actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2015, 17:04
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
‘Laat ouders na de geboorte een jaar thuisblijven'

Jonge kinderen die naar de crèche gaan, hebben stress, onderzocht de Nederlandse hoogleraar Carolina De Weerth. Daarom pleit ze ervoor dat een overheid het mogelijk zou maken om ouders na de geboorte een jaar thuis te laten blijven. ‘Het eerste jaar is een korte, extreem belangrijke periode’, zegt ze in De Volkskrant.

Uit een onderzoek van De Weerth blijkt dat kinderen op dagen in de crèche meer stresshormonen aanmaken dan op dagen dat ze thuis zijn. ‘Probeer het eens vanuit het perspectief van het kind te bekijken: ineens zijn je ouders een hele dag weg en krijg je van een relatieve vreemde een stuk minder aandacht, omdat die leidster haar aandacht moet verdelen over veel meer kinderen’, zegt De Weerth.

Vooral jonge baby’s hebben een hoog stressniveau in de crèche. Uit haar onderzoek blijkt ook dat baby’s zich rustiger ontwikkelen als ze het eerste half jaar op de kamer van hun ouders mogen slapen.

‘Uit vrijwel elke studie in mijn vakgebied blijkt dat baby’s het beste af zijn als ze hun ouders dichtbij hebben’, zegt De Weerth. Daarom pleit ze voor een systeem waarbij ouders het eerste jaar na de geboorte verlof kunnen nemen.

‘Onderling te verdelen, zodat altijd minstens één ouder beschikbaar is om de baby te verzorgen.’ Dat is duur, maar betaalt zichzelf volgens haar terug op termijn: ‘Gedragsproblemen, ziektes, criminaliteit, burn-outs, depressies; hoeveel kun je daarvan voorkomen als het stresssysteem van jonge kinderen zo sterk mogelijk wordt gemaakt door optimale zorg in het eerste jaar?’

‘Bij investeringen in betere zorg voor baby’s zal het rendement minstens zo hoog zijn. Hoe jonger je begint, hoe groter het effect op het leven. Het eerste jaar is een korte, extreem belangrijke periode. Je krijgt daarvoor als ouder geen tweede kans.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150425_01648613
Eigen mening: Natuurlijk is het eerst jaar na de geboorte belangrijk, maar het is bijna niet haalbaar als ouders om een heel jaar thuis te zijn. Ook afwisselend gaan werken is volgens mij geen optie want niet alle bazen zijn het daar mee eens.
Wat misschien wel kan is minder dagen, dat het kindje niet alle dagen in de crèche is, dan leert het stilaan omgaan met minder aandacht en alle andere mensen en kinderen, maar het is toch nog genoeg bij zijn ouders kan zijn.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 25th April 2015 om 17:11.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2015, 17:59
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Ik denk dat we nog iets te weinig informatie hebben om hier concrete maatregelen voor te nemen. Dat het eerste jaar een zeer belangrijk jaar is, is te verstaan. We moeten er dus ook veel aan doen om dit eerst levensjaar zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch denk ik dat er meer onderzoek zal moeten gedaan worden naar het effect op latere leeftijd. Wanneer er effectief betrouwbare cijfers uitkomen die aanwijzen dat er inderdaad veel meer burn-outs, criminaliteit, depressies, gedragsproblemen ... zijn bij kinderen die snel naar de crèche gingen, dan denk ik dat de overheid maatregelen zal kunnen nemen. Zolang dat niet is, zal de economische sector zich niet aanpassen. Ik denk dat de problemen ook zeer veel te maken hebben met de opvoeding van het kind. Ik ken genoeg voorbeelden die zeer snel naar de crèche gingen en die op dit moment normale, werkende of studerende mensen zijn zonder bovenvermelde symptomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.