actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2011, 07:54
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Facebook lekte al uw gegevens aan reclamebedrijven

Facebook heeft per ongeluk derde partijen, zoals reclamebedrijven, toegang gegeven tot privégegevens van gebruikers. Dat zegt informaticabeveiliger Symantec.


Volgens Symantec gaven bepaalde toepassingen op Facebook veiligheidssleutelwoorden vrij, waarmee derde partijen toegang konden krijgen tot profielen, foto's, gesprekken en andere privégegevens van gebruikers van de sociaalnetwerksite. Onder andere reclamebedrijven zouden zo boodschappen hebben kunnen sturen naar gebruikers. Ze konden ook de persoonlijke gegevens van die gebruikers bekijken.

"Gelukkig hebben die derde partijen misschien niet beseft dat ze toegang konden krijgen tot die gegevens", aldus Symantec. Het bedrijf zegt het lek gemeld te hebben, waarna Facebook maatregelen nam.

Paswoord wijzigen
Symantec raadt gebruikers toch aan hun paswoord te wijzigen. Daardoor vervallen de oude sleutelwoorden.

Bron: GVA Online
Eigen mening:
Ik heb zelf ook een profiel op facebook. Alles wat ik kan beveiligen, heb ik beveiligd, want ik vind het belangrijk dat niet iedereen mijn profiel kan zien. Toch besef ik dat het niet 100% veilig is. Dit moet je altijd in je achterhoofd houden. In principe is alles wat je op internet zet, zichtbaar voor heel de wereld. Discretie is dus zeker en vast belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2011, 08:56
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik begrijp niet dat zoiets kan. Een bedrijf als Facebook zou er toch alles aan moeten doen om privacy te garanderen. Dit is een immense fout.
Anderzijds besef ik ook dat privacy spijtig genoeg niet meer van deze tijd is. Denk maar aan Google Street View. Of aan Gmail, waar je constant gepersonaliseerde reclame te zien krijgt. Men weet zo ontzettend veel van ons dat het angstaanjagend wordt.
Zelf beschermen we onze privacy ook veel te weinig. Mensen zetten bijvoorbeeld alles op Facebook. Hun redenering is dan dat enkel vrienden dat zien, maar het gaat dan wel vaak over honderden vrienden.
Al heb ik niets tegen Facebook, integendeel zelfs. Het is gewoon erg belangrijk dat je er verstandig met omspringt. Denk goed na voor je iets op Facebook zet en stel voldoende privacy-instellingen in.
Hierin zie ik ook een belangrijke taak voor het onderwijs. Leerlingen moeten de gevaren van Facebook en dergelijke echt aangetoond krijgen. Ze moeten ook aangeleerd krijgen hoe ze hun privacy kunnen bewaken. In praktijk heb ik al gemerkt dat gewoon zeggen dat de gevaren bestaan geen effect heeft. Het is al meermaals gebeurd dat ik merk dat kinderen en jongeren alles gewoon te grabbel gooien, zonder één privacy-instelling. Dit moet kost wat kost vermeden worden. Uiteraard spelen ouders hier de grootste rol in.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th May 2011, 14:50
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Proces tegen aanmaak vals Facebook-profiel van start in Gent

Voor de Gentse correctionele rechtbank is vandaag het proces gestart tegen een koppel uit Kortemark voor het aanmaken van een vals Facebook-profiel.
De verdachten maakten een nepprofiel van de ex-baas van de vrouw en plaatsten berichten waaruit moest blijken dat de man een overspelige relatie had. Het slachtoffer wist niet wie er achter het valse profiel zat tot de verdachten bekentenissen aflegden, zegt zijn advocaat.

De beklaagden zijn een 38-jarige vrouw en een 38-jarige man uit Kortemark. Ze creëerden vorig jaar een profiel op naam van de voormalige werkgever van de vrouw, een 36-jarige bedrijfsleider uit Maldegem. Ze postten daarna verschillende valse berichtjes waaruit moest blijken dat de bedrijfsleider overspel pleegde.

De feiten vonden plaats tussen juni en december van vorig jaar, tot het slachtoffer een klacht met burgerlijke partijstelling indiende. "Mijn cliënt had een klacht tegen onbekenden ingediend, omdat hij niet wist wie er achter het nepprofiel schuilging", zegt advocaat Benoit De Wilde.

"Na onderzoek bleek dat een vroegere werkneemster en haar partner verantwoordelijk waren. Ze hebben de feiten bekend en mijn cliënt wacht nu in alle sereniteit het vonnis van de rechtbank af." De advocaten van de beklaagden gaven vandaag geen commentaar op de zaak.

De zaak tegen de vrouw wordt op 6 september voor de Gentse correctionele rechtbank gepleit. De verdediging van de vrouw kreeg vandaag uitstel omdat de vrouw binnenkort moet bevallen.

Het gaat om een van de eerste Belgische strafprocessen voor het aanmaken van een vals profiel op de sociaalnetwerksite Facebook. Omdat er geen specifieke wetgeving is rond de materie, worden de verdachten gedagvaard voor vijf verschillende tenlasteleggingen, gaande van valsheid in informatica tot belaging en valse naamdracht.

Het koppel riskeert een gevangenisstraf tot 5 jaar en een boete die kan oplopen tot 550.000 euro. (belga/adha)

Datum: 11/05/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...t-in-Gent.dhtml

Eigen mening:
Dit artikel post ik bij het vorige artikel van Evelien, omdat facebook toch wel veel mensenlevens kan kapot maken. Ik heb net zoals Evelien alles beveiligd. Als iemand mijn profiel wil zien, moeten ze vrienden met mij worden en ik aanvaard niet iedereen.
In het artikel dat ik gepost heb, staat dat een vals facebookprofiel is aangemaakt om iemand zijn leven zuur te maken. De twee daders hebben onder andere mededelingen gepost op het valse profiel over een zogezegd overspel dat de bedrijfsleider zou gepleegd hebben. De bedrijfsleider is erachter gekomen en heeft een klacht ingediend bij de politie. Het enige wat hij niet wist, was wie de daders waren. Gelukkig zijn ze, na nader onderzoek, gevonden en hopelijk zullen ze hun verdiende straf krijgen. Het verhaal had even goed een andere afloop kunnen hebben. Wanneer het bedrog niet zo snel zou zijn ontdekt, hadden de verspreide leugens zowel het privé- als het zakenleven van de man in kwestie compleet kunnen ruïneren. Gelukkig voor hem was dit niet het geval. Zelf ben je best heel voorzichtig wanneer je privézaken op het internet zet, al die dingen kunnen op een bepaald ogenblik misschien tegen jou gebruikt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.