actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2017, 20:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wink Twintig uur in theorie, vijftig uur in de praktijk

Twintig uur in theorie, vijftig uur in de praktijk


Leerkrachten? Die werken amper een twintigtal uur per week. Uren van vijftig minuten dan nog. Een leerkracht legt haar agenda ernaast omdat cliché te ontkrachten.



‘Ik doe mijn job graag, met passie zelfs. Ik sta er zelf helemaal niet bij stil hoeveel uren ik doe. Ik kan blijven doorwerken. Nog een mail beantwoorden, een oefening opstellen, overleggen over een leerling.’

Aan het woord is Renilde Rommens (36). Ze geeft Engels en Project Algemene Vakken (PAV) in de tweede en derde graad van het Guldensporencollege in Kortrijk, zowel in het aso als het bso. Eind vorig jaar heeft ze op vraag van het onderwijsblad Klasse een week lang haar gewerkte uren genoteerd. Ze deelt nu haar bijgehouden uren met ons.

Waar wel eens lacherig wordt gedaan over de – in principe – 21 keer 50 minuten die leerkrachten geven in de tweede graad, of de 20 keer 50 in de derde graad, ziet de realiteit er helemaal anders uit. Rommens komt uit op een werkweek van 48 uur en 55 minuten. De andere leerkrachten die een dagboek hebben bijgehouden zitten tussen de 41 en de 51 uur.

Dat is geen onbelangrijk gegeven. Vandaag staat er overleg gepland tussen de vakbonden, de onderwijskoepels en bevoegd minister Hilde Crevits (CD&V) over het loopbaanpact (zie inzet), dat de carrière van het onderwijzend personeel vormgeeft. De 22-urige lesweek in de tweede graad (nu 21 uur) en derde graad (nu 20 uur) ligt op tafel.


Lesvoorbereidingen

‘Een lesuur extra lijkt niet veel, maar in de praktijk komt er zo veel meer bij kijken: voorbereidingen maken, een nieuwe klasgroep leren kennen, mogelijk een nieuw vak onder de knie krijgen. Momenteel sta ik 15 uur en 50 minuten voor de klas (omgerekend 19 lesuren, red.). Maar daarmee houdt het niet op.’

Te beginnen met de voorbereidingen. ‘Ik sta nu al zestien jaar in het onderwijs, maar die blijven aandacht vragen. Er is altijd wel een nieuwe lesopdracht of een nieuw handboek waar ik me in moet verdiepen. Voor het aso is dat inhoudelijk een grotere uitdaging. Voor het bso moet ik goed nadenken over hoe ik de stof breng.’ Dat is goed voor een extra 5 uur en 30 minuten op de teller.


Verbeterwerk

Het verbeterwerk verschilt erg van week tot week: 5 uur en 30 minuten is niet ongebruikelijk. Alle overlegmomenten en vergaderingen komen ook op 4 uur uit. ‘We vergaderen best veel’, zegt Rommens. ‘Over examens, over leerplannen, over veranderingen in het bso die eraan zitten te komen, enzovoort.’

Administratie is goed voor een hele hap uit de week, meer dan zeven uur. ‘Het gaat onder meer om gegevens ingeven op SmartSchool, de digitale schoolomgeving, zoals het versturen van berichten naar leerlingen. In die bewuste week dat ik alles bijhield, moest ik ook administratie doen voor onze Music For Life-actie.’

Volgens haar tabel heeft Rommens op haar vrije zondag twee uur besteed aan administratie. ‘We hebben geen nine-to-fivejob. Maar ik ben geëngageerd, doe het graag en ga er niet over zagen.’


Facebookaccount

De gesprekken met ouders en de logistiek – het klaarzetten van materiaal – vallen die week te verwaarlozen. Maar de categorie ‘andere’ tikt aan, met meer dan acht uur. ‘Ik ben een van de drie leerkrachten die de Facebookaccount bijhoudt van de school. Foto’s online zetten, commentaren beantwoorden. Ook heb ik die week bewaking gedaan op de speelplaats en bijscholing gevolgd.’


DS, 14-02-2017 (Stijn Cools)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.