actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2008, 17:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Laat stappen is geen verworven recht

Laat stappen is geen verworven recht


Discotheken moeten om twee uur dicht, willen twee Friese moeders. De steun voor hun actie Vroegopstap.nl is enorm. Tegenacties komen nu ook flink op stoom.



Floris Kreiken (25), voorzitter van de Jonge Democraten, gruwt van de actie Vroegopstap.nl. Twee Friese moeders vinden dat het uitgaan onder jongeren veel te laat begint. Ze denken dat dat vanzelf vroeger wordt als de regering zorgt dat alles om twee uur ’s nachts sluit.

„Die moeders van Vroegopstap.nl schuiven hun eigen verantwoordelijkheid door naar de overheid. Toen ik zestien was, moest ik ook om één uur thuis zijn. Dan maar niet naar de disco, pech, vonden mijn ouders.”

Toegegeven, Kreiken is opgegroeid in Amsterdam waar ook voor middernacht meer vertier is dan in landelijker streken als Brabant of Friesland.

„Laat die ouders met de horecaondernemers daar om tafel gaan zitten. De openingstijden zijn vrij, dat betekent dus niet dat ze tot laat open móeten zijn. Als blijkbaar zoveel jongeren zelf ook graag vroeger beginnen, richt je dan op dat gegeven. Roep iedereen op al om tien uur te komen, weet ik veel. Maar laten we alsjeblieft niet de tijd gaan terugdraaien voor iedereen.”

Dat toch ook in Amsterdam het echte uitgaan pas om twaalf uur begint, daar heeft Kreiken geen moeite mee. „Het is wat het volwassen publiek wil, volgens mij. Voordat je hebt gegeten, gedoucht, omgekleed is het al wel zo laat. Niet iedereen eet om zes uur.”

De Jonge Democraten – de jongerenafdeling van D66 – zijn een tegenactie begonnen onder het motto vrijopstap.nl. Leden gaan de kroeg in om handtekeningen te verzamelen. Met 40.000 handtekeningen op papier krijgen ze recht om hun plan toe te lichten in de Tweede Kamer – dat heet een burgerinitiatief.

„Nu zijn kroegen en discotheken nog afhankelijk van het soort vergunning dat ze krijgen. Wij willen bepleiten dat niet gemeentes maar de horeca-uitbaters zelf bepalen hoe laat ze dicht gaan. Zo is dat nu al in Nijmegen en Groningen.”

„Ik zie ook het probleem dat jongeren te veel drinken. Maar dat zullen ze ook doen als de discotheken eerder dicht gaan. Kijk naar Ierland of Noorwegen, waar de horeca vroeg sluit; daar wordt nog steeds heel veel gedronken, ook door jongeren. Als alles vroeg dicht is, gaan jongeren naar piratenfeesten of in keten zitten. En dan is er al helemaal niemand meer die er zicht op heeft.”

Een krachtig tegengeluid is hard nodig, vindt Kreiken. „Dit kabinet heeft de neiging om vooral voor jongeren van alles te verbieden. Daar maken wij ons zorgen over.”


Trouw, 09-02-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2008, 11:42
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Ik zou het niet erg vinden mochten we met zijn allen vroeger vertrekken en dan ook vroeger naar huis gaan. Het zou me thuis alleszins al veel ruzie besparen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th February 2008, 14:22
Robbert Schroeven's Avatar
Robbert Schroeven Robbert Schroeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: itegem
Posts: 59
Citaat:
„Ik zie ook het probleem dat jongeren te veel drinken. Maar dat zullen ze ook doen als de discotheken eerder dicht gaan. Kijk naar Ierland of Noorwegen, waar de horeca vroeg sluit; daar wordt nog steeds heel veel gedronken, ook door jongeren. Als alles vroeg dicht is, gaan jongeren naar piratenfeesten of in keten zitten. En dan is er al helemaal niemand meer die er zicht op heeft.”


Dat was net het eerste waar ik aan dacht als ik het artikel aan het lezen was.
__________________
For every animal you don't eat, I'm going to eat three.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.