actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th February 2017, 09:46
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Trainers niet langer uit zwarte kas betaald

Minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) heeft een apart statuut uitgewerkt voor *trainers, scheidsrechters of juryleden die in hun vrije tijd *bijverdienen. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

Momenteel *kunnen sportverenigingen hen alleen *betalen via het vrijwilligersstatuut of via de *reguliere arbeidswetgeving. Die laatste optie is duur, waardoor vaak zwart geld wordt gebruikt. Muyters stelt voor *alle stewards, scheidsrechters, jury*leden of coaches die naast hun job actief zijn in een sportclub, tegen een voordelig fiscaal tarief te belonen.

Vrijetijdswerk
Zijn voorstel voor een statuut 'vrijetijdswerk' is vorige week goedgekeurd door de Vlaamse regering. Hij trekt er nu mee naar zijn federale collega's om het in de praktijk om te zetten. Alle stewards, juryleden, scheidsrechters, coaches of coördinatoren die naast hun - minstens halftijdse job - nog actief zijn in een sportclub, zullen er gebruik van kunnen maken. Ze mogen maximaal 15 euro per uur verdienen en 500 uur per jaar werken. Er geldt ook een plafond van 5.000 euro per jaar.

Geen sociale zekerheid betalen
De vrijetijdswerkers moeten geen sociale zekerheid betalen op die vergoedingen, en de eerste 30 procent van hun verdiensten is ook vrijgesteld van belastingen. De resterende 70 procent wordt belast aan 25 procent. Wie dus 5.000 euro per jaar verdient, zal daar netto 4.125 euro aan overhouden.

Eigen mening: Dit artikel sprak mij persoonlijk heel hard aan. Mijn papa is trainer van een voetbalploeg in ons dorp en helpt ook heel vaak op evenementen die georganiseerd worden door die voetbalploeg. Ik denk dat geen enkele trainer, coach,... het voor het geld doet. Toch is een kleine beloning altijd wel welkom als je er zoveel energie en tijd insteekt. Ik vind het goed dat Muyters hierover heeft nagedacht. Nu hoeft er minder 'gesjoemeld' te worden en krijgt toch iedereen hetgeen dat hij verdiend. Ik werk soms zelf als vrijwiligger, maar ik vind dat statuut iets totaal anders dan dat je trainer of coach bent van een sportclub. Dat is een reden te meer om het plan van Muyters in te voeren.

Bron: De Morgen, 27/02/2017 http://www.demorgen.be/binnenland/t...taald-b4a8ed0a/
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.