actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2017, 16:35
Amber.V*erhoeven Amber.V*erhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 75
Schauvliege wil bouwovertredingen opsporen met drones

Als het van de Vlaamse overheid afhangt, dan worden bouwovertredingen straks opgespoord met een drone. Vlaams minister *Joke Schauvliege (CD&V), bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, ziet het als ‘een geschikt systeem om inbreuken vast te stellen’.

Dat schrijven Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg zaterdag. Ze onderzoekt nu of drones het werk van inspecteurs op het terrein wat *makkelijker kunnen maken.

Schauvliege bekijkt daarvoor een proefproject in Anderlecht dat binnenkort van start gaat. Een drone - kostprijs 1.600 euro - zal er in een dichtbebouwde wijk twee dagen lang in de lucht hangen. Specifiek om illegale bijbouwen op te sporen. Anderlecht overweegt de drone ook uit te rusten met een warmtecamera, om te controleren of de huiseigenaar voldoende thermische isolatie heeft aangebracht.

Volgens de Privacycommissie mag zo’n drone maar onder bepaalde voorwaarden beelden maken van mensen hun tuin. ‘Enkel als alle veiligheids- en privacyregels worden gevolgd’, stelt voorzitter Willem Debeuckelaere. ‘Zo mag niemand herkenbaar in beeld komen. Als dat toch gebeurt, moeten die gegevens gewist worden. Op de luchtbeelden van Google zijn mensen ook altijd onherkenbaar gemaakt. De drone moet voorts op een bij wet vastgestelde hoogte vliegen. Zeker als hij binnen de bebouwde kom wordt gebruikt.’

‘We moeten inderdaad voldoende garanties hebben dat de privacy gewaarborgd is’, benadrukt Schauvliege. ‘Dit is absoluut een vereiste wanneer we de drones inzetten.’

Bron: De Standaard, geraadpleegd op 25/02/2017: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170225_02750738

Mening:
Mij lijkt dit geen goede maatregel. Ik denk dat dit enkel kan lukken wanneer, zoals in het artikel aangegeven al wordt, er goede afspraken gemaakt zijn rond privacy en net hier zit volgens mij de moeilijkheid. Op alle wegen hangen al camera's en ik heb ook de indruk dat veel mensen zich al constant bekeken voelen en hier toch wel moeilijkheden mee hebben want in principe kan je altijd weten waar iemand is. Privacy waarborgen, maar toch alles filmen en in kaart brengen zijn naar mijn mening twee tegenstrijdige dingen die niet echt hand in hand gaan. Ze halen in het artikel wel aan dat dit eigenlijk hetzelfde zou zijn dan de luchtbeelden van Google, maar ook dit vind ik enigszins een inbreuk op de privacy. Privacy ligt in onze maatschappij heel gevoelig, iedereen is erg gesteld op zijn privacy dus dit is volgens mij niet haalbaar.

Laatst aangepast door Amber.V*erhoeven : 25th February 2017 om 17:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.