actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2017, 13:23
Claudy.R*es Claudy.R*es is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Tielen
Posts: 77
De Block voorziet sancties voor bedrijven en zieke werknemers die onvoldoende werken

De Block voorziet sancties voor bedrijven en zieke werknemers die onvoldoende werken aan re-integratie

16 februari 2016

Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) wil bedrijven beboeten die te weinig inspanningen leveren om zieke werknemers opnieuw aan werk te helpen. De sanctie kan oplopen tot 4.000 euro per werknemer. Ook werknemers riskeren sancties.
Dat schrijft De Tijd.
In het federale regeerakkoord werd afgesproken om zowel werknemers als werkgevers te 'responsabiliseren' bij hun re-integratie naar de werkvloer. Maggie De Block heeft nu een voorstel klaar dat vrijdag op het kernkabinet besproken wordt. Daarin staan boetes voor werkgevers die te weinig meewerken bij de terugkeer van hun zieke werknemers. Meestal zal het gaan over een administratieve boete van 200 tot 2.000 euro, maar er kan ook worden geopteerd voor een zwaardere strafrechtelijke sanctie van 400 tot maximaal 4.000 euro.
De Block verwacht van werkgevers dat ze contact houden met hun zieke werknemers. Ook moeten ze hun medewerking verlenen aan het re-integratietraject en moeten ze werknemers een aanbod doen om de terugkeer naar de werkvloer mogelijk te maken. Omdat zulke maatregelen zeker van kleine bedrijven een serieuze inspanning vergen, wil De Block kmo's ontzien.
Zieke werknemers die onvoldoende meewerken aan hun re-integratie worden ook gesanctioneerd. Zieken die volgens artsen nog kunnen werken, maar onvoldoende inspanningen doen om opnieuw aan de slag te gaan, zullen 5 tot 25 procent van hun uitkering verliezen.

Bron:
www.knack.be

Mijn mening:

Ik ben het er zeker met eens dat er iets moet gebeuren aan de re-integratie van werknemers. Het is voor sommige werknemers niet altijd eenvoudig om zich snel en makkelijk opnieuw te integreren in het bedrijf. Of de bedrijven daar een boete voor riskeren is een andere zaak. Ik ben van mening dat de bedrijven eerst een grondige waarschuwing krijgen voordat ze een boete ontvangen.
Ik ben het er volledig met eens dat de werkgevers contact moeten houden met hun werknemers. Het is van cruciaal belang dat er een goed contact is tussen werknemer en werkgever.
Alsook wil Maggie De Block de werknemers sanctioneren wanneer ze niet voldoende meewerken aan re-integratie. Hier ben ik het met eens uiteraard stel ik mij hier ook weer de vraag bij of een geldboete wel gepast is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.