actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th February 2017, 11:04
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
"Veilig naar school? Kwestie van willen"

Mobiliteitsexperts, burgemeesters en verenigingen vragen in een open brief om eindelijk werk te maken van een veilige schoolomgeving. Zij vragen actie van de Vlaamse regering.

De tragedie deze week in Brugge, waarbij een 6-jarige jongen voor de schoolpoort gegrepen werd door een vrachtwagen, had vermeden kunnen worden. Dat benadrukken de dertien briefschrijvers, onder wie burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne (Open Vld) en CD&V-burgemeester van Deinze Jan Vermeulen.

De ondertekenaars verwijzen naar nieuwe technologie waarmee het perfect mogelijk is om een veilige routenavigatie uit te stippelen. Zo zouden we vrachtwagens langs alternatieve routes kunnen leiden of verkeer tout court zoveel mogelijk uit de omgeving van kinderen bannen.

Voorwaarde is wel dat de verkeersbordendatabank, die in 2010 op poten werd gezet, up-to-date is. De gemeenten zijn daar zelf verantwoordelijk voor en niet iedereen doet het. Op die manier is die databank van 20 miljoen euro een lege doos. De briefschrijvers vinden dat Vlaanderen hier dringend werk van moet maken.

"Het is alleen nog een kwestie van willen", zeggen ze. "Vlaanderen beschikt over de bouwstenen voor een veiligheidscultuur op de weg en minister Weyts wil af van de 'schande van de 400 doden'. Hier ligt zijn kans om er vandaag nog mee aan de slag te gaan. Verder uitstel kost alleen meer mensenlevens."

'Vrachtwagens bannen is utopisch'
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) voelt zich niet aangesproken. "Het is de verantwoordelijkheid van de lokale besturen om die verkeersbordendatabank te updaten", zegt zijn woordvoerder Jeroen Tiebout. "We hebben al verschillende acties ondernomen om hen daartoe aan te zetten. Wij kunnen dat niet afdwingen."

Bovendien kunnen gemeenten zelf perfect kiezen hoe ze hun ruimtelijke ordening regelen, stelt Tiebout. "Willen ze een schoolomgeving verkeersvrij maken, dan is dat perfect mogelijk. Maar het is ook utopisch om te denken dat je de vrachtwagens overal zal kunnen bannen. Dat gaat niet."

De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten gaat liever niet in op de inhoud van de open brief. Wel laten ze weten dat ze binnenkort samen zitten met het kabinet-Weyts en Fietsberaad Vlaanderen om op korte termijn tot oplossingen te komen.

Bron:
Vandekerckhove, S. (2017). "Veilig naar school? Kwestie van willen" Gevonden op 25 februari 2017 via internet: http://www.demorgen.be/binnenland/-...illen-be0e9b56/

Eigen mening:
Ik ben het er volledig mee eens dat de schoolomgevingen veilig moeten zijn (of worden). Er gebeuren nog te vaak ongelukken waardoor tal van onschuldige kinderen, tieners, en zelfs volwassenen om het leven komen. Ik vind het dus een heel goed plan dat er nu eindelijk nagedacht wordt over een manier waarop ze deze schoolomgevingen veiliger kunnen maken, dat eigenlijk al veel vroeger moest gebeuren. Net zoals er in het artikel staat, hadden zoveel ongelukken voorkomen kunnen worden als er al eerder maatregelen genomen werden. Bovendien ben ik het er ook mee eens dat je uiteraard niet alle vrachtwagens uit schoolomgevingen kunt verbannen, maar dat een vermindering van vrachtwagens toch al een verschil kan maken. Ik wil er ook nog aan toevoegen dat het niet enkel de vrachtwagens zijn die voor problemen zorgen. Er is al vaak genoeg bewezen dat bestuurders van gewone wagens even gevaarlijk kunnen zijn, zowel in als buiten de schoolomgeving. Naar mijn mening toe vind ik dus dat er overal een veilig verkeer moet zijn, en dus niet enkel in de buurt van scholen.

Laatst aangepast door Annelore.V*rbruggen : 25th February 2017 om 11:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.