actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2012, 10:59
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Wink School zkt. juf... via Twitter

BRUSSEL - Een basisschooltje in Maarkedal deed gisteren een opvallende oproep via Twitter. ‘Dringend gezocht: juf tweede kleuterklas van morgen tot en met donderdag.'
De directeur van de basisschool Omer Wattez Schorisse in het Oost-Vlaamse Maarkedal is de wanhoop nabij. De vader van een juf overleed onverwacht, waardoor de school tot en met donderdag nog snel een uitzendkracht moest zoeken. En dat bleek minder makkelijk dan gedacht. ‘Al wie ooit bij ons solliciteerde, hebben we opnieuw gecontacteerd. Maar intussen hebben de meesten werk', zegt directeur Stan De Wolf. Ook via de VDAB was het allesbehalve simpel. ‘Hun onderwijsdatabase is gedateerd, en niet meer actueel.'

De directeur zag nog maar één uitweg: de sociale media. ‘Het was ons vorig jaar in mei al gelukt om via Facebook een zieke te vervangen', vertelt hij. ‘Nu hoopten we via Twitter nog meer mensen te bereiken. Het bericht werd al 3.000 keer geretweet.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...121126_00382721
DS 27 november 2012

Mijn mening:
Ik vind het toch wel schrijnend om te zien dat men tegenwoordig al via sociale netwerken zoals Facebook of Twitter tijdelijke werkkrachten moet zoeken om leerkrachten te kunnen vervangen. Ik denk dat dit vooral komt omdat pas afgestudeerde studenten vaak liever permanent in een klas staan, dan dat ze tijdelijk moeten inspringen in een klas. We kunnen dus zien dat er duidelijk een tekort is aan interim leerkrachten. Ik zou dit oplossen door pas afgestuurde studenten, te laten verplichten om minstens een aantal uur als interim te hebben gewerkt vooraleer hij of zij definitief in een klas mag staan. Zo beperk je de tekorten een beetje en doen de leerkrachten meer ervaring op. Een win win situatie dus!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2012, 12:21
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik vind het raar dat scholen moeilijk personeel vinden. Je hoort steeds hoeveel werkzoekende leerkrachten er zijn en toch geraken de scholen niet aan personeel? Ik begrijp het wel dat je liever wacht op een vaste job dan op een interim maar elke kans die je krijgt om les te geven is toch mooi meegenomen.
Zoals we wel konden verwachten gaan scholen ook meer en meer tijd besteden aan sociale media. De tijden veranderen nu eenmaal en sociale media worden steeds belangrijker. Scholen moeten met deze trend meegaan. Maar toch heeft dit ook een negatief kantje. Niet iedereen gebruikt sociale media. We spreken hier dan misschien maar over een beperkt percentage van de bevolking maar toch mogen we die mensen niet uitsluiten. Ook ouderen die plots werkloos zijn en op zoek zijn naar een nieuwe job in het onderwijs bereik je hier vaak niet mee.
Als besluit kan ik dus zeggen dat een goed nieuw initiatief is maar de traditionele weg mag zeker niet vergeten worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.