actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th February 2017, 16:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow 'Dyslexie is gevolg van slecht onderwijs'

Hoogleraar: 'Dyslexie is gevolg van slecht onderwijs'


Er worden onnodig veel kinderen gediagnosticeerd met ernstige lees- en rekenproblemen, zegt dyslexiehoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze onderzoekt het fenomeen dyslexie al sinds 2007 en komt maar tot één conclusie: dyslexie is een gevolg van slecht onderwijs. Dat schrijft het AD.



'Kinderen moeten de spellingregels goed in hun hoofd hebben. Bijvoorbeeld dat een g-klank voor een 't' vrijwel altijd een 'ch' is en geen 'g'. Er moet ouderwets gestampt worden met een juf of meester voor de klas die de instructies geeft. Elke dag een dictee', aldus Bosman.

Voor dyscalculie - rekenblindheid - geldt hetzelfde, stelt Bosman. Het ontbreekt aan basisvaardigheden: optellen, vermenigvuldigen, de tafels kennen. Tijdens een intensieve rekentraining van zes weken gingen de 50 leerlingen die aan een onderzoek van Bosman deelnamen gemiddeld met anderhalf jaar vooruit. 'Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om deze basisvaardigheden te verwerven.'


Blog Trouw, 09-02-2017
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th February 2017, 21:27
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Mijn zus heeft dyslexie en dyscalculie. Is dit de schuld van de school waarin ze gezeten heeft? Ja en nee. Na minder goede resultaten voor taal en rekenen, heeft mijn zus enkele testen moeten afleggen bij het CLB, na deze testen is bij haar dyscalculie en dyslexie vastgesteld. Nu mijn ouders wisten wat de 'oorzaak' was van haar mindere resultaten bij taal en rekenen, besloten ze met mijn zus naar de logopedist te gaan en een gesprek aan te gaan met de leerkracht over extra begeleiding. Deze leerkracht had echter geen oog voor het feit dat dyscalculie en dyslexie had en gaf mijn zus geen extra begeleiding (geen extra oefenen om de leerstof in te oefenen, geen extra uitleg wanneer mijn zus er nood aan had,...). Mijn zus had al weinig zelfvertrouwen wat taal en rekenen betreft. Ze voelde zich 'de domste van de klas' aangezien ze altijd als laatste klaar was en de meeste fouten had. En die leerkracht heeft daar niets aan gedaan... Hierdoor heb ik mezelf voorgenomen om leerlingen met bepaalde leerstoornissen de begeleiding te geven die ze nodig hebben. Is het dus de schuld van de school? Ik vind het meer de schuld van de leerkracht? Is het haar schuld? Nee, zij heeft hard genoeg gewerkt om omwille van haar leerstoornis toch betere en betere resultaten te behalen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st February 2017, 08:31
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Ik ben van mening dat dyslexie geen gevolg is van slecht onderwijs. Uiteraard zullen er wel leerlingen zijn die door slecht onderwijs gediagnosticeerd zijn als dyslectisch, maar dit is uiteraard niet bij alle leerlingen.
Ik denk dat we vandaag de dag in een maatschappij leven waarbij je snel een label wilt opplakken. Mensen willen weten wat er mis is en hebben voor alles een verklaring nodig. In mijn kinderjaren was ik gewoon niet goed in lezen en schrijven, maakte dit mij dyslectisch? Nee, dit wees er gewoon op dat ik geen aanleg had voor lezen en schrijven. Dit is helemaal anders in onze huidige maatschappij. Wanneer een leerling wat druk is en niet kan stilzitten, moet men hier meteen een verklaring voor hebben en plakt men er dus het label ADHD op. Ik denk dus dat dyslexie een gevolg is van de drang naar een label op te plakken en men de woorden 'loemp' of 'niet goed' niet wil uitspreken.
De dag van vandaag is het niet acceptabel dat leerlingen gewoon niet goed zijn in iets of niet slim zijn. Deze verklaring telt niet voor de ouders, waardoor er een label op de leerling wordt geplakt om toch te sensibiliseren dat ze eigenlijk niet goed zijn in dit vak.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.