actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2017, 14:11
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
Dwergplaneet Ceres bevat alle nodige bouwstenen voor leven

bron: De Morgen, 17/02/2017, http://www.demorgen.be/wetenschap/d...leven-b59e1886/

Op Ceres, de kleinst bekende dwergplaneet in ons zonnestelsel en de enige in de planetoïdengordel, zijn koolstofverbindingen ontdekt die te vergelijken zijn met bouwstenen voor het leven op aarde. Dat hebben wetenschappers gisteren bekendgemaakt in het vakblad Science.

Ceres is met een diameter van 950 kilometer het grootste object van de asteroïdengordel tussen Mars en Jupiter en staat drie keer verder van de zon dan de aarde. De ontdekking van de organische verbindingen werd gedaan door de ruimtesonde Dawn van de Amerikaanse luchtvaartorganisatie NASA.

De vondst zet deze ijzige en rotsachtige wereld op de groeiende lijst van plekken in ons zonnestelsel die van belang zijn voor onderzoek naar het ontstaan van leven. Op die lijst staan onder andere ook Mars en meerdere manen van Jupiter en Saturnus.
Oceaan

Dawn draait al bijna twee jaar in een baan om Ceres. Eerder werd ook al ontdekt dat Ceres veel water bevat, deels in de vorm van ijs, maar vrijwel zeker ook vloeibaar. Mogelijk gaat onder het oppervlak zelfs een oceaan schuil.

"Ik denk dat deze organische moleculen nog ver weg staan van bacteriologisch leven, maar ze vertellen ons wel dat het zinvol is Ceres verder te bestuderen", zei teamleider Christopher Russell.

mijn mening:
Ikzelf ben erg geïnteresseerd in de wetenschap naar de ruimte. Vele mensen onderschatten hoe iets kleins de aarde is t.o.v. het heelal.
Ik ben ervan overtuigd dat de mens het leven op aarde zal ruïneren. Over tweehonderd jaar verwacht ik dat er massainstictie zal plaatsvinden. De mens moet nu inzetten op de astronomie en ik denk dat men de urgentie hiervan niet inziet. Ik begrijp zeker dat de vorderingen niet ontzettend groot kunnen zijn maar ik hoop dat we plots in een rush komen (zoals het ontwerpen van de computer: op korte tijd grote vorderingen).
Dit nieuws brengt toch een beetje hoop. Op Ceres zijn de nodige bouwstenen voor leven maar er is zeker nog niet bewezen dat de mens er zou kunnen overleven.
Er mag zeker wat geïnvesteerd worden in de astronomie ook al lijkt het voor vele mensen 'een ver van hun bed show'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.