actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2011, 10:14
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Geen decibellimiet op zomerfestivals

De festivalzomer van 2011 wordt er een zonder geluidsnorm. Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft haar plannen voor een nieuwe wet namelijk uitgesteld tot 2012. Mogelijk bouwt ze nog een paar overgangsjaren in, schrijven de Concentrakranten.

© belga Toen Schauvliege in januari haar voorstel over een nieuwe geluidsnorm bekendmaakte, leidde dat tot een hele polemiek. In haar voorstel maakte ze onderscheid tussen drie soorten evenementen, met een maximumlimiet van 100 decibel.

De jeugd- en muzieksector noemde het voorstel onuitvoerbaar, en hield vast aan de 103 dB die was overeengekomen in een vrijwillig, sectorieel charter.

Nieuw onderzoek
In overleg met de sector ging het kabinet-Schauvliege opnieuw aan het werk. Nu blijkt volgens de kranten dat het denkwerk niet snel genoeg resultaat oplevert, waardoor Schauvliege in het Vlaams parlement liet weten dat ze een wet dit jaar niet meer klaar krijgt.

Een nieuwe geluidsnorm komt er dus ten vroegste begin 2012, en nadien wordt eventueel nog een overgangsperiode ingebouwd. (belga/sam)

Bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/2590/Festivals/article/detail/1257046/2011/04/29/Geen-decibellimiet-op-zomerfestivals.dhtml

Mijn mening:
Afgelopen weekend ben ik naar een festival geweest en daar merkte ik dat het geluid toch heel wat stiller stond. Een vriend die gewend was om altijd oordopjes te dragen, heeft de oordopjes toen nauwelijks gebruikt.
Festivalorganisators beginnen er toch rekening mee te houden.
De wet zou ik toch graag op papier willen zien, ik zou niet graag gehoorschade oplopen en daar later last van hebben.
Er mag voor mij ook een decibellimiet ingevoerd worden op kleinere feestjes. Je kan nu nauwelijks een conversatie beginnen, omdat de muziek gewoon te luid staat.

Laatst aangepast door Eveline.Leysen : 29th April 2011 om 10:25.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th April 2011, 23:01
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Muzieksector streeft naar nieuwe overeenkomst over geluidsnorm

De geluidsnorm van 100 decibel is voor de muzieksector onaanvaardbaar. De sector zal proberen tot een nieuwe overeenkomst te komen met Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V), die de beslissing over de geluidsnorm nam op basis van wetenschappelijke aanbevelingen.

Vandaag vergaderde de muzieksector, de Vlaamse Jeugdraad en vertegenwoordigers van jongerencentra voor de laatste keer over een gezamenlijk standpunt. De minister gaf de sector tot 11 februari om eventuele opmerkingen en aanpassingen door te geven.

Andere normen
Concertorganisatoren en de medische wetenschap willen beiden andere geluidsnormen voor concerten. De eersten stellen een norm van 103 decibel voor, de laatsten verkiezen maximum 95 decibel. Het voorstel van Schauvliege dat onder meer bepaalt dat concerten voortaan niet luider mogen zijn dan 100 decibel, is volgens de muzieksector alvast niet haalbaar.

Verschillende stijlen
"Dat hebben we ook proberen aantonen met ons clipje (zie video onderaan) waarin enkel een drummer verschillende muziekstijlen speelde, technisch lukt het niet om onder die grens te blijven", aldus Marc Vrebos, technisch directeur van de AB en een van de organisatoren van de samenkomst.

Er werd beslist om het officiële standpunt binnenskamers te houden. "Gezien de polemiek die in de media werd gevoerd lijkt ons dat het verstandigste", aldus nog Vrebos. (belga/edp)

Bron:
De Morgen
Link naar artikel + video

Mening:

Ik vind heel de situatie rond deze wet vrij hypocriet. Roken wordt tegenwoordig bijna overal verboden omwille van de volksgezondheid... Geluidshinder valt naar mijn mening even goed onder die noemer. Natuurlijk moet de limiet van het geluid wel haalbaar zijn. Zo kan je in het filmpje bij volgend artikel zien dat de limiet van 100 decibel niet realistisch is. Uiteraard kunnen mensen de schade momenteel beperken door oordoppen te dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.