actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2017, 15:46
Evelien.D*Winter Evelien.D*Winter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 74
Lokale politie krijgt stroomstootwapens

35 lokale politiezones laten hun agenten opleiden om met stroomstootwapens te werken. Ondertussen werkt Binnenlandse Zaken ook richtlijnen uit, want ze zullen de wapens enkel in specifieke omstandigheden kunnen gebruiken.

Eind 2016 vroegen lokale politiezones om hun wapenarsenaal te kunnen uitbreiden met stroomstootwapens, vooral bekend onder de merknaam Taser. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) had daar oren naar en stuurde alle 188 zones een uitnodiging voor een testfase. Eerst worden er opleidingen gegeven en ondertussen wordt er aan een kader gewerkt. "We gaan dit enkel invoeren onder zeer duidelijke voorwaarden en in een duidelijk kader", zegt Olivier Van Raemdonck, woordvoerder van minister Jambon. "Het stroomstootwapen zal dienen voor interventieploegen, die soms in situaties komen waarin ze zichzelf moeten verdedigen, maar niet meteen naar een vuurwapen moeten grijpen."35 zones gingen in op het voorstel. Binnen een aantal weken krijgen een beperkt aantal agenten van de eerste tien zones hun opleiding.

"Wij gaan twintig agenten van de Brigade Anti-Banditisme een opleiding laten volgen", zegt Johan Berckmans, woordvoerder van Brussel-West, de zone die de gemeentes Jette, Ganshoren, Molenbeek, Koekelberg en Sint-Agatha-Berchem omvat. Agenten kunnen al wel gebruik maken van traangas, maar volgens Berckmans kan je met een stroomstootwapen de dader vanop grotere afstand tijdelijk uitschakelen. "Ik herinner me een specifiek incident waarbij onze agenten tussenkwamen in een vechtpartij. Om die man te stoppen, geraakten vier agenten zwaargewond, net als de dader. Dat zou met een stroomstootwapen beter opgelost worden."

Bron:
De morgen (21/02/2017 – 11:41u) http://www.demorgen.be/binnenland/l...apens-bf832a54/

Eigen mening
Ik vind het positief dat agenten een stroomstootwapen krijgen in plaats van een vuurwapen. Wanneer de politie een vuurwapen gebruikt, is de kans reëel dat de verdachte zwaargewond raakt. Bij een taser worden de spieren van het lichaam tijdelijk verlamd door een elektrische schok. Hierdoor kan men de persoon uitschakelen zonder het lichaam veel schade te berokkenen. Ik ben van mening dat elke politieagent zijn dienstwapen best kan inruilen voor zo’n taser. Belangrijk om te weten is dat men het wapen enkel gebruikt als het echt noodzakelijk is. Vermits een duidelijke wet en opleiding kan dit toestel een handig middel worden bij het bestrijden van misdaden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2017, 09:23
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Ik vind het zeer positief dat agenten meer gebruik gaan maken van stroomstootwapens. In veel situaties is dit een betere oplossing dan vuurwapens. Ze kunnen zo de verdachte tegenhouden en onder controle krijgen, zonder hem of haar echt te verwonden. Ik geloof echter niet dat deze stroomstootwapens de vuurwapens volledig kunnen vervangen. Sommige situaties zijn te gevaarlijk, voor zowel politie als omstanders. Met een vuurwapen heb je nog steeds een groter bereik. Je kan dan vanaf een grotere afstand ingrijpen. Als bijvoorbeeld de verdachte zelf een vuurwapen vast heeft, kan het te riskant zijn om dichterbij te gaan. Hier is een stroomstootwapen onvoldoende om de situatie de baas te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.