actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2009, 19:43
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
"Herman Van Rompuy wordt EU-president"

"Herman Van Rompuy wordt EU-president"

De naam van premier Herman Van Rompuy klinkt steeds luider in de zoektocht naar de eerste president van de Europese Unie. "Niemand is tegen Van Rompuy en velen vragen hem om de post te aanvaarden", aldus een diplomaat.


Ook Tony Blair wordt getipt als topkandidaat voor de nieuwe functie van president van Europa. De laatste dagen komen er echter steeds meer kapers op de kust voor de gewezen premier van Groot-Brittannië.

De eerste minister van Luxemburg, Jean-Claude Juncker, bevestigde vorige week dat hij zich kandidaat zal stellen voor de topfunctie. Juncker zou met zijn jarenlange Europese ervaring wel eens een te duchten concurrent kunnen worden voor Blair.

Jan Peter Balkenende zegt alvast geen interesse te hebben om de eerste president van de Europese Unie te worden. Dat beweerde de Nederlandse premier zaterdag op het CDA-partijcongres in Utrecht.

Als Tsjechië als laatste land het Verdrag van Lissabon goedkeurt, is de aanstelling van een president van Europa een feit. Wat zijn rol precies zal inhouden is nog niet helemaal duidelijk.

Bron: N.N. Gva, "Herman van Rompuy wordt EU-president",
http://www.gva.be/nieuws/buitenland...-president.aspx

Mening: Ik vind het een goed idee dat Herman van Rompuy president wordt van de Europese Unie. Niet dat dit al vast staat, maar ik ben er zeker van dat Herman dit goed zal doen. Ik hou van zijn bescheidenheid, maar nog meer van zijn bekwaamheid. Nog een betwist punt is dat men nog altijd niet weet wat het presidentschap zal inhouden. Een soort voorzitter van vergaderingen, en hier heeft van Rompuy al laten zien wat hij kan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2009, 08:51
lobke.vervoort lobke.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 68
Ik denk wel dan Van Rompuy een goede eerste president in de EU zal zijn, maar wat gaat er dan gebeuren met ons land? Ik hoorde net op de radio (Studio Brussel) dat Van Rompuy geen eerste minister van België kan blijven als hij eerste president van de EU wordt. We hebben in het verleden al zoveel problemen gehad met onze regering en een goede eerste minister vinden was niet zo simpel. Ik hoop dus dat ze een waardige vervanger vinden als
Van Rompuy naar de EU gaat.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2009, 16:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Van Rompuy for president

Van Rompuy for president


Met rustige vastheid kan een mens het ver brengen, als het dat is wat de tijdgeest en de omstandigheden vereisen. Als het geruis in diplomatieke kringen klopt, wordt federaal premier Herman Van Rompuy straks geroepen om de eerste president van de Europese Unie te worden.



‘Genoemd worden' is bij het binnenrijven van topmandaten niet altijd een voordeel. Vaker is het een geschikt wapen om een kandidatuur te torpederen. Maar de jobselectie in het Europa van 27 lidstaten is zo laborieus en fragiel, dat aan het eind onvermijdelijk alleen nog diegene overeind staat waar iedereen het minste tegen is. Dat kan Van Rompuy zijn.

Tijdens de aartsmoeilijke regeringsvorming van 2007 verwierf hij als koninklijk verkenner het vertrouwen van alle partijen. Maar met 800.000 stemmen was Yves Leterme incontournable voor het premierschap, al moest Guy Verhofstadt daarvoor de weg vrijmaken. Toen Leterme in de Fortis-zaak ten val kwam, sloeg toch nog het uur van de man die in 1994, toen Jean-Luc Dehaene EU-commissievoorzitter leek te worden, nachtmerries kreeg van die carrièresprong.

De kwaliteiten die hem eind vorig jaar als vanzelfsprekend tot federaal premier deden uitgroeien, zijn dezelfde waarop Europa nu wellicht rekent. Niet de bevlogenheid of de dadendrang van een Verhofstadt, noch de koppigheid of de dossierkennis van een Leterme. Wel het vermogen om partijen die tot elkaar veroordeeld zijn, bijeen te houden. Of dat spectaculaire resultaten oplevert, is onzeker, maar die worden ook niet verwacht. Het belangrijkste is dat de Unie verlammende interne conflicten uit de weg gaat en de tijd zijn werk laat doen, desnoods een generatie lang.

Dat is een kolfje naar Van Rompuys hand. Zijn grote pluspunt is dat hij zichzelf niet overschat, omdat hij sowieso de individuele inspanning laag acht. Het is belangrijker om goed te beseffen hoe de kaarten liggen dan te scoren met de hand die men zelf toebedeeld heeft gekregen. Beter is de geschiedenis goed te begrijpen dan haar zelf te willen schrijven.

Soms kan zo iemand, geheel onverwachts, boven zichzelf uitgroeien. Ook dat hangt af van de omstandigheden. In zijn premierschap is dat moment nog niet gekomen. Hij was, laatst nog met de begrotingsopmaak, vooral doende rust te doen heersen, terreinen te effenen, ongelukken te vermijden en af te wachten tot de tijd rijp was voor meer. Misschien komen we nu nooit te weten hoe dat schijnbare gebrek aan ambitie uiteindelijk zou hebben uitgepakt.

Hoe Europa met Van Rompuy vaart, vernemen we misschien binnenkort wel. Intussen staat de vaderlandse politiek voor een frisse uitdaging. Zijn vervanging komt alleen CD&V toe. Als Yves Leterme zijn eerstgeboorterecht opeist – en waarom zou hij dat niet doen? – kan niemand daar iets tegen inbrengen. Mocht dat plan toch bestaan, dan zou het vereisen dat de partijtop bereid is hem op de Grote Markt een mes in de rug te planten. Dat aan de achterban uitleggen wordt bijzonder lastig. Willens nillens wordt Leterme II dus een plausibel scenario.


DS, 03-11-2009 (Bart Sturtewagen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2009, 17:36
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
En wat daarna?

Ik denk dat het goed zou zijn voor ons land als Van Rompuy president van europa zou worden. Hij is volgens mij de geknipte persoon voor deze functie.
Hij kan zeker de raad leiden en voorbereiden. Het is goed als de eerste persoon die deze functie krijgt een sympathieke belg is. Van Rompuy zou een goed gezicht van europa zijn.

Ik vrees dan wel of het wel goed komt met Belgie, rust was nodig met al de crisissen. Als Van Rompuy vertrekt is er zeker geen rust.

Ik denk dat het een moeilijke opdracht wordt om een nieuwe premie te vinden voor dit land. Ik weet niet of er volwaardige opvolgers zijn.
De poll op deredactie.be is op dat punt wel interssant:
Wie moet Belgisch premier worden, als Herman Van Rompuy EU-president zou worden?

Yves Leterme(18%)
Marianne Thyssen(16%)
Steven Vanackere(11%)
Kris Peeters(18%)
Didier Reynders(6%)
iemand anders(32%)

Dit zijn de voorlopige resultaten van de poll, 32% geeft de voorkeur naar nog iemand anders dan deze kandidaten.

Het wordt nog een moeilijke opgave.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd November 2009, 19:41
liesel.vertommen liesel.vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Berlaar
Posts: 64
Het zou heel erg straf zijn moest een Belg presisent worden van de EU. Ik denk wel dat Van Rompuy een geschikte kandidaat zou zijn. Maar wie gaat hem dan opvolgen als eerste minister? Het moet iemand van de CD&V zijn. Hopelijk toch Leterme niet!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 3rd November 2009, 19:58
Glenn.Mattheus Glenn.Mattheus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Booischot
Posts: 9
Waardig kandidaat

Ik denk dat Van Rompuy zeker en vast een waardig kandidaat is. In België heeft hij zijn strepen al verdient. Hij stond er op het moment dat ons land hem het meest nodig had.

Van Rompuy straalt rust uit. Hij houdt zich op de achtergrond wanneer nodig, maar treedt ook naar buiten wanneer nodig. Europa zal zo een president kunnen gebruiken.

De vraag blijft dan alleen nog: wie volgt hem in België op. Halen we de blunderende Leterme terug? Vast staat dat CD&V de premier moet afleveren. Maar daar zijn ze naar mijn mening nogal schaars in de sterke figuren voor de moment.

Ik ben oprecht benieuwd wie Marianne Thyssen deze keer uit haar hoge hoed zou toveren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 3rd November 2009, 20:18
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Met dit soort titels 'Herman Van Rompuy wordt EU-president', zorg je er dus voor dat leerlingen verkeerde actua-informatie opdoen. Want hij is het nog NIET hé!!!
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 3rd November 2009, 22:32
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Ik verschoot wel een beetje, toen ik las dat Herman Van Rompuy plotseling zoveel kans maakt om uitgeroepen te worden als eerste president van de Europese Unie. Naar mijn mening stak hij er nooit echt bovenuit , maar gezien de omstandigheden kan ik er wel inkomen dat ze een geschikte president in hem zien. Hij heeft de gave om snel het vertrouwen van anderen te winnen, hierdoor denk ik dat hij sneller interne conflicten zal kunnen oplossen. Dit is een groot voordeel, aangezien de partijen niet altijd dezelfde opinie delen en ik denk dat hij hier makkelijker voor een compromis zal kunnen zorgen. Wat betreft de opvolger van de CD&V: Ik vrees dat we nog niet het laatste hebben gezien van Yves Leterme en denk dat hij deze kans met zijn beide handen zal grijpen. Of dit een goede zaak is, daar heb ik momenteel nog mijn twijfels over.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th November 2009, 10:04
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Een Belg als EU-president, stel je voor. Volgens mij kan dit voor Europa zeer goed uitdraaien. België is geen echte grootmacht, maar zeker ook geen onbelangrijke pion op gebied van politiek op wereldniveau. Als je een Tony Blair als president hebt, dan heb je wel een grootmacht aan de leiding maar vergeet niet dat hij in eigen land ook nog een boel verantwoordelijkheden heeft. De kans zou erin bestaan dat hij zijn job niet met volle overgave zou doen. Volgens mij is de ideale EU-president iemand die zijn volledige aandacht op zijn taak kan vestigen en die toch 'groot' genoeg is om connecties met wereldleiders op te bouwen/onderhouden. Als van Rompuy president zou worden, zitten we hier natuurlijk zonder eerste minister. Maar ik denk wel dat van Rompuy hier in overleg met de partij(en) een geschikte opvolger zou aanduiden.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 6th November 2009, 13:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Le Soir zegt 'neen' tegen Leterme

Citaat:
Orgineel gepost door Lotte.Verreijdt
Ik denk dat het een moeilijke opdracht wordt om een nieuwe premie te vinden voor dit land. Ik weet niet of er volwaardige opvolgers zijn.
De poll op deredactie.be is op dat punt wel interssant:
Wie moet Belgisch premier worden, als Herman Van Rompuy EU-president zou worden?
Yves Leterme(18%)
Marianne Thyssen(16%)
Steven Vanackere(11%)
Kris Peeters(18%)
Didier Reynders(6%)
iemand anders(32%)
(...) Het wordt nog een moeilijke opgave.

Le Soir zegt 'neen' tegen Leterme


Herman Van Rompuy mag alleen president van Europa worden als hij niet wordt opgevolgd door Yves Leterme. De Franstalige Belgen stellen een veto tegen de ex-premier, schrijft Béatrice Delvaux, hoofdredactrice van Le Soir, in haar editoriaal. 'Van Rompuy die zijn post verlaat voor het Europese goed? "No way", onmogelijk, kom later nog eens terug.'



Delvaux ontkent niet dat het een eer zou zijn als Van Rompuy gevraagd wordt als president. 'Vroeger zouden we tevreden geweest zijn dat een landgenoot de Europese Unie mocht leiden', schrijft Delvaux. 'Het zou een pluim zijn op onze hoed, als stichters van Europa. Maar nu heeft het een zure bijsmaak.'

'Als Van Rompuy vertrekt naar Europa, blijven wij met de problemen achter. Deze man had een manier gevonden om de Belgische boel te laten draaien, na de vele vaak destructieve pogingen van anderen. Van Rompuy kan dus vertrekken... op voorwaarde dat zijn opvolger even sterk is. Dat hij België kan besturen en dat hij omkan met alle problemen die ons voortbestaan bedreigen - genre Brussel-Halle-Vilvoorde.'

'Wat heeft België eraan om een Europese president te leveren, als ons land dan achterblijft op de rand van de afgrond? Het zou onverantwoord zijn om mee te werken aan de toekomst van Europa als we onze eigen toekomst niet kunnen verzekeren.'

Delvaux wil daarmee niet zeggen dat Van Rompuy de enige is die België kan rechthouden. 'De partijvoorzitters, en die van CD&V in het bijzonder, moeten verzekeren dat Van Rompuy wordt opgevolgd door een even capabele politicus.'

'En die opvolger mag absoluut niet, in geen geval, Yves Leterme zijn. Dat hebben we al geprobeerd, en het heeft niet gewerkt.'


Blog DS, 06-11-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 19th November 2009, 11:00
Jolien.Belmans Jolien.Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 40
Britse pers maakt Van Rompuy belachelijk

Britse pers maakt Van Rompuy belachelijk

'Groot-Brittanië geregeerd door een Belg. Dat moet een grap zijn', zo staat op de voorpagina van Daily Express. De BBC maakt in een videoclip een schertsend portret van België.

De Britse pers probeert de kandidatuur van Van Rompuy voor President van Europa met alle middelen te ondergraven. Het lijkt er nochtans op dat dat verzet tot niets zal leiden. Hoogstwaarschijnlijk wordt hij morgenavond officieel benoemd."Misschien duurt het enkele uren, misschien een hele nacht". Zo kijkt de Zweedse premier Fredrik Reinfeldt vooruit naar de harde onderhandelingen over de benoeming van twee Europese topfuncties die donderdag in Brussel plaatsvindt.

Als regeringsleider van het Zweedse EU-voorzitterschap moet Reinfeldt een akkoord losweken over de benoeming van een vaste voorzitter van de Europese Raad en een hoge vertegenwoordiger van het buitenlands beleid, twee topjobs die met de inwerkingtreding van het verdrag van Lissabon in het leven worden geroepen. "Ik heb nu vier volledige werkdagen en enkele nachten getelefoneerd met mijn collega's ... Ik weet niet of je dat ooit geprobeerd hebt, maar probeer maar eens binnen 24 uur contact te leggen met 26 staatshoofden en regeringsleiders. Die hebben ook nog wel wat andere zaken te doen", stelde Reinfeldt woensdag.

Ook rond 10 november hing Reinfeldt al eens aan de telefoon met alle Europese hoofdsteden. Intussen vonden ook vele informele gesprekken plaats, onder meer in de marge van de viering van de val van de Berlijnse Muur. Toch is de Zweedse premier er minder dan 24 uur voor aanvang van de top er nog niet in geslaagd alle lidstaten op dezelfde golflengte te krijgen.

Topfavoriet

Van Rompuy blijft één van de topfavorieten om de eerste vaste voorzitter van de Europese Raad te worden. Bondskanselier Angela Merkel zei woensdag nogmaals dat Duitsland en Frankrijk een gemeenschappelijke kandidaat zullen verdedigen en alom wordt aangenomen dat ze daarmee op de Belgische christendemocraat doelt.

Dat levert echter geen garanties. In 2004 had Guy Verhofstadt ook de steun van Parijs en Berlijn in de race naar het voorzitterschap van de Europese Commissie, maar de liberaal stuitte op verzet van de machtige EVP-familie en van de Britse premier Tony Blair. Dat verklaart misschien waarom Duitsland en Frankrijk ditmaal veel omzichtiger met 'namedropping' omspringen.

Over een EVP-veto hoeft Van Rompuy zich niet ongerust te maken. De EVP beschikt met de Nederlandse premier Jan Peter Balkenende en diens Luxemburgse collega Jean-Claude Juncker wel over enkele belangrijke outsiders. Het is vooral Groot-Brittannië dat opnieuw roet in het eten dreigt te gooien voor België. De Britten hebben in de persoon van Blair immers een tegenkandidaat.

Velen geloven dat de steun van de Britse premier Gordon Brown voor zijn voorganger slechts schijn is en als pasmunt dient om een andere post in de wacht te slepen. Niettemin zal Brown er rekening mee moeten houden dat de rioolpers hem zal kastijden indien Van Rompuy aan het langste eind trekt.

Lange tijd werd vermoed dat de Brit David Miliband aasde op de post van hoge vertegenwoordiger van het buitenlands beleid. Het zou bovendien een benoeming van Van Rompuy verteerbaar maken voor de Britten. Miliband liet echter verstaan dat de functie hem niet interesseert, maar niettemin houden velen er rekening mee dat hij alsnog in beeld komt, of eventueel zijn landgenote Catherine Ashton.
Ter herinnering: in de Europese Conventie hebben de Belgen zich lange tijd verzet tegen de creatie van een Europese president, terwijl de Britten niets moesten weten van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Dat ze nu elkaars functie zouden innemen, is een tikje ironisch, maar politiek niet helemaal onlogisch. Zo kunnen ze vermijden dat de president/minister van Buitenlandse Zaken wordt wat ze steeds gevreesd hebben.

Of gaat het donderdag helemaal de andere kant uit? Bij de laatste telling circuleerden er immers niet minder dan twintig namen voor de twee topfuncties en bovendien kan er nog steeds een wit konijn uit de hoge hoed getoverd worden. Zo had enkele uren voor de eerste benoeming van José Manuel Barroso tot Commissievoorzitter slechts een fractie van de Europese pers ooit van de man gehoord, laat staan hem tot kanshebber gebombardeerd.

Bron: De Tijd
18 november 2009

Eigen mening
Persoonlijk vind ik Van Rompuy een zeer geschikt en waardig kandidaat als eerste vaste voorzitter van de Europese Raad. Het lijkt mij eerder onwaarschijnlijk dat Groot - Brittannië, een van de meest sceptische landen tegenover de Europese Unie, de kandidaat voor deze functie zou mogen afleveren.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 19th November 2009, 13:09
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Een Belg als Europees President. Dit zou een grote eer zijn voor ons land. Ik denk dat dit alleen maar ten goede komt voor ons land. Er zullen nieuwe contacten komen met andere landen die elkaar kunnen voort helpen. Dit kan belangrijk zijn in deze tijden van crisis. Hopelijk vinden ze in België zelf een oplossing wie de nieuwe premier zal worden. Maar dit mag geen probleem zijn, België telt volgens mij tal van goede politici die een kans moeten krijgen.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 19th November 2009, 14:18
jelledebelder jelledebelder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist o/d Berg
Posts: 93
Er zijn zowel argumenten voor als argumenten tegen een mogelijke benoeming van Herman Van Rompuy als allereerste EU- president.

Van Rompuy is een ervaren christendemocraat, die vooral zijn politieke strepen verdiende als minister van begroting (periode 1993-1999-> hij drong het Belgische begrotingstekort op 6 jaar tijd sterk terug). Ook kan Van Rompuy als geen ander een consensus nastreven, waardoor hij in België 'onmisbaar' wordt geacht als premier: Van Rompuy is de persoon die zowel door Vlamingen als door Walen wordt gesteund én aanvaard. Hij straalt (zoals vaak wordt aangehaald) een zekere ernst, rust en vertrouwen uit naar de buitenwereld toe. Daardoor zou hij voor vele EU- lidstaten (op uitzondering van oa. Groot- Brittannië) de juiste man op de juiste plaats zijn.

Maar er wordt Van Rompuy, die geen (ex-)leider is van een Europese grootmacht, wel een gebrek aan uitstraling en daadkracht verweten. De man heeft de schijn tegen dat hij eruitziet als een grijze boekhouder, die volledige dagen in zijn eentje doorbrengt in een donker kantoortje. Met 'een gebrek aan daadkracht' wordt er dan weer vooral gewezen op het gigantische begrotingstekort van de Belgische Federale Regering, waarvoor de regering onder leiding van Van Rompuy tot op heden geen oplossing heeft.

Persoonlijk vind ik dat een mogelijk vertrek van Van Rompuy naar Europa een goede zaak zou zijn voor de man zelf (bekwaam intellectueel die Europa goede diensten kan bewijzen). Voor België zou dit daarentegen een ramp kunnen betekenen: Wie volgt hem op? Moet Leterme een tweede kans krijgen als premier van België, wetende dat Wallonië hem rauw lust?

Laatst aangepast door jelledebelder : 19th November 2009 om 17:32.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 19th November 2009, 19:27
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Herman Van Rompuy wordt EU-president

Herman Van Rompuy wordt EU-president

Britten laten Tony Blair vallen —

BRUSSEL - Herman Van Rompuy wordt de eerste Europese president. Dat hebben hoge EU-diplomaten bevestigd, meldt het persbureau Reuters. De Britse socialiste Catherine Ashton krijgt de post van Hoge Vertegenwoordiger.

Diplomatieke bronnen hadden eerder bevestigd dat de Europese sociaal-democraten de kandidatuur van de Italiaan Massimo D'Alema hebben laten vallen en zich volop schaarden achter de figuur van Catherine Ashton.

De kandidatuur van Ashton effende meteen de weg voor Van Rompuy als toekomstige EU-president. De Britten lagen immers dwars wat zijn benoeming betrof, maar hebben met Ashton als Hoge Vertegenwoordiger nu ook een prijs beet.

Gezicht

Van Rompuy wordt als Europese president de permanente voorzitter van de Europese Raad. Hij moet de bijeenkomsten van de regeringsleiders voorzitten en wordt het 'gezicht van de Europese Unie'.

Hij krijgt een mandaat voor 2,5 jaar, maar kan daarna herkozen worden.

Ambassade

De sociaal-democraten zijn vanmiddag op de Oostenrijkse ambassade bijeengeweest om de kandidatuur van Hoge Vertegenwoordiger te bespreken.''Er is overeenstemming over de kandidaat', zegt fractievoorzitter in het Europarlement Martin Schulz aan de krant. Hij wilde niet zeggen om wie het ging.

De 27 regeringsleiders van de Europese Unie zijn sinds 18 uur in Brussel bijeen voor een diner om de knoop door te hakken over de nieuwe Europese topfuncties.

Dit is een mes dat aan twee kanten snijdt. Enerzijds is dit een gegeven met positieve gevolgen voor België. Anderzijds vind ik dat België eerst zijn binnenlandse politiek op orde moet hebben voor het zich op zulks Europees niveau gaat profileren. In de ordehandhaving van onze binnenlandse politiek en vooral in het bedaren van de gemoederen acht ik Herman Van Rompuy als belangrijke aanwezigheid.
Deze functie als Europees president is een functie die hij niet kan weigeren, maar waarmee hij wel aan zijn plicht als Belgisch premier verzaakt.
We gaan hem hier nog missen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.