Gentse opvangboot Reno, maar die keert terug naar Nederland. Alle bewoners moeten naar andere asielcentra verhuizen, elders in het land . Sneu voor Farid, die al goed Nederlands praat, les volgt in een okan-klas en graag in zijn vertrouwde omgeving zou blijven.

In amper tien dagen tijd besloten Magali en Dries om Farid een thuis te bieden. ‘Op een zaterdag zijn we hem gaan bezoeken op de boot. De woensdag daarop is hij ’s middags bij ons gekomen’, zegt Magali. ‘We zaten met drie aan tafel: onze dochter, Farid en ik. Na vijf minuten hadden we alle drie de slappe lach. Toen wist ik: dit gaat lukken.’ Het weekend daarna zou Farid op proef in het gezin doorbrengen. Hij bleef.

Er zijn wel meer pleeggezinnen die jonge, niet-begeleide minderjarigen in huis hebben genomen. Bijna 150 in heel Vlaanderen. Maar het is nu pas dat de Oost-Vlaamse pleegzorgdienst gestart is met supersnelle plaatsingen, zegt Karl Brabants. ‘We slaan de matching- en kennismakingsfase over, en proberen de jongste asielzoekers zo snel mogelijk in een gezin te plaatsen. Zo hoeven ze niet eerst te wennen aan een leefgroep in een opvangcentrum, of in meerdere opvangcentra. We gaan ervan uit dat dit voor de jongsten het beste is. Ook oudere tieners kunnen aangeven dat ze graag in een gezin zouden wonen.’

Bron: DS, 28/02/2017 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170227_02754619)

Eigen mening: Ik denk dat het positief is dat jonge asielzoekers terecht kunnen bij een gezin in Vlaanderen. Ik vind wel dat de gezinnen die zich open moeten stellen ook grondig getest moeten worden. De overheid moet weten waar en bij wie de asielzoeker wonen en of ze daar in goede handen zijn. Ik denk als je jonge kinderen in gezinnen gaat plaatsen, dat ze zich sneller thuis gaan voelen in België en dat ze sneller de Nederlandse taal zullen leren. Ik vind dat het ook heel belangrijk is dat kinderen snel in een gezin worden geplaatst. Zoals vermeld in het artikel moeten ze niet eerst naar een centrum en dan naar een pleeggezin. Als een kind gehecht is aan een centrum en dan weer naar een gezin moet overgeplaatst worden, is het ook niet gemakkelijk voor het kind om zich steeds aan te passen aan de nieuwe omgeving. Ik heb ook nog een vraag bij dit artikel. Wat als de ouders ook naar België komen en asiel aanvragen? Worden de kinderen dan automatisch terug bij de ouders geplaatst?

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 28th February 2017 om 08:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.